Borstoperatie en het stoppen van de HRT

sas112
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 feb 2013, 05:16
Gender: Anders
Locatie: Sittard

Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door sas112 »

Hallo allemaal,
Wegens het feit dat ik meer genderqueer/ertussenin ben en me zo voel wil ik gaan stoppen met het gebruik van testosteron. Ik weet voor 90% zeker dat ik de borstoperatie wil.
Ik heb van de vu te horen gekregen dat dat allemaal een beetje moeilijk te combineren valt omdat het niet binnen het standaardprotocol valt en er gekeken moest worden of het medisch technisch mogelijk was om de borstoperatie te kunnen krijgen als ik stop met hormonen. Daar zijn ze niet zo blij mee, en ergens snap ik het ook wel. Nu heb ik Androgel 25 mg meegekregen, wat een veel lagere dosis is dan ik normaal had en moest ik nog eens goed bedenken of ik echt met testo wil
stoppen. En de vu zou me dan 2x bespreken in het genderteam. Ik maak me er best wel zorgen over hoe het verder moet. Bent of kent u iemand die een gedeeltelijke behandeling ondergaan heeft of weet u hoe dat in elkaar steekt precies, dan zou ik erg blij zijn om wat ervaringen te horen over wat mijn mogelijkheden zouden kunnen zijn.

Gr. Sascha
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Holden »

Zuur dat het vu hier moeilijk over doet... Hoop dat het wel goed zal gaan en in jouw voordeel. Zelf heb ik er geen ervaring mee, dus kan je op dat gebied jammer genoeg niet helpen.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Fay »

Lastige situatie , en ik vindt het juist begrijpelijk dta het vu daar niet 1 2 3 in meegaat of kan gaan

Mag ik vragen hoe je bij die beslissing van stoppen bent gekomen?

Vicky
sas112
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 feb 2013, 05:16
Gender: Anders
Locatie: Sittard

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door sas112 »

Omdat als ik mannelijker wordt qua uiterlijk dat in strijd is met hoe ik me voel en wat ik ben. Alles is bij mij namelijk ook heel snel gegaan en ik voel me beter als ik weet dat er niks meer verandert. En ja ik snap dat ook. Ik vind wel dat de VU je bijmoet staan in zulke dingen en je niet het gevoel
moeten geven alsof je er dan ineens niet meer toe doet
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Anon20180501 »

Hoi sas.

Volgens mij probeert het VUmc dmv haar handelen alleen maar te bereiken dat u 'bedenktijd' in acht neemt.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het medisch gezien een probleem zou opleveren en tegenwoordig zijn
hun richtlijnen niet meer zo strikt zoals ze altijd zijn geweest.
Als ze inderdaad proberen tijd te creëren is daar ook niets mis mee m.i., getuige ook dat u graag de ervaringen
hiermee met anderen wilt delen (mochten die er zijn) voordat u definitieve een beslissing neemt.

Liefs Daniéla
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Jake »

De enige medische reden die ik kan bedenken is als je al langere tijd testosteron gebruikt en je eierstokken hierdoor niet meer functioneren. Als je helemaal geen geslachtshormonen in je lichaam hebt zou het wel ongezond zijn, maar zelfs dan zijn er wel oplossingen en hoeft het niet meteen een probleem te zijn.

Wat de borstoperatie betreft, als ze daar iets op tegen hebben is dat enkel dwarsliggen omdat ze niet van het protocol willen afstappen.
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Minne »

Wat ik me afvraag is, hoe zou dat werken met de verzekering als je van het protocol afstapt? Krijg je de borstoperatie wel vergoed als je de real life fase(met hormonen)vroegtijdig stopt, of laten ze je alsnog die tijd 'uitzitten' alleen dan zonder hormonen?


Ik hoop echt voor je dat ze erin meegaan, ik kan me heel goed vinden in je probleem! Zelf wil ik ook graag een androgyn uiterlijk behouden, dus niet te veel hormonen, maar de borstoperatie is voor mij echt essentieel, die dingen moeten er gewoon af! Ik kan me wel herinneren dat Gabriel gelezen had over een androgyne jongen die ook maar een gedeeltelijk traject had gedaan, in een boek over transgenders? De details weet ik niet meer, misschien leest hij dit topic ook nog en heeft er info over. Ik denk dat het wel goed zal komen, maar ze zijn al zo behoudend en als je buiten het protocol valt moet er natuurlijk weer extra over nagedacht en gepraat etc...op zich niet slecht want daarmee kun je ook je eigen twijfels en motivatie mee onder ogen komen, maar het zou wel fijn zijn als ze jou er ook echt bij betrekken en het niet alleen maar een protocol ding maken. Uiteindelijk ga je dit traject in om je lichaam bij je ik te laten passen en als dat lichaam niet binnen het protocolletje past, dan is het maar zo!

Toen ik hier zelf naar vroeg(of nouja, eigenlijk vroeg ik of je ook éérst de borstoperatie en daarná de hormonen kon doen)waren ze er vaag over, de psych wist het niet precies maar omdat het bij mij op medische gronden is zou het misschien mogelijk zijn, maar dat was het UMCG dus daar heb je nog steeds niet zo veel aan. Ik zou willen dat ik meer info voor je had, maar laat je het weten als ze eruit zijn? :)
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Gabriël »

Rot dat het VU zo moeilijk doet. Ik kan me voorstellen dat ze wel willen dat je het zeker weet en niet een plotselinge periode van twijfel hebt, maar evengoed vind ik dat ze dan wel open moeten staan voor het feit dat je anders wil dan de standaard routine.

Medisch technisch gezien is het mogelijk om de borstoperatie te krijgen als je stopt met hormonen. Ik heb zelf geen ervaring, maar omdat ik mezelf zie als androgyne jongen heb ik diverse dingen op het internet gezocht (en gevonden) van mensen die zich ook niet per se als jongen beschouwen en wel in gedeeltelijke transitie gingen.
(Maar over dat boek waar Sietse het over heeft, daar stond niks in van iemand die een soortgelijke situatie heeft als ik me goed herinner - in Man of Vrouw, Min Of Meer was de androgyne jongen aan hormonen, borst & baarmoederoperatie en stopte daar)

Maar goed. In Amerika kun je precies je eigen transitiepad bewandelen hoe jij hem wil, met name omdat je ook zelf voor de kosten opdraait. Daar is het niet ongewoon als mensen eerst hun borsten laten verwijderen en daarna (eventueel - niet altijd!) aan de testosteron gaan.
In Nederland wordt de borstoperatie gedaan na een jaar testosteron omdat je dan duidelijkere belijning zou hebben van een mannelijke borst. Maar in principe is dat dus niet nodig.
Misschien heb je wat aan de website van neutrois.me. Deze persoon identificeert zich als onzijdig/neutrois en heeft eerst de borsten laten verwijderen (en ontzettend veel foto's gepost, van na de operatie, van 1 jaar later, van 2 jaar later) en is na de operatie aan een lage dosis testosteron gegaan en heeft nu pas recentelijk de baarmoeder verwijderd. Een totaal andere volgorde dan standaard in Nederland is. En zijn borstkas ziet er gewoon mannelijk uit naar mijn mening. (niet misvormd ofzo omdat hij pas later aan de testosteron is gegaan!).

Zelf heb ik er geen ervaring mee en heb ook geen ervaringsverhalen gelezen van mensen binnen Nederland in een soortgelijke situatie, dus helaas kan ik je wat dat betreft geen adviezen geven ofzo.

In elk geval heel veel succes en ik hoop zeker dat de VU je groen licht zal geven voor de borstoperatie.

Edit: Overigens heb ik ook gelezen dat wanneer je de borsten laat verwijderen en stopt met de testosteron, de natuurlijke vrouwelijke hormonen van je lichaam er niet voor zullen zorgen dat je borsten terug groeien, omdat er dus daarvoor teveel weefsel is weggehaald. :)
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door Nathan90 »

Dat teruggroeien moet ik even op inhaken. Volledig teruggroeien, nee dat inderdaad niet.

Maar enig borstweefsel wat achterblijft kan (en zal waarschijnlijk) weer 'opzwellen' als het lichaam stopt met testo.

Ik volg een Zweedse jongen die gestopt is met testosteron om zwanger te worden. Hij is nu ruim een jaar zonder hormonen en net voorbij de drie maanden zwanger. Maar ook voor die zwangerschap was enige 'teruggroei' wel te zien.

In dat opzicht zou een operatie die gedaan wordt zónder de hormonen misschien beter zijn, kan ik mij voorstellen in ieder geval..
sas112
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 feb 2013, 05:16
Gender: Anders
Locatie: Sittard

Re: Borstoperatie en het stoppen van de HRT

Bericht door sas112 »

Oh, het hoeft bij mij eerlijk gezegd niet volledig plat te zijn. Wel plat genoeg zodat ik als ik topless ben niet als vrouw gezien wordt. Je ziet ook weleens mensen die de borstoperatie gehad hebben
waarbij het niet helemaal plat is of lijkt maar eerder beetje gespierd en dat vind ik wel mooi. Ik denk dat de kans groot is dat het genderteam tegen me zegt dat ik tot het eind van mijn RLE aan
de hormonen zal moeten blijven. Ik weet niet zo goed nog wat ik daar dan van moet vinden. 25mg androgel voor nog 4 maanden gaat niet ervoor zorgen dat ik fysiek niet meer verander natuurlijk. Laat staan als ik pas in december ofzo geopereerd mag en kan worden. Ik zal eind deze week/begin volgende week wel meer horen over wat ze besproken hebben.