FTM, DE pil...

Kris
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 jan 2013, 00:28
Gender: Trans FtM

FTM, DE pil...

Bericht door Kris »

Hoi lieve allemaal,
Ik heb een vraag voor de FtM's onder ons. Ik vind het zelf een van de pijnlijkste en ongemakkelijkste onderwerpen om over te praten. Omdat dit 1 van de dingen is die mij eraan herinneren dat ik een vrouwlijk lichaam heb.. Ik hoop dat ik niemand ongemakkelijk laat voelen.

Ik ben pre-T en sinds 2 maanden gestopt met de pil (ja die beschermt tegen zwangerschapen, die pil) ivm bijwerkingen. Nu wil ik weer beginnen met een nieuw merk pil omdat ik in de zomer op vakantie ga met vrienden. Dus is het handig als ik de deprimerende, onmannelijke, maandelijkste rotzooi kan uitstellen. Ik wil daar gewoon alles kunnen doen zoals zwemmen en sporten, zonder daar OOK nog eens last van te hebben. Alleen, ik wil de pil helemaal niet meer slikken.

Nu wilde ik eigenlijk weten, bestaat er niet iets waardoor ik mijn "probleempje" kan uitstellen zonder dat ik de pil/prikpil etc gebruik? Ik lijk door de pil veel vrouwlijker te worden enzo. Eigenlijk zonder oestrogeen ofzoiets erin. (Ik dacht dat, dat in de pil zat toch?)


Ook vroeg ik me nog iets af. Dit is misschien een vraag die te intiem is. Maar als je hormonen gebruikt dan blijft na bepaalde tijd je "probleempje" uit. Maar.. Ben je dan ook meteen onvruchtbaar? Dat lijkt mij van niet.. Hoe worden FtM's dan beschermt tegen zwangerschappen? Het lijkt mij niet dat je nog zwanger wilt raken als je aan de hormonen zit en misschien al passed as one of the guys..

Als je niets openbaar neer wilt zetten mag het ook via een PB! :)
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Nathan90 »

Naar mijn weten werken alle 'ongesteldheid-stoppers' doordat ze hormonen afgeven aan je lichaam, dit zijn doorgaans de vrouwelijke hormonen, dus de kans dat je lichaam daar (voor ons) negatief op reageert is groot. Volgens mij is hier geen andere oplossing voor zolang het geen medische ingreep is.

Betreft de kans op zwangerschap aan de T. Biologieles is wat lang terug voor mij, maar wat ik je wel kan zeggen, ik ken en volg een Zweedse jongen die momenteel een aantal maanden zwanger is. Hij is gestopt met testo om zwanger te raken, je hebt die ovulatie/eisprong/andere mooie term/bla bla nodig om bevrucht te raken en dus zwanger te worden. Pin me er niet op vast, maar ik ben redelijk zeker dat je niet zwanger kan worden als je maandelijkse cyclus niet meer langs komt.

Edit: Dus zegmaar, onvruchtbaar nee. Want stoppen met testo kan goed betekenen dat alles weer op gang komt. Maar omdat de cyclus 'uit' staat, kan je niet zwanger worden.
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Figó »

Het is zo dat als een vrouw graag zwanger wil raken ze maanden van te voren moet stoppen met de prikpil omdat dat zoveel effect heeft.
Er zijn meer dingen dan pillen of spuitjes maar hoe je het ook wend of keert ik vind het allemaal ongemakkelijk en niet mannelijk. Ik heb de prikpil en eerlijk gezegd merk ik niet veel van die vrouwelijke hormonen. De prikpil die ik heb bevat er ook niet veel geloof ik. Je hebt een pil zonder vrouwelijke hormonen maar dat had ik niet echt goede ervaringen mee. Die pil heet orgametril
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Kris
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 jan 2013, 00:28
Gender: Trans FtM

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Kris »

Hoi Nathan en Fiegó,
Bedankt voor jullie antwoord!
~Nathan;
Ik gebruik helaas nog geen T, dus mijn "probleempje" kan daardoor nog niet verdwijnen ):

~Fiegó;
Ik zal eens bij mijn huisarts/genderteam navragen wat orgametril nu precies doet. Dat lijkt me dan een goede oplossing. ;)
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Minne »

