Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Theresa78
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017, 22:44
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Bericht door Theresa78 »

Hoi,

Ik had voor mijn transitie last van haaruitval (mannelijk patroon). Destijds begonnen met finasteride.
Na begin van de HRT (met cyproteron acetaat) kwam nog aardig wat haar terug en het ging een paar jaar prima.

Een tijdje geleden (~ 6 mnd) ben ik geswitcht van cyproteron acetaat naar treptoreline / decapeptyl, en rond deze tijd is ook de roos op mijn hoofdhuid weer teruggekomen. Dat is steeds erger geworden en nu heb ik al maanden last van haaruitval (en veel jeuk).

Nu weet ik dat deze verschijnselen te wijten zouden kunnen zijn aan een schimmelinfectie, en ik ben dan ook bezig met een dermatoloog etc, maar ik blijf me afvragen of de mannelijke kaalheid nu alsnog terug aan het komen is. Ik heb regelmatig mijn testosteron gecheckt, het is de hele tijd netjes laag geweest, maar toch. Ik vind het iets te toevallig dat het nu is gaan spelen.

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Hoor het graag. Alvast bedankt!
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Bericht door Lise »

Je zou voor de zekerheid een keertje je DHT kunnen laten meten als je bloed laat prikken: DHT is het hormoon dat mannelijke kaalheid veroorzaakt. Die zou ook erg laag moeten zijn (omdat je testosteron laag is en het daaruit gevormd wordt), maar ik heb wel eens gelezen dat dat in bijzondere gevallen nog steeds verhoogd kan zijn. Ik kan me voorstellen dat het je in ieder geval gerust kan stellen als dat gehalte ook mooi laag is.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Bericht door Emma »

Je leest het wel vaker, als mensen overschakelen van cypro of spiro op wat anders, of helemaal stoppen na de SRS, dat er een tijdelijke testisteron-opleving is. Ook dus bij mensen die op decapeptyl overschakelen. Naar wat ik hoor is het tijdelijk, maar absoluut niet leuk natuurlijk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Bericht door Annabel »

Sterker nog, bij Triptoreline is het zelfs zo dat de hoeveelheid testosteron in eerste instantie (sterk) omhoog gaat, omdat het middel de "testo-tredmolen" stimuleert en uiteindelijk dan overstimuleert, waardoor het dan stil valt. De stijging is voor zo'n 2 weken waarna het naar bijna nul gaat.
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Bericht door MaviPembe »

Veranderingen in lichaamsbeharing. Zoals kaalheid en minder baardgroei bij mannen. Of overmatige lichaamsbeharing bij vrouwen.

Zo staat er op apotheek.nl over decapeptyl bijwerkingen bij zeer zelden.

Hoe staat het met Vit-D en B12? Liet je ze ook meten?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Problemen met hoofdhuid / haaruitval

Bericht door Annabel »

MaviPembe schreef: 04 aug 2021, 21:33 Hoe staat het met Vit-D en B12? Liet je ze ook meten?
Die zijn belangrijker voor het tegenaan van botontkalking volgens mij, maar inderdaad in het Nederlandse klimaat kan een extra vitamine D tablet per dag echt geen kwaad!

Overigens om terug te komen op wat @Emma zei; het farmacotherapeutisch kompas https://www.farmacotherapeutischkompas. ... iptoreline zegt dit:
Door de initiële verhoging van de testosteronspiegels [snip]. Dit kan tevens optreden bij het stopzetten van de behandeling door een toegenomen gevoeligheid voor testosteron

Dit zal dan vast ook van toepassing zijn bij andere middelen die de testosteron spiegel wijzigen, dus dat verklaart dat gedeelte.

Maar als je "netjes" de injectie per 12 weken volgt, dan zou de testosteron inmiddels bijna nul moeten zijn (zoals bloedtesten al aangeven zoals je zei), dus DHT is een goede tip en inderdaad een dermatoloog er naar laten kijken zoals je al deed!