Ontharen... eh bij wie?

Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door LauraB »

Ik hoop voor je Aafke, dat het gaat zoals je wilt. Aangezien de reden van Menzis is dat je aanvullend verzekerd moet zijn. Hun reden voor afwijzing is niet omdat je een diagnose door het VU moet hebben. Ben benieuwd hoe dat in oktober gaat aflopen met je vergoeding.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Venka »

Ja ik ook Laura, maar welk pakket je zit dat doet er niet toe. Zoals ook jij weet moet het uit de basis verzekering worden vergoed. Ik denk zelf dat omdat het pig geen autoritair is en het VU wel dat dat de reden is. Die strijd daar heb ik geen zin in en het meten met 2 maten komt ook mijn keel uit want logopedie en mijn hormonen worden wel vergoed. Dat mijn hormonen en bezoek aan mijn endo word vergoed is omdat de endocrinoloog gebruikt maakt van de harrewar in de DBC waar het onder afgeboekt word.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door LauraB »

Aafke schreef:Ja ik ook Laura, maar welk pakket je zit dat doet er niet toe. Zoals ook jij weet moet het uit de basis verzekering worden vergoed. Ik denk zelf dat omdat het pig geen autoritair is en het VU wel dat dat de reden is. Die strijd daar heb ik geen zin in en het meten met 2 maten komt ook mijn keel uit want logopedie en mijn hormonen worden wel vergoed. Dat mijn hormonen en bezoek aan mijn endo word vergoed is omdat de endocrinoloog gebruikt maakt van de harrewar in de DBC waar het onder afgeboekt word.
Logopedie wordt als je een verwijzing heb, ongeacht de reden waarvoor je het nodig hebt, vergoed.

De hormonen vallen onder "Geneesmiddelen, inclusief medicatiebeoordeling bij chronisch gebruik", wij krijgen ze niet vergoed voor onze transitie. De middelen worden vergoed, omdat ze opgenomen zijn op de lijst voor 100% vergoede middelen. Eigenlijk schrijft het VU, de endocrinoloog of huisarts ze oneigenlijk voor. Wij liften mee op andere doelgroepen waarvan de overheid heeft besloten dat voor die andere groepen het medicijn vergoed word.

De declaratie van de endo weet ik (nog) niet. Waarschijnlijk word het onder een algemene DBC gedeclareerd. Zoiets als "preventief gezondheidsonderzoek, interne geneeskunde."

Pas bij de ontharing en SRS komen we in de specifiek voor ons en enkel ons bedachte regels van het CVZ. Helaas zijn de verzekeraars daar niet goed van op de hoogte / proberen ze onderuit te komen.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door LauraB »

Ik hoop dinsdag de medewerking van Alwin voor het aanschrijven van mijn zorgverzekering te krijgen. En natuurlijk de door mijn verzekering toegezegde vergoeding.

Ik baal er nu van dat ik een paar maanden moet sparen voor ik een sessie kan betalen. Waardoor er veel te lang tussen zit en ik er erg veel last van heb (psychisch en lichamelijk)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Emma »

Ik ben het nu ook wel zat. Gisteren bij het wegbrengen van mijn zoontje naar de groep waar hij woont had ik weer wat warme belangstelling van een van de andere kinderen die mij nog niet kende als "De pappa van."

"Ben jij nou een jongen of een meisje?" vroeg hij.
"Van buiten nog een beetje een jongen, maar van binnen een meisje hoor!" zei ik.
"Ja," antwoordde hij, "maar waarom heb je eigenlijk een snor?"

Dus volgende maand heb ik een afspraak bij Cosmedilight, dat is redelijk in de buurt qua werk voor mij. Uitgelegd wat mijn status was, en dat ik bereid was voorlopig daarom maar de eerste behandelingen zelf te betalen.
"Oh," zei de vrouw aan de telefoon, "we bellen tegen die tijd wel even met het VUmc."

Het zal mij benieuwen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door LauraB »

Klinkt veel belovend Emma!

Eigenlijk zou ik vandaag een ontharingssessie hebben. Kon helaas niet doorgaan, er werd afgebeld wegens familieomstandigheden. Kan ik helemaal begrijpen, maar baal wel als een stekker. Zeker omdat ik ter voorbereiding vanmorgen bij de ING, zonder mijn gebruikte camouflage heb gezeten voor niets. Geen idee of het dan enorm opvalt, maar voor mijn gevoel wel.

Ga het er zeker woensdag even met Alwin over hebben. Ik wil nu toch echt eindelijk een keertje van elke dag die confrontatie af zijn. En dat zelf betalen/voorschieten breekt me echt op momenteel.

Erg leuk van Cosmedilight dat ze er rekening mee willen houden, maar... bij mij waren ze al afgeschreven. Hun prijs is ongeveer het dubbele van wat ik nu per sessie betaal. Waar ik het laat doen zijn ze ook heel erg goed, gekwalificeerd en bekend het transgenders. Ook als mijn verzekering zou betalen blijft, zonder de verzekering te dwingen het volledige bedrag te vergoeden, van het bedrag aan zelf te betalen, er zo'n 70% over van wat ik nu zelf betaal/voorschiet per sessie. Ze zijn gewoon te duur / mijn verzekering te gierig met hun max bedrag per sessie. Al kan bij veel huidtherapeutes het wel voor dat bedrag of minder.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Emma »

Ik ga het meemaken. Eerst maar eens laten beoordelen en een offerte laten maken, dat moet de loodgieter bij mij ook ;-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Danielle »

LauraB schreef: Ook als mijn verzekering zou betalen blijft, zonder de verzekering te dwingen het volledige bedrag te vergoeden, van het bedrag aan zelf te betalen, er zo'n 70% over van wat ik nu zelf betaal/voorschiet per sessie.

Volgens mij stelt het CVZ dat de eerste 10 behandelingen na groen licht en toestemming verplicht en volledig vergeod moeten worden uit de basisverzekering. Minus het eigen risico dan. Pas na de 10e mag de verzekeraar gaan verlangen naar een indicatie van een dermatoloog.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door LauraB »

Het CVZ stelt geen bedragen, alleen dat het vergoed moet worden. De verzekeraar bepaald (marktconform) wat een prijs zou moeten zijn. Tot daar vergoeden ze dan. Sowieso zijn (sommige) verzekeraars knettergek. Kort door de bocht komt het er voor mijn SRS op neer: eerst moet je door je RLE zijn, afspraken hebben vast gelegd met een chirurg, een datum vast hebben staan wanneer je onder het mes gaat en herstelt zijn. Pas dan kunnen we vertellen of 'n SRS door onze verzekering vergoed word en welke voorwaarden en regels wij hanteren. En dan zijn ze ook nog flink picky, je RLE moet per se door het VU zijn goedgekeurd en de chirurg moet door het VU zijn uitgekozen.

Ik waag er nog een paar telefoon gesprekken aan en daarna gaat het juridisch. Geld ook voor de vergoeding van laser ontharing. Als ik deze niet krijg zodra ik er recht op heb....
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ontharen... eh bij wie?

Bericht door Anon20180501 »

Ik heb helemaal niets met het VUmc of het UMCG te maken, daarom had ook ik problemen verwacht, echter - en dat realiseerde ik me pas een paar weken later - mijn zorgverzekeraar het CZ heeft wel direkt toegezegd de behandeling te zullen betalen. (ze hadden eerder ook al op eigen houtje mij ingeschreven als vrouw.. :? )
Wel zijn we het over de hoogte van de vergoeding voor de srs nog niet eens en dat zal nog de nodige (juridische) stress opleveren.

Liefs Daniéla