Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Gebruikersavatar
SandraK
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:27
Gender: Vrouw

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door SandraK »

Ik heb emla van mijn huisarts gekregen toen ik haar vertelde hoe pijn het ontharen deed.
Je kunt mijn avonturen volgen op: http://katja01.wordpress.com/" target="_blank
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Ilse »

De emla moet je gewoon via de huisarts kunnen regelen. Even uitleggen en normaal gesproken moet dat geen probleem zijn en krijg je een recept..
ik gebruik het nu alleen voor het genitale ontharen, want dat ging bij mij niet goed.
Tijdens de 2e sessie genitaal wel emla gebruikt en wat een verademing zeg :D .

wat betreft het gezicht, tja vooral de bovenlip, ohooo dat blijft zeer doen en is meestal het gevoeligste en wat mij betreft beginnen ze altijd daar als eerste.
misschien nog een houvast voor jou, hoe meer sessies je hebt gehad, des te minder haar en voor jou belangrijker, ook minder pijn. In mijn hals is vrijwel geen donkere haartje meer aanwezig en echt, dan heb je ook vrijwel geen pijn meer, tenminste ikke niet.
dit is wel hoe ik het afgelopen dinsdag heb ervaren, dus volhouden hoor.
Groetjes,
Ilse
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Lise »

Ik wilde alleen maar eventjes zeggen dat ik je gezichtsvorm in die maanden echt spectaculair vrouwelijker geworden vind. ik wist helemaal niet dat hormonen ook daarop zo'n groot effect konden hebben.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Meisje1991 »

Jeste schreef:Wat een goede ontwikkelingen.
Alleen jammer dat het op Werk.nl niet goed gaat. Het lijkt erop dat de persoonsgegevens op je CV op Werk.nl niet gekoppeld zijn aan je BSN. Zelf wijzigen van M naar V kan daar niet. Gewoon even een bericht sturen via diezelfde website en dan moet het goed komen. Dan moet je natuurlijk wel ingelogd zijn op de Werkmap.
Ik had hetzelfde probleem, maar nu staat het er goed.
Ik heb er nog even niks mee gedaan, met Werk.nl.

Het stond aanvankelijk al goed na een correctie die ik had doorgegeven tijdens een persoonlijk gesprek. Maar op een onbekend moment is dat weer vanzelf teruggezet naar "meneer" :?
SandraK schreef:Ik heb emla van mijn huisarts gekregen toen ik haar vertelde hoe pijn het ontharen deed.
Ik heb volgende week een afspraak bij de huisarts, dan ga ik het meteen aan hem vragen :)

Afgelopen donderdag had ik een afspraak bij de psycholoog en endocrinoloog, de laatste wilde blijkbaar ook wel 3 tubes voorschrijven :)
Karyn schreef:ik gebruik het nu alleen voor het genitale ontharen, want dat ging bij mij niet goed.
Tijdens de 2e sessie genitaal wel emla gebruikt en wat een verademing zeg :D .

wat betreft het gezicht, tja vooral de bovenlip, ohooo dat blijft zeer doen en is meestal het gevoeligste en wat mij betreft beginnen ze altijd daar als eerste.
misschien nog een houvast voor jou, hoe meer sessies je hebt gehad, des te minder haar en voor jou belangrijker, ook minder pijn. In mijn hals is vrijwel geen donkere haartje meer aanwezig en echt, dan heb je ook vrijwel geen pijn meer, tenminste ikke niet.
Voor mij was het in eerste instantie ook voorgeschreven voor het genitale gedeelte, maar omdat ik na 3 behandelingen gezicht de pijn alsnog niet kon verdragen zonder gejank/geschreeuw, mocht ik ook de crème in het gezicht gebruiken.

Het vervelende is wel dat het goed verdoven v/d bovenlip sowieso lastig is. Het afdekken v/d crème met folie gaat namelijk nogal lastig bij het gezicht... het gaat hoe-dan-ook verschuiven door bewegingen v/d mond :| En dan komen juist de gevoeligste delen (=mondhoeken/rand rondom de mond en bovenlip) droog te staan :(

Ik heb van mezelf al relatief weinig haargroei in het gezicht. Bakkebaard hoefde niet eens. Alleen bovenlip, kin en rondom de mond moest onthaard worden. En een enkel verdwaald haartje bij de hals. Vanaf de 3e behandeling deden nog maar een beperkt aantal plekjes bij de hals/kin zeer. Maar de bovenlip... daar is de pijn tot nu toe niet minder geworden... ik heb al 4 behandelingen gehad :cry:

