VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door LauraB »

EvaVanA schreef:... Als die cijfers kloppen zelfs explosief. Dat wordt wat lastig voor zorgverzekeraars, nietwaar? Zij zullen toch voor het leeuwendeel van de kosten moeten opdraaien en boekhoudkundige trucs zullen niet toereikend blijven.
Bij een regulier vergoeding model voor behandeling van transgenders (volle declaratie bij zorgverzekeraar), komt de stijgende kosten door toename van het aantal aanmeldingen, via reguliere weg bij de zorgverzekeraars binnen. Het is dan een onderdeel van 'het duurder worden van de zorg', Het is dan een normale politieke aangelegenheid, vergelijkbaar met het duurder worden van de zorg door de vergrijzing. Dan kan via reguliere weg of debat gevoerd worden voor verbeteren van de kostprijs (marktwerking) of kan via reguliere weg de basisverzekering omhoog.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Freetouch »

Ik ben dol op complot theorieën... Hele landen zijn er door in oorlog gekomen, en milioenen zijn er voor gesneuveld...
maar toch blijkt er waar rook is is vaak ook vuur...
“good enough”
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Danielle »

LauraB schreef:Je zult niet zo snel zien dat een ziekenhuis de mededeling moet doen "wij kunnen waarschijnlijk binnenkort door geld gebrek geen nierpatienten meer aannemen"
Dat gebeurd, voor mensen met een naturapolis. Het is een onderdeel van de marktwerking in de zorg. Als jouw verzekeraar 200 keer behandeling X bij het ziekenhuis in Nergenshuizen inkoopt dan kan je geweigerd worden als je patiënt 201 bent. Dat is een risico dat hoort bij goedkope naturapolissen. Om die reden heb ik dan ook een restitutiepolis met vrije keuze.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door LauraB »

Danielle schreef:Dat gebeurd, voor mensen met een naturapolis. Het is een onderdeel van de marktwerking in de zorg. Als jouw verzekeraar 200 keer behandeling X bij het ziekenhuis in Nergenshuizen inkoopt dan kan je geweigerd worden als je patiënt 201 bent. Dat is een risico dat hoort bij goedkope naturapolissen. Om die reden heb ik dan ook een restitutiepolis met vrije keuze.
Klopt, er is dat echter een hele andere reden aan ten grondslag. Namelijk eene contract tussen dat ziekenhuis en die verzekeraar voor hun polissen in natura. 9 van de 10 keer kun je dan bij een ander gecontracteerd ziekenhuis wél terecht. Ook heb je her als zorgafnemer een keuze en eigen verantwoordelijkheid, neem je een polis in natura of een restitutie polis. Het heeft niets te maken dat het ziekenhuis zegt dat ze geen nieuwe cliënten voor die behandeling toelaten. Het is de verzekeraar die aan hun klant, de verzekerde, geen vergoeding (meer) verleent bij dat ziekenhuis.
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

EvaVanA schreef:Ik begin dieper na te denken over de complottheorie die rondgonst. Zorgverzekeraars hebben het genderteam van het VUmc met klem verzocht het persbericht van vandaag op te houden totdat de nieuwe wetgeving een feit is. Om meerdere redenen logisch. Beweringen van de staatssecretaris komen in een heel nieuw daglicht te staan en het vertrouwen dat het VUmc een voldoende stabiele organisatie is om een en ander te begeleiden zou in de senaat wel eens keihard gesneuveld kunnen zijn.
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat zorgverzekeraars op de hoogte waren van dit persbericht, aangezien het persbericht duidelijk bedoelt is om de zorgverzekeraars publiek onder druk te zetten.
Echter, de dag waarop het persbericht naar buiten kwam was zeker geen toeval.
Mijn theorie: het VUmc heeft zelf besloten dit persbericht te bewaren tot nadat de wet de kamer doorwas, niet voor de zorgverzekeraars maar gewoon om de wet niet in gevaar te brengen en om haar eigen positie als de autoriteit op het gebied van 'deskundigenverklaringen' niet in het geding te brengen.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Danielle »

Ik herinner me het persbericht over het Deltaplan Transgenderzorg van eerder dit jaar. Daarin zegt van Trotsenburg dat een van de struikelblokken het ontbreken van DBC-codes is. Waardoor verzekeraars de behandeling niet eens kunnen vergoeden. Als ik het me goed herinner zegt hij daar dat de psychologen van het genderteam worden betaald uit de algemene middelen van het VUmc, dat de hormoonbehandelingen worden gedeclareerd als behandeling bij schildklierproblemen en de MtF operatie als een behandeling voor kanker.

Is het dan niet aan de Nederlandse Zorgautoriteit om een set DBC-codes in het leven te roepen zodat de behandelingen normaal en in het geheel worden vergoed zonder al het creatief boekhouden wat er nu gaande is? Dan is het genderteam niet meer afhankelijk van giften en liefdadigheid en zouden ze ook meer bezig kunnen gaan met het zijn van dat kenniscentrum. Ik heb namelijk het idee dat het monopolistische gedrag van het genderteam geen onwil is, maar dat ze vooral bezig zijn met de eindjes aan elkaar knopen. (Kwam laatst een erg interessant artikel tegen over het menselijk gedrag bij schaarste, wat zoiets zou verklaren).
Mijn transitieblog: Fading Gender
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

Of het nu typisch menselijk gedrag is of niet is of niet, bij schaarste aan financiele middelen is monopolisch gedrag het laatste wat je zou moeten doen. Als een ander team je werk uit handen kan nemen, prachtig toch?

