VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

Even de cijfertjes op een rij voor wie door de bomen het bos niet meer ziet:

De VU heeft nu 2000 patienten.
Per jaar komen er nu 600 patienten bij (400 volwassenen en 200 kinderen) en die blijven gemiddeld 6 jaar.
Als deze trend aanhoudt, wat de VU verwacht, hebben ze dus binnenkort 3600 patienten tegelijk.

Hiervoor vragen ze 10.000.000 euro per jaar (en eenmalig 9.500.000 om de wachtlijsten weg te werken).
Dat is dus 2.778 euro per patient, per jaar.
En bij een gemiddeld traject van 6 jaar dus 16.666 euro per traject.
Wat ze verder aan kosten kunnen declareren vermeld het persbericht niet.

Over de bedragen kun je twisten of over het al dan niet wanbeleid van de VU kun je nog meer twisten, maar als je deze cijfers ziet is denk ik wel duidelijk waarom de toezegging van 3.000.000 euro die de zorgverzekeringen eerder in 2013 deden niet miraculeus alle problemen oploste.
Laatst gewijzigd door Rense op 18 dec 2013, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Fay »

Snap het eigenlijk wel, structureel geld en materiaaltekort, 2 man paardekop, krijg je wat geld ga je dat natuurlijk besteden, inhalen, bijtrekken etc, hoera we kunnen een nieuw computer aanschaffen

Allen vraag ik me af hoe verstandig het is besteed en hoe verspreid naja, slecht zo blijkt nu

En dan een Jos die tegen me zegt, mooi he onze nieuwe balie , terwijl de afdeling organisatorisch nog steeds een ramp is,dat valt ff niet goed, en dat bleek afgelopen week nog maar eens toen ik spontaan een gesprek bleek te hebben met een totaal andere psych die ik niet ken en nooit ontmoet heb, mooi zon balie maar wat heb je eraan

Enfin, hopen dat dit als pressiemiddel wat uithaalt

Fay
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Sabrina40 »

Stel dat het VUmc van de ene op de andere dag de deur op slot zou doen voor blinde darm operaties, omdat bijv. de chirurg die dat meestal doet helaas bij een verkeersongeluk om het leven is gekomen, dan zou dat m.i. zelfs tot Kamervragen kunnen leiden. Maar kan dat VUmc nu wel doodgewoon de deur op slot doen voor mensen, die heel dringend een geslachtsveranderende medische behandeling ambiëren ? Ik vind dat zondermeer absurd. Volgens mij valt dit onder fout management en daar moet een ziekenhuis, zeker als dat om een nagenoeg unieke behandeling gaat, toch op worden afgerekend.

Ik verwacht niet, dat hierdoor het afhandelen van de voor de afgelopen nacht gewijzigde procedure in BW 1:28 voor geslacht en voornaamwijziging bij de GBA in de problemen zal komen. Volgens de staatssecretaris Teeven zal hiervoor doorgaans slechts één consult noodzakelijk zijn, dat mogelijk niet eens bij een zorgverzekeraar maar bij betrokkene in rekening wordt gebracht. Voor mensen die al “Groen Licht” hebben verkregen voor hun RLE en HRT, zou dit m.i. automatisch moeten worden afgegeven. Alleen worden, voor het afgeven van een officieel document, doorgaans nog wel enkele tientjes in rekening gebracht.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Arike »

Teeven heeft toegezegd in de TK dat het afhandelen van de naamswijzigingsverzoeken niet ten koste mag gaan van de normale patientenbehandelingen. Als de VU nu een patientenstop doet is dat niet meer meetbaar! (Dat is vergelijkbaar met de NS als die treinen laat uitvallen opdat vertraging niet meer meetbaar is ;-) )

Dit is genoeg reden voor kamervragen!

Laten we allemaal onze kamerleden weer eens aanschrijven en ze motiveren dat te doen!
(Geef ze dan ook de suggestie mee dat het nu onontkoombaar is om ook andere psychologen aan te wijzen in de nog vast te stellen AMvB, het is nu immers van groot belang de VU te ontlasten!)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

Ik ben zeker niet tegen kamervragen, maar laten we omwille van de feiten wel 1 belangrijk feit in het oog houden: de VU overweegt deze stap te nemen, dus: heeft hem nog niet genomen. Er is dus geen sprake van een van de ene op de andere dag op slot doen van een afdeling, maar van het bericht "als we niet snel meer geld krijgen hebben we geen andere keus meer dan de deur dicht doen, want zo kan het niet langer."