Genitaal heb ik nog slechts 1 behandeling achter de rug :cry:
Lise schreef:Ik wilde alleen maar eventjes zeggen dat ik je gezichtsvorm in die maanden echt spectaculair vrouwelijker geworden vind. ik wist helemaal niet dat hormonen ook daarop zo'n groot effect konden hebben.
Dank je :D
Q-R
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 15:30
Gender: Transgender

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Q-R »

Josefien1989 schreef:Het vervelende is wel dat het goed verdoven v/d bovenlip sowieso lastig is. Het afdekken v/d crème met folie gaat namelijk nogal lastig bij het gezicht... het gaat hoe-dan-ook verschuiven door bewegingen v/d mond :| En dan komen juist de gevoeligste delen (=mondhoeken/rand rondom de mond en bovenlip) droog te staan :(
In het begin heb ik ook lopen modderen met folie, afdekken enz.
Nu dek ik het helemaal niet meer af. Je moet het wel iets dikker aanbrengen maar bij mij gaat het zo stukken beter.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Meisje1991 »

Maar het moet 2 uur van te voren worden aangebracht... hoe dikke laag ook... de crème overleeft het niet om nog vochtig te blijven na 2 uur zonder afdekken :-(

Verder is de crème niet heel voorradig, dus ik kan ook niet extreem veel ervoor gebruiken. Bij mij is één tube van 30g nog nèt genoeg voor 1x gezicht en 1x genitaal ontharen als ik zuinig doe :?

Aankomende dinsdag moet ik weer opgaan voor een ontharingsbeurt gezicht. Nu al bang... echt niet leuk :cry:
Q-R
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 15:30
Gender: Transgender

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Q-R »

Hoe kom je aan die twee uur? In de bijsluiter staat dat het er minstens 1 uur op moet zitten. Ik laat het meestal iets meer dan een uur zitten. Een uur en een kwartier maximaal. Bij mij is dat voldoende.

Ik denk dat als je het er te lang op laat zitten de werking juist vermindert.

Niet heel voorradig? Heeft de apotheek het niet of krijg je niet genoeg? Wie schrijft het je voor, je huisarts of ?

Waar gebruik je het in je gezicht? Ik heb het alleen nodig gehad rondom de mond en bij de neus. Elders in het gezicht was het zonder EMLA goed te doen. Nu zijn de haartjes zo dun dat ik zelfs daar niet meer hoef te verdoven. Het doet wel pijn maar het is vergeleken met toen ik begon een speldeprikje. Twee paracetamol maakt het draaglijk.

Ik krijg het van de huisarts en die doet absoluut niet moeilijk over een tube meer of minder. De behandelingen zijn pijnlijk dus ik ben zeker niet zuinig met EMLA. Wel moet je uitkijken met hoeveel je aanbrengt. Zie de bijsluiter. Teveel kan ernstige bijwerkingen hebben.

Er zijn andere methoden om te verdoven. In het genitaal gebied heb ik geexperimenteerd met injecties. Mijn huisarts was bereid dat voor te schrijven. Kijk heel erg uit als je dit wilt doen, zorg dat je goed geinformeerd bent. Niet alle middelen zijn namelijk geschikt voor het genitaal gebied. Gebruik je het verkeerde middel dan kan de boel afsterven! Injecteer je verkeerd dan kan je hartstoornissen of erger krijgen. Het voordeel was dat inderdaad binnen een minuut het geinjecteerde gebied verdoofd was. Ik voelde absoluut niets. Toch ben ik daar niet mee verder gegaan en gebruik weer EMLA. En twee paracetamol. Het is niet zo goed als injecteren maar voor mijn gevoel veiliger.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Meisje1991 »

Het is niet heel voorradig, omdat niemand verantwoordelijk lijkt te zijn om een recept ervoor voor te schrijven.

Eerder schreef ik dit erover:
Mijn huidtherapeut van Huidzorg Zeist zegt dat ik daarvoor bij het VUmc (en anders eventueel de huisarts) moet zijn, omdat een therapeut geen recepten mag voorschrijven.

Ik bel dan met het VUmc, maar daar wordt weer moeilijk gedaan. Meerdere mensen daar zeggen dat ik bij de onthaar-instantie moet zijn voor een recept, omdat daar ook een dokter moet zijn. Maar dat is dus niet zo.

