Statement moderatiebeleid

We houden het simpel, maar afspraken zijn wel handig :)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Statement moderatiebeleid

Bericht door Arike »

Het forum is nadrukkelijk bedoeld als open forum, laagdrempelig en toegankelijk. Wij hebben met dit forum beoogd een platform te bieden waar iedereen die met T-gerelateerde gevoelens zich kan uiten en dit kan delen met anderen.

Iedereen is hier wel een individu en neemt deel aan de discussie op zijn of haar eigen wijze. Wij verwachten wederzijds respect op de manier waarop hier de leden zich uiten. Het is niet meer dan logisch dat wat er door de leden hier gepost wordt een persoonlijke kleuring heeft. Wij gaan er vanuit dat diegene die berichten leest ook steeds in het achterhoofd houdt dat posts niet noodzakelijkerwijs de absolute waarheid omvatten (dit is geen encyclopedie) of soms zelfs eerder een uiting van een wens zijn dan een feitelijkheid. Dat geldt ook voor de gebruikte nicknames en avatars. Op fora als deze is het niet ongebruikelijk dat foto's van het internet worden gebruikt als avatar om aan te geven hoe men er uit zou willen zien, er zijn meerdere voorbeelden daarvan in de afgelopen tijd. Op dit punt willen wij niet streng controleren, modereren.

Het signaal dat er (te)veel off-topic geplaatst wordt, hebben wij opgepikt en onderkennen wij. Enerzijds willen wij eenieder oproepen om daar een stuk eigen verantwoordelijkheid in te nemen (ik persoonlijk zal dat ook gaan doen; ook ik heb daarin fouten gemaakt) en anderzijds zijn wij bezig om het moderatorteam te versterken. Nadrukkelijk geven wij wel aan dat wij niet de intentie hebben om over te gaan op een strak moderatieregime. Het kan dan ook niet zo zijn dat er quota worden ingesteld op wat individuele leden posten.

De moderatie van het forum is in handen van het "team" bestaande uit oprichters, beheerders en moderatoren. Zoals eerder gezegd: dit team zal nog worden uitgebreid om tekortkomingen in de bemensing te ondervangen. Het team heeft een gevoelig oor voor suggesties en wensen die per melding en/of pb binnenkomen. Moderatie zal plaatsvinden op basis van het beleid dat gekozen is bij de oprichting van het forum (zie ook hierboven). Het moderatiebeleid staat niet ter openlijke discussie.

Het forum is nadrukkelijk geen reality-show waar de deelnemers elkaar kunnen wegstemmen. Het is te vaak voorgekomen dat leden openlijk samenspannen tegen een of meer andere leden die hun t-gerelateerde gevoelens op een manier uiten die niet conform de eigen beleving is. Het is hier geen "eiland-raad" of schoolplein en hetzes, volksgerichten en pestgedrag tegen individuen gaan wij niet meer tolereren, ongeacht de onderliggende reden. Persoonlijke aantijgingen in het topic "modereren" en andere plaatsen zullen verwijderd worden. Daarboven geldt dat ongewenste inmenging in het privé- of zakelijk leven tussen forumleden niet getolereerd zal worden. Wij zullen dit afzonderlijk opnemen in de forumregels, voor schending hiervan zal niet het gebruikelijk three-strikes-out gelden, maar onmiddelijk definitieve verbanning. Het moderatorteam heeft er respect voor dat er leden zijn die in hun dagelijks leven niet of nog niet kunnen of willen uitkomen voor hun geaardheid en/of gevoelens om welke reden dan ook. Wij zien het dan ook als onze taak om privacy van deze leden te beschermen. Tegelijkertijd roepen wij ook leden op hun eigen verantwoordelijkheid te nemen wat betreft de bescherming van de privacy en terughoudend te zijn met het delen van informatie over hun privé- en zakelijk leven als dat botst met hun participatie hier.

Arike namens het team

Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Statement moderatiebeleid

Bericht door Arike »

Het feedback forum is bedoeld om feedback te geven aan de beheerders en moderatoren van het forum. Dit geeft al aan dat we niet ongevoelig zijn voor wat leeft onder de deelnemers van het forum.

Dit betekent echter niet dat beheerders en/of moderatoren per gemaakte opmerking verantwoording dienen af te leggen aan de forumdeelnemers. Bijvoorbeeld: als er een topic wordt aangemaakt dat de chat niet functioneert, dan is het logisch dat forumbeheer of een moderator terugmeldt dat deze gebruikersfeedback is opgemerkt. Dit betekent echter niet dat er eindeloos kan worden doorgediscussieerd in een feedbacktopic over een ander onderwerp dan de topictitel. We wijzen in dit verband op forumregel 2.

Dit betekent echter ook niet dat gegeven feedback per definitie direct resulteert in een wijziging van beleid, techniek of anderszins. Wij benadrukken dat het forum geen betaalde dienst is. Het forum wordt ter beschikking "as is". Dit betekent dat voor het forum geen kosten in rekening worden gebracht aan de deelnemers, er zijn echter ook geen sla's, kpi's of andere dienstgaranties van toepassing. Het forum functioneert dan ook nadrukkelijk niet volgens het "U vraagt, wij draaien"-principe.

Het T-Nederland forum is geen vereniging. Dit betekent dus dat uiteindelijk de beheerders en de moderatoren in gezamenlijkheid het beleid bepalen, niet de forumdeelnemers. Overigens nemen wij gegronde feedback van leden wel degelijk in overweging. Het wel of niet opvolgen van suggesties en opmerkingen van forumdeelnemers wordt wel eerst besproken tussen de verschillende beheerders en moderators. Het is dus niet zo dat een enkele moderator direct wijzigingen in het forum kan aanbrengen op verzoek.

Tot slot willen wij graag verduidelijken hoe het team van T-Nederland er per heden uitziet:
Moderatie: Daniéla en Emma
Beheer: Eva, LisaM en Arike

Arike namens het team