Ontharen... eh bij wie?

Merit
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 16:42
Gender: Androgyne

Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Merit »

Misschien een vreemde vraag, maar ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet.
Ik las dat een van de dingen waarmee je al in een vroeg stadium kunt beginnen is met ontharing.
Nu heb ik al uitgevonden welke manieren er bestaan en welke mogelijk zijn. Het is me ook niet altijd duidelijk welke van de twee nu goed werken.
Er bestaat laser en elektrisch. Het zou allebei permanten moeten zijn, maar sommige zeggen dat laser niet altijd zo goed werkt als elektrisch, maar effectief kan zijn als je donker haar op een lichte huid heb. Sommigen doen allebei.
De volgende vraag die bij mij opkwam was: bij wie?
Iedereen zegt je moet een gerenommeerd instituut nemen: liever meer betalen dan later spijt krijgen.
Dat snap ik, maar hoe weet je welk instituut of kliniek gerenommeerd is? Er zit er niet een bij die zal zeggen: ik ben beun de haas. Sommigen hebben indrukwekkende websites met lachend mannen en vrouwen. Je kunt aan de buitenkant niet zien wat zich binnen verstopt(heh).
Ik vraag dit omdat ik nergens lees hoe transgenders aan hun ontharing adviezen komen. Heeft men dat gehoord van een dermatoloog(zoals iemand ergens zegt?). Moet ik eerst de screening afwachten?

Hoe is dat bij anderen gegaan?
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Raisa »

Persoonlijk zou ik wachten tot je groen licht hebt omdat je de ontharing dan vergoed krijgt. Als je vooraf gaat ontharen dan kan het weglaseren van een baard je al zo meer dan 1000 euro kosten.
Epilatie met laser is in die zin permanent dat het alleen pakt op donkere haren die in een specifieke groeifase zitten. Dat betekent dat je per laserbeurt maar 1/3e van de haren die je hebt geflitst echt weg is. Meestal worden afspraken om de 6 tot 8 weken gepland omdat een deel van de resterende haren dan weer in een andere groeifase is. Je zult dus nooit echt alle haartjes wegkrijgen, maar na een beurt of 8 zijn de meesten wel zover dat het resultaat heel acceptabel is. Cisvrouwen hebben immers ook af en toe een verdwaalde donkere haar in het gezicht.

Heb je een blonde baardgroei dan zul je electrische epilatie moeten ondergaan en dat is -vind ik- een gebed zonder einde. Waar je met laser in 8 beurten van 20 minuten een goed resultaat kunt hebben, kan dat bij elektrisch epileren wel 600 uur kosten.

Als je advies voor een goede kliniek zoekt is het wel handig als we weten waar je vandaan komt ;)
Zelf laat ik me epileren bij Cosmedilight, de kliniek van dermatoloog Dr. De Boer. Ze zit in Amsterdam en is vrij prijzig maar de mensen daar hebben veel ervaring. Het genderteam van de VU verwijst veel mensen naar haar door.

Oh, een laatste ding: zoek een kliniek waar ze veel ervaring hebben met transvrouwen. Volgens mijn kliniek leren mensen pas echt goed epileren als ze vaak transvrouwen behandelen.
Merit
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 16:42
Gender: Androgyne

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Merit »

Hee, bedankt voor het antwoord.
Samenvattend: met laser kun je dus permanent een groot deel van de donkere haren wegkrijgen en met een acceptabel resultaat. Dus een combinatie van laser en eventueel elektrisch voor de meer hardnekkige haren zou een optie zijn. Ik zou zelf misschien de elektrische opties in gedachte houden voor mijzelf want ik heb nogal hardnekkige donker haar. O.o

"Persoonlijk zou ik wachten tot je groen licht hebt omdat je de ontharing dan vergoed krijgt. Als je vooraf gaat ontharen dan kan het weglaseren van een baard je al zo meer dan 1000 euro kosten."

Dat denk ik ook, maar ik ben gewend om een idee te vormen voordat ik groene lichten krijg, vandaar. Ja, ik ben een neuroot. Ik laat liever de verzekering betalen, maar het is mogelijkheid voor mij om al een begin te maken als ik daar (te) lang op moet wachten of als ik nooit een groen licht krijg.

