VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Sabrina40 »

Vanavond 2 mei wordt rond 22:00 in Nieuwsuur op Net 2 aandacht aan de patiëntenstop besteed, met o.a. als gast Wouter Bos, bestuursvoorzitter van het VU
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Danielle »

In de categorie opmerkelijk: De bestuursvoorzitter van het VUmc wilt heel geen monopolies en is van mening dat de kennis en expertise moet worden gedeeld met 4 tot 5 ziekenhuizen over het land. Ben benieuwd of hier dan ook naar gehandeld gaat worden. Want tot nu toe trok het VU alles naar zich toe én verwezen andere artsen je in een reflex door naar Amsterdam.

http://mobiel.nu.nl/gezondheid/3766469/ ... delen.html" target="_blank
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

De kosten van een behandeling kunnen oplopen tot 30 duizend Euro zegt het mooie kontje. Laten we zeggen dat het gemiddelde dan op ongeveer 18 Duizend uitkomt (mag een rooitje meer of minder zijn), dan zouden ze dus zelf ongeveer 10 Duizend Euro per persoon bijleggen want de zorgverzekeraars gaan uit van ongeveer 7 à 8 Duizend, volgens de DBC-tarievenlijst van het VUmc. Ik denk wel dat het VUmc de kosten voor het epileren die ze voorschieten erbij telt maar die zijn niet inbegrepen in het DBC-tarief. Tenminste, de VUmc-behandelcode die het CZ zegt te volgen rept niet over de epilatie, die wordt apart vergoed en het VUmc declareert die kosten ook achteraf.

Het klinkt mij allemaal ongeloofwaardig in de oren. :?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Danielle »

Heb je een linkje naar die DBC tarievenlijst van het VUmc? Ik ben een poosje terug in de dbclijsten van de NZa aan het zoeken geweest, maar daar waren (nog) geen bedragen ingevuld bij de transgender gerelateerde DBC's. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat de behandeling zo'n beetje kost.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Alice »

Eerst zien en dan geloven, en geloven doe je in de kerk en ik ben niet gelovig.

De vraag zal vermoedelijk worden; wat aan, en hoe de kennis, werkzaamheden verdeeld zal worden. Gaat het weer op de wijze zo als ze eerder * deden "Jullie (ziekenhuizen) moeten doen wat wij zeggen en alle kennis komt en gaat naar VUA en wij beslissen wat jullie doen". Waarna de de ziekenhuizen zeiden "je bekijkt het maar daar gaan we niet in mee, wij willen zelf beslissen over hoe en wat". Waarna de VUA de vermoorde onschuld kan spelen "zie je wel, wij willen wel maar de rest niet en het is beter dat alles gewoon in A'dam blijft als enig behandel centrum".
Het is niet te verwachten dat er een spatje kennis richting Schoonhoven gaat.

Positief is wel dat je merkt dat het probleem de aandacht heeft, dat er naar een oplossing wordt gezocht. Wat mij opvalt dat 'de politiek' er zich juist veel mee bemoeit.

*Eerder werden ook transgenders behandeld in Arnhem Rijnstate, Enschede Mc.Twente
Verschil in inzicht behandeling o.a. in Arnhem was de benodigde tijd van intake tot operatie 6-8 maanden. Amsterdam duurde alleen al het RLE 18 maanden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Hai Danielle

Het was even zoeken maar ik heb de VUmc-tarievenlijst. Die is van 2011 maar was medio vorig jaar nog actueel.

De productcode voor een srs was volgens het CZ; 990004044.
VUmc/DBC-tarieven

UMCG/DBC-tarieven. Kan je vergelijken.

De NZA heeft mij toen uitgelegd dat zij de behandelingen voor transgenders niet in hun lijsten opgenomen hadden omdat de prijzen per ziekenhuis verschillen.
Die mogen namelijk zelf het tarief bepalen.

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Stephannie »

Heb de programma ook gezien, het is wel mooi dat de problematiek 'ziekenhuis vs Verzekering' in het nieuws is.

Mij valt wel op dat Wouter Bos de bestuursvoorzitter is... die was toch ooit leider van PVDA...
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Sabrina40 »

Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door alida »

Sabrina40 schreef:Zie ook : http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentr ... enderzorg/" target="_blank
Punt 1 van het plan:

"Verzekeraars moeten duidelijk maken voor hoeveel genderpatiënten zij op jaarbasis zorg willen inkopen."

Het voelt een beetje vreemd om de verzekeraars hierover te laten beslissen; het gaat feitelijk over het aantal transgenders dat je per jaar wilt kunnen helpen. Is dat niet eerder een politieke kwestie?
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Veronica »

alida schreef:
Sabrina40 schreef:Zie ook : http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentr ... enderzorg/" target="_blank
Punt 1 van het plan:

"Verzekeraars moeten duidelijk maken voor hoeveel genderpatiënten zij op jaarbasis zorg willen inkopen."

Het voelt een beetje vreemd om de verzekeraars hierover te laten beslissen; het gaat feitelijk over het aantal transgenders dat je per jaar wilt kunnen helpen. Is dat niet eerder een politieke kwestie?
Waarschijnlijk zijn het er zo veel dat VU inziet dat verzekeraars er niet op ingaan en eisen gaan stellen.

Het zal wel als een soort loting aanvoelen van "oh, jij bent uitverkoren en mag het traject in".

Maar ik denk ook dat de kans reëel is dat er 1 of meerdere dingen " uit het pakket" gaan en je dan zelf bij moet betalen, dan hoor je sommige zeggen dat daar niks mis mee is en dat je zelf de keuze neemt om het traject in te gaan, echter kies je niet zelf voor om zo te zijn en niet iedereen slaapt op een zak geld, en zeker de meeste transgenders niet.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding