Volgorde FFS en haartransplantatie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Volgorde FFS en haartransplantatie?

Bericht door Frederieke »

Na een adviesgesprek met de arts van een haartransplantatiekliniek ben ik een beetje in verwarring gebracht. Omdat mijn haarlijn zich de afgelopen jaren toch wat teveel heeft teruggetrokken, overweeg ik behalve FFS ook een haartransplantatie te laten doen. De FFS bij voorkeur (deels) op kosten van mijn zorgverzekering, de haartransplantatie moet ik natuurlijk zelf betalen.

Ik was in de veronderstelling dat de volgorde tussen FFS en haartransplantatie niet specifiek belangrijk was, en dat ik dus best eerst de haartransplantatie kon laten doen. Maar de arts van de haarkliniek gaf aan dat het verstandig is om eerst de FFS te laten uitvoeren, zeker wanneer een wenkbrauw lift moet worden uitgevoerd; of eigenlijk iets boven de ogen moest gebeuren. Maar een FFS wordt pas na een jaar hormonen vergoed, dus dat duurt voor mij nog wel een jaar, plus de tijd die ik nodig heb om mijn partner mee te krijgen in dat traject.

Hebben jullie hier ervaring in? Eerst FFS en daarna een transplantatie, of juist andersom? En hoe was het resultaat dan?
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Volgorde FFS en haartransplantatie?

Bericht door Esther91 »

Eerst FFS is beter hoor. Dan zeker na de FFS nog wachten totdat de huid voldoende opgerekt is en de doorbloeding weer optimaal is. Dan de haarlijn naar voren halen zover als nodig is.
:text-thankyouyellow:
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Volgorde FFS en haartransplantatie?

Bericht door Frederieke »

Bedankt! Wat jij schrijft is dus exact wat de arts mij adviseerde: eerst FFS en dan pas haartransplantatie.

Natuurlijk nog even gegoogled en het volgende artikel gevonden: "Hair transplants and facial feminization" via link https://deschamps-braly.com/facial-femi ... ansplants/.

Kort samengevat schrijven ze het volgende (ordening en vertaling door ondergetekende).

Voordelen van eerst FFS / haarlijn verlaging doen en pas daarna haartransplantatie
1. Haartransplantaties kunnen dan worden gebruikt om je vrouwelijke haarlijn te perfectioneren.
2. Je kunt met de haartransplantaties eventuele littekens van FFS camoufleren.
3. Verlaging van de haarlijn laat de slaap onaangeroerd, dus dat kan nooit problemen opleveren voor haartransplantaties.
4. Haartransplantaties hebben een betere overlevingskans wanneer ze een aantal (>6) maanden na de verlaging van de haarlijn worden uitgevoerd.

Nadelen van eerst haartransplantatie
1. Gebieden waar het haar is getransplanteerd, kunnen na FFS niet makkelijk (opnieuw) worden getransplanteerd om de haarlijn te perfectioneren.
2. Verlies van het getransplanteerde haar en ander hoofdhaar door "shock-haaruitval" kan de FFS onbedoeld vertragen.
3. Potentieel verlies van haar dat is getransplanteerd naar je voorhoofd of wenkbrauwen, bijv. als je na de FFS een nieuwe haartransplantatie wil laten uitvoeren om de haargrens weer natuurlijk te maken.
4. Verspilling van kostbaar hoofdhaar dat had kunnen worden gebruikt voor toekomstige haartransplantaties.

Ik denk dat ik weet wat ik ga doen... tenzij jullie nog met andere voorbeelden komen die het tegendeel adviseren.