Je kunt inderdaad niet zwanger worden als de binnenboel stilgelegd word door de testosteron, maar dat wil nog niet zeggen dat je meteen onvruchtbaar bent, anders zou die wettelijke eis om de buikoperatie te ondergaan(en daardoor dus onvruchtbaar te worden)niet heel logisch zijn. Zelf gebruik ik de prikpil, ik merk niet veel van vervrouwelijking maar ik reageer nooit zo heftig op de pil sowieso, dat soort dingen verschillen echt heel erg per persoon. Orgametril is een goed alternatief, ik wil 'm ook wel eens gaan proberen want ik merk wel dat ik sinds de prilpil elk maand zo rond de tijd dat ik ongesteld had moeten worden ontzettende hoofdpijn krijg voor een paar dagen, en daar word je niet heel gelukkig van. Eens zien of orgametril die bijwerking niet heeft...Hoe dan ook, zeker aan te raden om naar de huisarts te gaan voor een tijdelijke oplossing tot je hormonen krijgt, want al die ongesteldheids ellende is nergens voor nodig en je voelt je echt een stuk beter als het eenmaal voorbij is!
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Tyler »

Het is echt ellende die troep beneden. Ik heb een spiraaltje en dat werkt redelijk. Heb nog steeds af en toe last van doorbraakbloedingen en dan erger ik me kapot maar echt ongesteld word ik gelukkig niet meer. Het is zo dus wel beter dan eerst. Ik kan niet wachten tot ze die handel er uit rukken.
boytomlife
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:08
Gender: Trans FtM
Locatie: Antwerpen

Re: FTM, DE pil...

Bericht door boytomlife »

Heee,

Ik ben nu anderhalve maand aan de orgametril, bijna 2 maanden. En ik ben gelijk niet meer ongesteld geworden. De eerste anderhalve week wat overgangsklachten (emotioneel en opvlieger-achtige verschijnselen), maar heb nu nergens last van. Als ik stop, zou ik gelijk weer vruchtbaar worden. Dus ehm, nja ik ben positief erover!
Gebruikersavatar
Tygo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2012, 12:21
Gender: Trans FtM

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Tygo »

Ey Chris,

Herkenbaar probleem; FTM en pre-T. Ik ben in november 2012 begonnen met Orgametril, omdat ik die maandelijkse zooi mentaal niet meer trok. De enige nadelen die ik ondervind zijn overmatig zweten, meestal in de ochtend en tijdens de nacht. Na het avondeten heb ik het juist soms ontzettend koud. Voor de rest bevalt dit middel goed en ben echt heel blij dat ik hiermee begonnen ben! Ik heb geen problemen ondervonden mbt extra vervrouwelijking van mijn lijf; alles is nog steeds in dezelfde proporties aanwezig als voorheen. Eenmaal een doorbraakbloeding gehad, maar die was peanuts in vergelijking met mijn voorheen reguliere maandelijkse zooi.

Succes met het nemen van je beslissing!

Groeten,
Tygo
“Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.” Theodore Roosevelt
Kris
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 jan 2013, 00:28
Gender: Trans FtM

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Kris »

Hey jongens,

Bedankt voor alle tips en ervaringen!
Daar heb ik veel aan! Ik zit er nu serieus over na te denken Orgametril te nemen :3 Het overmatig zweten kom ik wel overheen, en die paar keer een doorbraakbloeding is de hemel vergeleken met elke maand 6 dagen lang de hel doorgaan.. ):

Hoe neem je dit eigenlijk in? Is het eenmaal daags of eens per week? Daar graag wat meer informatie over ;)
En ben je tijdens het slikken eigenlijk beschermt tegen zwangerschappen? Net zogoed als de pil zegmaar?

Nogmaals super bedankt voor de informatie, ik heb er veel aan!!
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 sep 2012, 16:14
Gender: Trans FtM
Locatie: Emmen

Re: FTM, DE pil...

Bericht door Anthony »

Je slikt het elke dag (er zitten 30 pilletjes in een doosje) En nee het is geen "birth control" pil dus het zal je niet beschermen tegen zwangerschappen enz.
Afbeelding

Labels zijn voor kleren, maar zelfs dan zijn ze irritant….