Nieuwe chat! Zie dit topic.

Mannelijke vs vrouwelijke arts

Femme Fatale
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2012, 20:47
Gender: Trans MtF

Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Femme Fatale »

Dag dames en heren,

Ik (28) zit nog in het prille begin van mijn traject en ik vroeg mij af wat voor arts mij zo goed mogelijk kan ondersteunen. Mijn vaste huisarts is een man en werkt in een gezondheidscentrum. Ik ken hem al van zeer jongs af aan en is vriendelijk. Toch vraag ik mij af of het misschien niet beter is om te kiezen voor een vrouwelijke arts. Dit omdat zij uiteindelijk meer weet over het vrouwelijke lichaam en meer gevoel heeft van wat ik doormaak.

Wat vinden jullie? Zal het kiezen voor een (onbekende) vrouwelijke arts bijdragen aan een betere ervaring van het (mtf) traject? Ze hebben allemaal toegang tot mijn patientendossier (zelfde gezondheidscentrum), dus toegang tot mijn gegevens c.q. medische staat is geen punt.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Nathan90 »

Ik denk niet dat de keuze zozeer op man-vrouw aankomt maar op degene bij wie jij het best voelt. Hoe ze met je omgaan en dergelijk. Je zou kunnen kijken of je een,kennismakingsgesprek met de 'onbekende vrouw' kan hebben om je keuze te maken.
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Laura »

Ik persoonlijk verkies een vrouwelijke arts, maar ik sluit me aan bij Nathan90. Je goed voelen bij aan arts is het belangrijkste.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Anon20180501 »

Ik denk ook dat je moet kiezen voor de huisarts waarmee het het beste klikt.

Ik zelf heb een vrouwelijke psycholoog, endocrinoloog, huidtherapeut en chirurg maar mijn huisarts is een man.
Met de dames klikt het omdat ik het prettiger vind om het erover te hebben met mensen die net als ik vrouwelijk
(aan)voelen, denken en communiceren. Zelfs als ze soms wat hard overkomen kan ik daar beter mee omgaan dan
wanneer het een man zou zijn die precies hetzelfde zou reageren.
Mijn huisarts heeft samen met zijn vrouw een eigen praktijk. Mijn huisarts heeft in het begin gevragen of ik in dit
geval liever door zijn vrouw begeleid zou worden. Alhoewel ik haar goed ken, ze is ook de huisarts van mijn dochter
geweest, bleef ik toch liever bij de man van het stel omdat hij mijn gevoelens en emoties heeft meegemaakt die
niet in mijn dossier zijn opgenomen. Bovendien ben ik ooit echt zo hard te keer gegaan tegen hem dat hij er aan
dacht me als patient uit te schrijven (en meer) maar juist door dit voorval kliktte het uiteindelijk nog beter dan het
ooit gedaan had.

Liefs Daniéla
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Arike »

Ik was blij dat ik een vrouwelijke psycholoog gevonden had

Maar wat betreft huisarts maakt het mij niet uit. Ook een vrouw kan niet voelen wat ik voel (bot gezegd : ik ben geen echte vrouw, zal het nooit worden en voel dus per definitie andere dingen)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Anon20180501 »

(bot gezegd : ik ben geen echte vrouw, zal het nooit worden en voel dus per definitie andere dingen)
Nee, je bent geen echt vrouw, Arike!

Maar die mag je voor je eigen rekening nemen want ik ken je toch echt als een echte vrouw. ;)

Geen enkele outsider ook als GD haar/zijn vak is kan voelen wat wij voelen. Maar dat bedoelde ik dan ook niet.
(ik word de laatste tijd blijkbaar steeds onduidelijker :) )
Ik bedoelde dat in het algemeen een vrouw emotioneel alles anders ervaart en zich anders uit dan een man.

Liefs Daniéla
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Arike »

Thx voor het compliment, Daniéla!
(Lief dat jij aan complimentendag dacht ;) )

Btw, je bent niet onduidelijk en je word het ook niet :)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Engel »

Allereerst denk ik inderdaad dat je arts moet hebben waarbij je je goed voelt. Alleen mijn huisarts is helaas man. De psychiater, psycholoog, dermatoloog, tandarts is vrouw. De psychiater en psycholoog heb ik van te voren aangegeven dat ik een vrouw wilde. Natuurlijk moet je je goed voelen bij iemand, maar ik moet zo wie zo geen man maar ik denk daarover misschien te negatief door mijn verleden.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Venka »

Ik zelf vind de discussie man/vrouw onzin,het gaat er om of de persoon begrijpt wat je bedoelt,wat je wilt.Ik heb zelf een mannelijk huisarts in een medisch centrum,mijn huisarts is zeg maar de leidende huisarts.Naast mijn huisarts werken er ook 2 vrouwelijke huisartsen die ook gelijk mijn huisartsen zijn.Mijn coming out gesprek heb ik met mijn mannelijke huisarts gehad hij was heel begrip vol over mijn genderdysforie problematiek.Ik was voor hem wel de 1e patiënt die bij hem kwam met mijn genderdysforie maar als zoveel doktoren,hij kende wel het probleem genderdysforie en was ook op de hoogte dat het VUmc/UMCG mensen als mij begeleiden.Ik heb met hem een goed gesprek gehad en heb helemaal geen problemen gevoeld omdat hij een man is.Verdere begeleiding v.w.b. mijn medicatie en onderzoeken gebeuren wel door 1 van de vrouwelijke doktoren.

Mijn diagnostiek verloopt op het moment bij het P.I.G. en ik heb daar een mannelijke psycholoog (voor de kenners Alwin) en van te voren had ik zo iets,ik had liever een vrouwelijke omdat ik met vrouwen veel beter kan praten en voor mijn gevoel lig ik dichter bij een vrouw dan bij een man.Ik kan je vertellen,Ik wil geen andere psycholoog meer dan Alwin bij het P.I.G. en ook geen vrouw.Ik kan zo goed met Alwin praten en hij begrijpt mij volledig en steunt mij enorm.

Nee het gaat niet er om of iemand een man of vrouw is maar om de persoon en of hij/zij jou de juiste begeleiding/adviezen kan geven.Het gevoel dat wij ervaren v.w.b. in het verkeerde lichaam geboren zijn dat kan een CIS vrouw/man niet voelen en ook al ligt jouw gevoel bij het vrouw zijn toch voelt een vrouw niet wat jij voelt en zij ervaart ook niet hoe jij jouw genderdysforie ervaart.Sterker nog,bij al mijn coming outs de afgelopen maanden heb ik tot nu toe het meeste begrip gekregen van mannen en vrouwen hebben mij het meest gekwetst.Zeg mij maar waar de wijsheid ligt maar ik denk dat je niet blind moet staren op iemands geslacht.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Mannelijke vs vrouwelijke arts

Bericht door Anon20180501 »

Vandaag 'complimentendag'?

Nou, dan stop ik vanaf nu met het geven van complimentjes want die zullen dan wel niet als van harte gemeend maar als een moetje gezien worden. ;)
Oh, dank je voor je compliment, Arike. :P