Zoals ik eerder vandaag elders schreef:
Het VU dreigt hiermee om de zorgverzekeringen tot actie te bewegen en aan te geven hoe hoog de financiele nood is. Het is een pressiemiddel. Ondanks alle gebreken van de VU geven ze wel echt om het helpen van transgenders en ik ben er van overtuigd dat ze dit dreigement alleen bij uiterste nood zouden uitvoeren en daarbij zeker zouden proberen zoveel mogelijk nieuwe patienten in Groningen, Leiden, Gent en eventueel bij PIG onder te brengen.
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Silvia »

VUMC website over tijdelijke stop patiënte



http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentr ... patienten/
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Arike »

De VU besteedt vooral veel tijd aan het zichzelf op de borst kloppen en het krampachtig vasthouden aan de toegeëigende allesbepalende regierol (lees in dit persbericht ook over andere ziekenhuizen dus).

Er is allang vastgesteld dat een dergelijk afgestemd gedrag voornamelijk inefficienties tot gevolg heeft... Wordt tijd dat ze op dit vlak wat meer aan marktwerking overlaten!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

TNN reageerde zojuist met een persbericht dat zo te zien nog wat extra druk op de zorgverzekeraars moet zetten:
Zorgverzekeraars storten transgenders in de ellende

Er is te weinig geld voor de transgenderzorg. Dat is de mededeling die het VUmc vandaag de wereld in stuurde. Transgenders die zich bij het genderteam van het VUmc willen aanmelden zullen hun heil elders moeten zoeken. Het trieste is dat zij daarvoor over de landsgrenzen moeten gaan. Zorgverzekeraars houden de hand op de knip. “Voor het welzijn van veel transgenders gaat dit ernstige gevolgen hebben” aldus Carolien van de Lagemaat, voorzitter van Transgender Netwerk Nederland (TNN).

ONBEREIKBAAR
Net nu transgenders makkelijker het geslacht in de geboorteakte kunnen wijzigen, dreigt de transgenderzorg voor velen onbereikbaar te worden. Het VUmc zegt 10 miljoen euro nodig te hebben voor transgenderzorg. Zorgverzekeraars kwamen dit jaar met maar 3 miljoen euro over de boeg. Zo dwingen ze het VUmc tot deze patiëntenstop. TNN roept de zorgverzekeraars en de minister van Volksgezondheid op om transgenders die medische zorg nodig hebben niet in de steek te laten. “Een kwetsbare groep mensen krijgt niet meer de zorg die ze nodig heeft, dat kan zelfs levens gaan kosten” volgens Van de Lagemaat.

BOTERZACHT
TNN ziet ook een probleem met de deskundigenverklaringen voor het wijzigen van geslacht in de geboorteakte. Per 1 juli 2014 moet het VUmc genderteam deze af kunnen geven. De garantie van staatssecretaris Teeven dat dit ondanks medische wachtlijsten mogelijk gaat zijn blijkt zo zacht als boter. TNN gaat daarom in overleg met de staatssecretaris over de uitvoerbaarheid van de transgenderwet.

Bron: http://transgendernetwerk.nl/2013/12/zo ... e-ellende/" target="_blank
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Arike »

Zit een gevaarlijke passage in dit persbericht...

"Kwaadwillende" verzekeraars kunnen uit dit bericht ook lezen: "als we naar genoeg verzekeringsgeld aan de vu geven, hoeven wij SRS'en in het buitenland niet meer te vergoeden"

Dat kam uiteraard niet de bedoeling zijn!!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
chanellepore
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013, 11:45
Gender: Transgender

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door chanellepore »

Wat een erg bericht om te lezen! Wat ik jammer vind is dat er een aantal mensen heel erg negatief zijn naar de vu. Met betrekking tot mijn traject zijn ze heel behulpzaam tot dusver. Ik denk niet dat het geld voor een nieuwe balie voortkomt uit de pot voor extra zorg aan transgenders; en zowel, de polikliniek moest kennelijk toch meer uitbreiden om meer van ons te kunnen zien! Ik denk dat we onze pijlen meer op zorgverzekeraars moeten richten dan op de vu. Ondanks alles is deze poli er wel voor ons...