Nu had ik de eerste keer (in december) toevallig de juiste persoon aan de lijn en werd mij na een week een recept voor 3 tubes thuisgestuurd. Maar toen ik vandaag belde voor een 2e recept, werd er moeilijk gedaan. Een mevrouw ging het navragen bij Jos en conclusie was dat ze op dat moment niks voor me konden betekenen en dat ze eerst mijn dossier moesten doorzoeken of zo. En benadrukte dat ik eigenlijk bij de onthaar-instantie moet zijn.

Het komt dus een beetje erop neer dat ik telkens heen-en-weer wordt gestuurd voor een recept... van wie hoor ik dit te krijgen? Of toch maar naar de huisarts gaan?
Uiteindelijk had ik het tijdens mijn vorige bezoek aan de endocrinoloog v/h VUmc gevraagd, zei schreef mij toen 3 tubes voor. Aan haar reactie gezien, was dat geen gangbare vraag en kan ik dus er niet op rekenen dat ik het elke keer v/d endocrinoloog kan krijgen..

En de huisarts ben ik ook geweest... een niet-herhaalbaar recept voor slechts 1 tube kreeg ik mee...


De 2 uur inwerktijd was opgegeven door mijn huidtherapeut. Verder staat in de bijsluiter dat voor gebruik bij laserontharing de inwerktijd 1 tot 5 uur is. En maximaal 60g crème over een gebied van 600cm2.

Voor het gezicht gebruik ik het op het gehele gebied wat onthaart moet worden. Ofwel kin, bovenlip en het gehele gebied rondom de mond.


Injecties zou ik niks vinden. Ik ben ontzettend bang voor prikken. Bij iets als bloedprikken kan ik al bijna janken.
Q-R
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2015, 15:30
Gender: Transgender

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Q-R »

Het VU schreef bij mij ook geen EMLA voor. Men vertelde mij dat ik dat via de huisarts moest regelen. Tijdens een gesprek met de huisarts heb ik aangegeven dat het elektrisch epileren een proces van jaren was en dat ik wekelijks een behandeling had. Geen enkel probleem en ik hoef alleen maar te bellen voor een herhaalrecept. De huisarts was ook bereid om wat te experimenteren met andere manieren van verdoven. Zo heb ik het injecteren geprobeerd en Novocain spray. Beiden voor mij geen succes dus blijf ik EMLA gebruiken.

Hopelijk heb je een goede relatie met je huisarts. Ga daar een keer mee praten en geef aan dat voor je proces deze behandelingen noodzakelijk zijn. Wil de huisarts niet meewerken overweeg dan te veranderen van huisarts. Dan zou ik een aantal huisartsen bellen en vragen of ze ervaring hebben met transen.

Er zijn indicaties dat EMLA invloed zou kunnen hebben op je lichaam. Nu geldt dat voor iedere medicatie maar houd er rekening mee. Bij EMLA wordt gedacht aan hartritme stoornissen.

De apotheek heeft me wel eens gevraagd waarom ik zoveel EMLA gebruik. Toen was mijn vraag of EMLA op de lijst met opiaten stond. Het antwoord was nee waarop ik vroeg of er dan een reden was om mijn gebruik te beperken. Ook hier was het antwoord nee. "Mag ik vragen waarvoor u EMLA gebruikt?" Daarop heb ik geantwoord dat ze dat mocht vragen maar dat ik niet van plan was daar een antwoord op te geven. Ik stond in een volle apotheek met allemaal mensen om me heen. Moet ik dan zeggen dat ik als trans ge-epileerd wordt, ook in het genitaal gebied? En zelfs al was ik de enige geweest in de apotheek dan nog had ik geen antwoord gegeven. De apotheek is een dozenschuiver. De arts bepaalt. De apotheker mag signaleren als middelen elkaar kunnen beinvloeden of als er verdachte zaken zijn maar hier is niets verdachts aan. Dat signaleren zijn ze een paar keer vergeten. En het is voorgekomen dat een arts een behandeling voorschreef en de apotheek veranderde het aantal omdat het niet matched met een verpakking. Ik heb daarover een flinke discussie met ze gehad. Sindsdien zijn ze een stuk vriendelijker :)

Worden jouw laserbehandelingen vergoed? Ben je gebonden aan Zeist?
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Ik wil me aanmelden bij het VUmc, maar...

Bericht door Veronica »

De plek waar ik ontharing krijg schrijft voor mij de recept uit, cosmedilight zelf dus.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding