stemmingswisselingen

NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

stemmingswisselingen

Bericht door NaomiClareNL »

Geen idee of het hier goed staat of dat het beter in een andere rubriek kan.

Ik heb af en toe last van stevige stemmingswisselingen. Met name die naar de negatieve kant zijn heftig en flink dysforie gerelateerd.
Ze overvallen me ook steeds, heb dan vrijwel geen waarschuwing vooraf en dus geen tijd om me erop in te stellen / ontwijkende akties uit te voeren.
Bam en het is gebeurd. Gelukkig is het na een halve dag of zo wel weer voorbij, mij behoorlijk uitgeput achterlatend.

Ik denk dat het nog steeds hoge niveau van de oestradiol een rol speelt want de stemmingswisselingen zijn heftiger dan in de voorgaande 2 jaren maar ook mijn enorme angst dat het weer verkeerd gaat zal denk ik een rol spelen op het moment dat de stemmingswisseling er is.

Zijn er mensen die in de loop der tijd geleerd hebben signalen van stemmingswisselingen te herkenen? En dus enige tijd hebben kunnen winnen en er niet zo door overvallen worden? Hebben jullie tips, truuks en ideën hierover?
Alvast bedankt.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Fay »

Nou, ik heb ze al mijn hele leven en ze blijven me overkomen omdat er geen peil op te trekken is, hoe ik er mee omga, signalereren, erkennen, laten zoals het is, er zeker niet tegen vechten of 'iets aan willen doen'

Vicky
Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 417
Lid geworden op: 14 feb 2013, 02:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Someren, NB

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Mike »

Ik heb een signaleringsplan. Daarin staat de fases waar ik me in kan bevinden, mijn gedrag op dat moment, hoe ik mezelf in en rustigere fase kan brengen en hoe andere dat kunnen. Mocht je er meer over willen weten moet je maar een pm sturen. Dan kan ik je er wat meer informatie over geven.
Martijn
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jul 2012, 22:43
Gender: Trans FtM
Locatie: Groningen

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Martijn »

Ik heb ooit eens via een stoplicht moeten omschrijven wanneer ik me goed voelde(groen), de eerste signalen(oranje), en het gaat al mis(rood). Ik moest daarnaast dan ook noteren hoe ik dan weer van oranje naar groen kon. Het idee is dan dat je nooit rood zal bereiken.

Ik heb door deze manier geleerd om te signaleren wanneer het mis ging en daarvoor ook oplossing te bedenken. Heb daarvoor wel een paar weken moeten bijhouden hoe ik me voelde in sommige situaties, maar later heb je daar veel aan. Ik kan het merken nu als het dreigt mis te gaan en sindsdien geen paniekaanval meer gehad.

Maar dit komt denk ik ook wel aardig overeen met het signaleringsplan van Mike.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Fay »

Wat bedoel je met mis gaan?

Vicky
Jasper
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2012, 19:48
Gender: Man
Locatie: Borger

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Jasper »

die stoplichten zijn erg herkenbaar Martijn! Waar ik woon gebruik ik die termen ook. Als ik dan zeg dat ik in rood zit, weten de mensen om me heen hoe het met me gaat. Helaas komt oranje bijna niet voor. Mijn stemming kan heel snel omslaan. Hoe dat bij mij werkt ben ik nog altijd aan het uitzoeken.
wat de moeite waard is is de moeite waard
Martijn
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jul 2012, 22:43
Gender: Trans FtM
Locatie: Groningen

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Martijn »

Wat bedoel je met mis gaan?

Vicky
Ik denk de eerste signalen die ik merk voordat het slecht met me gaat. Bijvoorbeeld in mijn geval o.a dat mijn benen onrustig worden en ik erg in mezelf gekeerd ben. Dan weet ik dat ik zo snel mogelijk weer naar groen moet omdat ik anders bij rood bijv een paniekaanval krijg.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: stemmingswisselingen

Bericht door Paul »

@NaomiClare:
ik herken helemaal wat je verteld. Ik ga al jaren gebukt onder moodswings, zoerg, dat ik tijdens de dal-perioden niets meer positief kan inzien.
Ik heb dit uiteraard overlegt met mijn nieuwe psycholoog en hij had de volgende oefening voor mij, die hij spokenjagen noemde.

Het komt erop neerdat je 3 kolommen uittekend op een liggend A4tje. Bovenaan in het midden beschrijf je in het kort waar je je op dat moment het rotst over voelt. Dat moet een feit zijn, geen gevoel.
Als voorbeeld gaf hij: 'ik heb om 10 uur met Truus afgesproken, het is nu 12 uur en ze is er nog niet"
Vervolgens ga je in de linkerkolom alles opschrijven hoe je er over denkt. Voorbeelden: ze laat me in de steek/ ze is vast bij iemand anders die ze leuker vind dan mij/ misschien is er iets ergs gebeurt/ stomme muts, ze is ook altijd te laat, enzovoort. Alles wat op dat moment in je opkomt.
In de middenkolom ga je per gedachten alle gevoelens uitpluizen die je er bij hebt. Het is handig om een lijstje te maken van allerlei emoties, zowel positief als negatief (gewoon even googelen en zoveel mogelijk emoties neerpennen op een los vel)
Je zou bij de eerste gedachte 'ze laat me in de steek' de volgende emoties kunnen hebben: verdriet, gefrustreerd, minderwaardig, woede enzovoort.
Dat doe je dan per gedachte (is veel werk, maar het is de moeite waard)
Vervolgens schrijf je in de rechterkolom op wat je zou kunnen doen om er het beste van te maken, bijvoorbeeld: misschien komt ze nog wel, ik zal haar straks bellen, ze is het misschien vergeten en kan gebeuren - allemaal gedachten die tot een soort berusting kunnen leiden. Dan doe je hetzelfde per gedachten als bij de vorige gedachten, maar dan met positieve dingen.
Aan het eind van de opdracht voel je je gek genoeg toch meer positief dan voorheen, omdat je de negatieve gevoelens hebt getackeld.
Stel dat Truus op dat moment alsnog op zou komen dagen, dan ben je ook veel rustiger als ze aankomt, en ontplof je niet van kwaadheid bijvoorbeeld.

Hopelijk heb je er wat aan. Ik dacht eerst dat de opdracht onzin was, maar het heeft mij goed geholpen (momenteel onderga ik geen moodswings)

In ieder geval wens ik je enorm veel sterkte toe. Ik weet uit ervaring hoe erg die moodswings zijn!