"Als je advies voor een goede kliniek zoekt is het wel handig als we weten waar je vandaan komt"
Ik woon in Alkmaar en ik snap dat het makkelijker praten is, maar als jij een goede kliniek in Eindhoven kent maakt het toch niet uit of ik uit Alkmaar kom als ik daar heen wil gaan? Of mis ik iets? Zou kunnen..

" Volgens mijn kliniek leren mensen pas echt goed epileren als ze vaak transvrouwen behandelen."

Ik vermoed bij navraag dat alle klinieken daar ervaring mee hebben. :P Daarom vraag ik het liever andersom: welke transgenders hebben goede ervaringen met welk instituut. Ik heb in ieder geval als antwoord Dr. De Boer. Mijn dank.
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Silvia »

ik zit te denken voor de tijd te laseren.
ik had het na gekeken
Baard 95,- per keer en
475,- voor 6 sessies en de 6de is dan gratis

http://www.beautyandthenails.net/Perman ... haren.html" target="_blank

ik ga van de week even informatie halen bij hun , en kijken hoe ze zijn

voor dat je groen light krijg is meestal 1 jaar of zo verder .
dus ik dag bij mezelf ik heb wat vakantie geld en ik ga niet op vakantie .
dus ik kan dat geld gebruiken voor ontharen .
wand ik heb gelezen dat laseren erg goed werkt met lichte huid en donder haar.
dus ik wil voor die tijd allemaal weg hebben voordat ik uit stress grijs woord en dat de haren niet weg gaan :)

als u niet wat spaar geld heb kunt u altijd wachten voor dat u groen light krijg


huggies Silvia
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Gebruikersavatar
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door KarenTS »

mijn ontharen van het gelaat kost 250 euro per keer - bij cosmedilight, een ontharingskliniek die ook genitaal ontharen doet,voor mensen die het traject bij het VU volgen. Doordat ik ook onder behandeling ben van het VU-genderteam wordt het ontharen van mijn gelaat volledig ( minus t jaarlijkse eigen risico ) vergoed door mijn zorgverzekeraar, de OHRA in mijn geval.
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Silvia »

KarenTS schreef:mijn ontharen van het gelaat kost 250 euro per keer - bij cosmedilight, een ontharingskliniek die ook genitaal ontharen doet,voor mensen die het traject bij het VU volgen. Doordat ik ook onder behandeling ben van het VU-genderteam wordt het ontharen van mijn gelaat volledig ( minus t jaarlijkse eigen risico ) vergoed door mijn zorgverzekeraar, de OHRA in mijn geval.
welke plaats is dat gelegen ?
ik woon zelf in Zoetermeer , en wil niet steeds heel ver reizen vanwege dat ik alles met de trein / bus moet doen

Silvia
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Gebruikersavatar
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door KarenTS »

cosmedilight zit in Amsterdam
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Veronica »

KarenTS schreef:cosmedilight zit in Amsterdam
Dan zou ik zelf ook informatie over moeten vragen of mijn verzekering bij het groene licht dat ook volledig vergoedt, ik heb namelijk niet zo ver naar Amsterdam.

Zijn ze wel goed Karen??
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Anon20180501 »

Ik bezoek huidtherapeute 'de Vocht' in Tilburg.
Zij heeft ervaring met transgenders maar is wel heel duur.

Liefs Daniéla
Joyce
Berichten: 357
Lid geworden op: 31 mar 2012, 13:55
Gender: Vrouw
Locatie: Wezep

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Joyce »

KarenTS schreef:mijn ontharen van het gelaat kost 250 euro per keer - bij cosmedilight, een ontharingskliniek die ook genitaal ontharen doet,voor mensen die het traject bij het VU volgen. Doordat ik ook onder behandeling ben van het VU-genderteam wordt het ontharen van mijn gelaat volledig ( minus t jaarlijkse eigen risico ) vergoed door mijn zorgverzekeraar, de OHRA in mijn geval.
Karen is dat IPL of elektrisch epileren? IPL werkt bij mij niet meer, te veel blond en grijs