Vermoedelijk doel je op dit persbericht:
http://www.vumc.nl/patienten/nieuws/7476845/" target="_blank
Ik ga maar niet op de problematische woordkeus rondom 'verkeerde lichaam' in, en richt me even op de punten die hier relevant zijn:
Dat het diagnostische proces en de fysieke transitie tijd kost totdat het lichaam past bij de identiteit, is evident, meent Mick van Trotsenburg, gynaecoloog en directeur van het multidisciplinaire kennis-en zorgcentrum voor genderdysforie. "Tenslotte is het een ingrijpend proces. Maar het mag niet zo lang duren dat mensen uitwijken naar centra die minder zorgvuldig maar sneller zijnof ongecontroleerd met zelfmedicatie starten", waarschuwt hij.
Kan ik dit interpreteren als een snauw naar het PIG?

en over de centen:
Lastige financiering
Eén van de problemen waar het genderteam mee kampt, is dat genderdysforie geen eigen DBC heeft. Er zijn bovendien twaalf afdelingen bij betrokken, wat het nog complexer maakt. "De vergoeding door verzekeraars is daardoor ingewikkeld. Zo heet de hormoonbehandeling opeens een behandeling van de schildklier of een operatie een ingreep bij kanker. We hebben dat aangekaart bij DBC-onderhoud en hopelijk krijgen we vanaf volgend jaar eigen DBC's."Dat lost meteen ook een ander probleem op: de bekostiging van de psychologische diagnostiek en begeleiding tijdens de transitie. "Dat betaalde VUmc tot nu toe uit de algemene middelen, maar de raad van bestuur heeft laten weten dat daar een einde aan komt."
Zorgverzekeraars hebben eind vorig jaar meer dan twee miljoen euro beschikbaar gesteld om het Deltaplan uit te voeren. "In de komende twee tot drie jaar zullen jaarlijks 150 patiënten extra de diagnostiek instromen, een stijging van 50%. De daaropvolgende hormoonbehandeling is geen knelpunt, maar de operaties natuurlijk wel weer. Daarom hebben we in de avonduren 29 OK-sessies ingekocht. Verder hebben we tijdelijk meer mankracht gekregen, zowel medici als psychologen en administratieve ondersteuning.Wij hopen hiermee de ergste achterstanden te kunnen wegwerken en vanaf 2014 met een structurele financiering van de transgender zorg te kunnen werken ."
Datum: 21 maart 2013
Dan wordt het hoog tijd voor die eigen DBCs. Waarom dit niet eerder kon staat niet vermeld.
Laatst gewijzigd door Rense op 19 dec 2013, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Raisa »

Maar het mag niet zo lang duren dat mensen [...] ongecontroleerd met zelfmedicatie starten", waarschuwt hij.
Dat werken ze zelf in de hand met hun attitude dat je best nog anderhalf jaar kunt wachten op hormonen terwijl je zichtbaar kaler wordt.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door jacqueline »

EvaVanA schreef:De cijfers die ik lees zijn onduidelijk. Niet lang geleden werd het Amsterdamse genderteam 'gered' met een injectie van 6 miljoen. Dat blijkt nu 3 miljoen te zijn geweest, terwijl er 10 miljoen nodig is. Het zal best. Natuurlijk zijn er kasstroomprojecties, maar dien krijgen wij niet te zien.
Het aantal aanmeldingen schijnt enorm toe te nemen. Als die cijfers kloppen zelfs explosief. Dat wordt wat lastig voor zorgverzekeraars, nietwaar? Zij zullen toch voor het leeuwendeel van de kosten moeten opdraaien en boekhoudkundige trucs zullen niet toereikend blijven.
Ik begin dieper na te denken over de complottheorie die rondgonst. Zorgverzekeraars hebben het genderteam van het VUmc met klem verzocht het persbericht van vandaag op te houden totdat de nieuwe wetgeving een feit is. Om meerdere redenen logisch. Beweringen van de staatssecretaris komen in een heel nieuw daglicht te staan en het vertrouwen dat het VUmc een voldoende stabiele organisatie is om een en ander te begeleiden zou in de senaat wel eens keihard gesneuveld kunnen zijn.
Maar er is meer. Wat willen die transen nou eigenlijk? Man worden? Vrouw worden? Fysiek kost dat veel centjes, maar we kunnen ze natuurlijk wel een plezier doen door hun paspoort aan te passen. Daar is de helft vast ook wel tevreden mee. Toch?
Mensen toch, wat worden er dan plotseling veel problemen opgelost.
Maar goed; zoals ik ergens anders al schreef; dat is natuurlijk niet meer dan een complottheorie.
Dat is ook mijn angst van deze transgenderwet: ach nu jullie administratief vrouw zijn is de SRS toch niet meer nodig? Laten we de VU dan maar financieel uitknijpen dan lost dat de zaak wel op. Vervolgens schrappen we de behandeling doodleuk uit het verzekeringspakket. Zijn het CDA en de SGP ook weer blij.
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

Transvisie meldt dat er inmiddels kamervragen gesteld zijn over de patientenstop maar zegt verder nog niets inhoudelijks over die vragen.

Ook melden ze dat de VU niet alleen een patientenstop overweegt maar die ook daadwerkelijk per direct heeft ingevoerd: ze schrijven momenteel geen nieuwe mensen in op de wachtlijst.
Indien dat klopt vind ik dat de VU dat veel duidelijker naar buiten had mogen communiceren.

Bron: http://www.transvisie.nl/transvisie.nl/ ... tstenieuws" target="_blank