Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vergoeding SRS

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Vergoeding SRS

Bericht door Esther91 »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met de vergoeding voor de SRS, maar mijn zorgverzekering zegt de aanvraag niet te kunnen beoordelen omdat ze belangrijke informatie missen.

Ten eerste vragen ze om het volgende:
-een verwijzing van het multidisciplinaire team

Eigenlijk komt het erop neer dat ze een verwijzing van de Endocrinoloog missen. Wel hebben ze een groen licht brief voor de SRS, maar ze willen echt een verwijzing. Dus kortom, dat moet nog wel lukken.

Maar ze vragen ook om het volgende:
-informatie over de multidisciplinaire samenwerking (werkwijze en procedures) tussen uw behandelaars.

Noch Stepwork, Noch de Endo snapt wat ze precies willen. En waar ik grote vraagtekens bij heb is of ze dit wel aan een client moeten vragen. Het is uiteindelijk een vraag voor het behandelend team. Daarnaast wordt stepwork toch getoetst door de rijksoverheid, wat heeft de zorgverzekering daar mee te maken?

Daarnaast snap ik niet waarom ze eerst jarenlang betalen voor mijn begeleiding, maar pas bij de SRS gaan kijken of stepwork wel voldoet aan de standaard.

Het volgende is in het bezit van de zorgverzekering:
-Verwijzing Geslachtsoperatie, opgemaakt door stepwork
-Verklaring Genderdysforie, opgemaakt door stepwork
-Kostenraming, opgemaakt door de plastisch chirurg
-Behandelplan, opgemaakt door de plastisch chirurg
-Groen licht van de endocrinoloog

Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn eventuele vervolgstappen waar ik nog aan moet denken?

Alvast hartelijk dank voor het lezen en eventueel reageren.

Groetjes Esther
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vergoeding SRS

Bericht door Emma »

Wie wil je de SRS laten uitvoeren? Want als je binnen NL blijft heb je aan een gewone doorverwijzing toch genoeg? Die kan de endo dan schrijven, of je huisarts. Maar endo ligt het meest voor de hand.

Dat multidisciplinaire team is een weeffoutje uit de Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg (Somatisch). Sommige zorgverzekeraars misbruiken dat om zorg die wat lastig ligt niet te hoeven vergoeden, dus zorg waar van tevoren een machtiging voor nodig is. Dan hebben we het over gezichtsontharing of vergoedingen buitenland, of vergoedingen voor thuishulp en zo.

Een psycholoog is geen arts dus die kan niet doorverwijzen.

Zie in dat document hoofdstuk 3.2, op pagina 47.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Vergoeding SRS

Bericht door Esther91 »

Emma schreef: 26 apr 2021, 16:43 Wie wil je de SRS laten uitvoeren? Want als je binnen NL blijft heb je aan een gewone doorverwijzing toch genoeg? Die kan de endo dan schrijven, of je huisarts. Maar endo ligt het meest voor de hand.

Dat multidisciplinaire team is een weeffoutje uit de Kwaliteitsstandaard Transgenderzorg (Somatisch). Sommige zorgverzekeraars misbruiken dat om zorg die wat lastig ligt niet te hoeven vergoeden, dus zorg waar van tevoren een machtiging voor nodig is. Dan hebben we het over gezichtsontharing of vergoedingen buitenland, of vergoedingen voor thuishulp en zo.

Een psycholoog is geen arts dus die kan niet doorverwijzen.

Zie in dat document hoofdstuk 3.2, op pagina 47.
Hi Emma, ik ben daar deels van op de hoogte. Gaat idd om een vergoeding buitenland.

Een verwijzing vanuit de endocrinoloog is geen probleem. Maar die andere eis wordt wel heel lastig.

Dus vooral voor die vraag, hoe in godsnaam moet ik aan die voldoen.
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Vergoeding SRS

Bericht door Jer158 »

Tanja (maar dat is Tanja, die heeft weinig grenzen) had daar een trucje voor. Die zette onderaan verwijzingen:
Team: [namen van chirurgen in o.a. NL en Thailand waarvan ik vermoed dat "team" wel erg ver van de waarheid ligt]
In goede samenwerking met [namen van endo's in i.i.g. NL] en met het Genderteam van het UZ Gent.
Laat je endo bijv. zoiets onderaan de verwijziging zetten, maar met een iets grotere kern van waarheid. "In goede samenwerking met het team van Stepwork Genderzorg" ofzo. Of in de brief zelf het woord "multidisciplinair" noemen.

Het klinkt alsof je in principe alles hebt want je moet hebben ...
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vergoeding SRS

Bericht door Emma »

Dat trucje werkt niet meer... de vraag is dan, wie heeft de regie? En die vraag is wat de verzekeraar beantwoord wil zien.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Esther91
Berichten: 328
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Vergoeding SRS

Bericht door Esther91 »

Gaat weer een lange en saaie weg worden bij het Zilveren Kruis ben ik bang.

Er wordt nu gevraagd om specifieke data van de samenwerking en wat daarin besproken wordt. Dit mogen ze natuurlijk niet doen want dat is gevoelige informatie. Ik heb dan nu ook een advocaat ingeschakeld om Zilveren Kruis op de regels te wijzen.

Hopelijk lukt dit nog met een bezwaarschrift, anders wordt het de rechtbank.
:text-thankyouyellow: