Nieuwe chat! Zie dit topic.

boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

Bericht door finesse »

vandaag dit boek in huis gekregen (bol.com 35 euro isbn 9789033489273) en al voor een flink deel gelezen

het leest niet als een roman want het gaat over alles wat bij een transitie komt kijken (voorzover je dat niet op internet of hier kunt vinden). soms confronterend wetenschappelijk bewijs over waar je geen kans meer op hebt en ook een mooi overzicht van hoe alles in ons lichaam functioneert bij transities..

zeer nuttig voor alle overwegingen bij diegenen die nog voor de definitieve go/no-go staan en wellicht een handige 'begeleiding' voor diegene die in transitie zijn. 'wellicht' zeg ik omdat ik dat zelf nog niet aan den lijve aan het ondervinden ben dus voorzichtig met de mening..het zal ongetwijfeld slechts 10% van de indrukken zijn die je uiteindelijke aan den lijve ondervind

in ieder geval zeer informatief, schrijver is de endodokter (als ik eht goed gelezen heb) van het UMC in Gent
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

Bericht door Arike »

Lol... Guy ken ik wel... zijn boek niet...mss toch maar eens lezen ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

Bericht door alida »

Ik kwam het boek vanmiddag in de bieb tegen terwijl ik een ander boek zocht. Inmiddels grotendeels gelezen. Het is een bundel onder redactie van Guy T'Sjoen, Mick van Trotsenburg en Luk Gijs. Het moet een aardig klusje zijn geweest om dit te managen: er zijn 42 verschillende auteurs. De meeste daarvan zijn ofwel aan UZG ofwel aan VUmc verbonden.

Het lijkt me erg nuttig; het geeft een heel breed overzicht: van geschiedenis tot hormonen en ontharingsmethoden. Ik was ook getroffen door deze passage (p. 110):

"Toch kan psychotherapie in elke fase van de behandeling positief zijn voor transpersonen, op voorwaarde dat het wordt gebruikt op een ondersteunende en open manier, en zonder de bedoeling de genderidentiteit om te buigen. Elke hulpverlener ondervindt weerstand bij de exploratie van psychische klachten of vroegkinderlijke ervaringen. Transpersonen percipiëren de hulpverlener dan als 'gate-keeper' en vrezen dat geslachtsaanpassing hen ontzegd zou worden als zij eerlijk zijn over hun problemen. In een aantal gevallen is deze vrees niet onterecht."

Dat zou je kunnen lezen als zelfkritiek...

Omdat het heel breed is en minder dan 300 pagina's telt, graaft het natuurlijk niet heel diep. Maar het is volgens mij wel handig als je snel een overzicht wil krijgen van hoe de medische transitie volgens de huidige Standards of Care eruitziet.
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

Bericht door vhBxl »

finesse schreef:in ieder geval zeer informatief, schrijver is de endodokter (als ik eht goed gelezen heb) van het UMC in Gent
Klopt, hij is de endo van het UZ Gent. Hij werkt met veel assistenten maar maakt er wel punt van om je elke keer eens te zien als je op controle gaat. Hij is ook de coördinator van het genderteam in Gent. Hij is de laatste maanden paar keer op de vlaamse tv geweest en hij deed dat goed :) Ik ga met plezier bij hem langs.
"Toch kan psychotherapie in elke fase van de behandeling positief zijn voor transpersonen, op voorwaarde dat het wordt gebruikt op een ondersteunende en open manier, en zonder de bedoeling de genderidentiteit om te buigen. Elke hulpverlener ondervindt weerstand bij de exploratie van psychische klachten of vroegkinderlijke ervaringen. Transpersonen percipiëren de hulpverlener dan als 'gate-keeper' en vrezen dat geslachtsaanpassing hen ontzegd zou worden als zij eerlijk zijn over hun problemen. In een aantal gevallen is deze vrees niet onterecht."
Ik vraag me af in welke gevallen. Ik heb wel al van sommigen gehoord dat ze vonden dat het te lang duurde eer ze groen licht kregen (maar dat kwam ook door lange wachtrijen, nu moet er altijd serieuze moeite gedaan worden om een afspraak met mijn psych te vinden in de komende 6 maanden). Maar als je heel open bent in het UZ Gent en gewoon duidelijk weet wat je wil in het leven, kan het wel op een goed tempo gaan (bij mij was het 4 gesprekken eer ik groen licht kreeg, ik heb er anderen gehoor die er maar 3 nodig hadden en zelfs iemand die er maar 1 nodig had). Mogelijk ligt die gate-keeping dan deels aan de patiënt zelf, bv. als ze niet open genoeg zijn of teveel twijfelen. De schuld word nogal snel op de hulpverleners gestoken soms.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

Bericht door Anon20190501 »

Geen idee of het wellicht not done is om oudere threads omhoog te gooien op dit forum (in dat geval: mijn excuses).
Ik vond deze thread bij mijn initiële exploratie van het forum en wou gewoon even melden dat ik dit boek gekocht (en gelezen) heb op aanraden van mijn therapeute. Zelf vond ik het erg nuttig, ondermeer omdat het een heleboel informatie die anders bijna uitsluitend gefragmenteerd beschikbaar is op het internet, bij elkaar bundelt op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Het is droge kost, maar toch ook leesbaar voor een niet-wetenschapper. Bovendien geeft het een goed overzicht van wat je -afhankelijk van je individuele situatie natuurlijk- "te wachten staat" gedurende een transitietraject én ook daarna. Zelf vond ik het laatste deel "levenskwaliteit" echt een eye opener.

My 2 cents...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: boek Transgenderzorg van Guy T'sjoen

Bericht door Emma »

Sigy schreef:Geen idee of het wellicht not done is om oudere threads omhoog te gooien op dit forum (in dat geval: mijn excuses).
Nergens voor nodig, we zijn hier niet zo moeilijk. :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]