Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Bericht door anna_ »

hallo allemaal,

mijn endo heeft mij omgezet van 2xd 50mg spiro naar decapeptyl injecties omdat spiro op de lange termijn schadelijk effecten kan hebben, dus die snap ik.

vervelende (maar helaas bekende) bijwerking....

sinds 31-12 was ik van de 134kg naar 116,75kg vorige week vrijdag in een mooie stabiele lijn, 1 week na de eerste inject....+1,75KG ipv -/- voor het eerst in maanden SCHRIK SLIK :oops:

de endo geeft ook aan dat decapeptyl krachtiger is dan spiro en ik evt minder E nodig heb daardoor wat dan de gewichtstoename evt misschien weer zou kunnen compenseren, klinkt leuk maar ook met een hoop EVT en Misschien.

Is er iemand die een lagere dosering E is gaan gebruiken na een dergelijke switch wellicht?

groetjes
Anna
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Bericht door Tjitske »

Hoi Anna,

Vervelend dat de overstap voor jou nadelen heeft.
Ervaring met de spiro naar decapeptyl heb ik niet, maar wel van de androcur naar de decapeptyl. De estradiol waarde is behoorlijk toe genomen, maar het gewicht niet echt. ik gebruik het nu ongeveer 4 maanden. De dosering van de pleisters is de tussentijd wel verlaagd, maar ik heb nog geen bloedgeprikt daarna. De toename van de estradiol komt bij mij mogelijk door het stoppen van de androcur, wat weer als een progesteron werkt en daardoor de oestrogeen waarde verlaagd. De testosteron waarde met de androcur was al erg laag bij mij, dus een krachtiger effect van decapeptyl heb ik niet gemerkt.
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Bericht door SuzanneLemm »

Hebben jullie wellicht ook zicht/oog problemen (wazig zien, dubbel zicht) gekregen na Decapepthyl ?
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Bericht door anna_ »

SuzanneLemm schreef: 08 mei 2021, 11:50 Hebben jullie wellicht ook zicht/oog problemen (wazig zien, dubbel zicht) gekregen na Decapepthyl ?
dat heb ik dan gelukkig niet 😱
wat vervelend zeg!
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Bericht door Annabel »

Volgens het Farmacotherapeutisch Kompas is bij 1-10% (vaak) een gewichtstoename een bijwerking, dus het zou kunnen...
Terwijl bij de 0.1-1% (soms) categorie juist een gewichtsafname staat. In diezelfde categorie staat ook visuele beperkingen als bijwerking trouwens!
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Decapeptyl - gewicht en evt minder E?

Bericht door anna_ »

ja klopt ik had doe wel gezien hoor maar niet op gehoopt gezien het afvallen met de spiro best goed lukte… even kijken of het stabiliseerd en weer naar beneden wil 😏💪🏼
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)