Logopedie

Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Logopedie

Bericht door Jeste »

Je zou een stem van een vrouw die accentloos Nederlands spreekt, waarvan je die stem bij jou vind passen, kunnen gaan naspreken als oefenmateriaal.
Dat advies kreeg ik van de logopediste. In mijn geval dan niet vanwege het aanleren van een bepaald accent, maar het zou misschien kunnen helpen.
Ik heb toen allerlei fragmenten van de radio opgenomen (Radio 1 in de ochtend met Lara Rense) en op een MP3-speler gezet. De teksten heb ik uitgeschreven, zodat ik die makkelijk hardop kan lezen. Dat was wel een hoop werk, maar het was de moeite waard. En dan de zelf gelezen tekst opnemen en vergelijken met het origineel.
Fragmenten van een TV-programma zouden natuurlijk ook kunnen, of een luisterboek.

Succes ermee!
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
MissJana
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2012, 18:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Logopedie

Bericht door MissJana »

Op advies van mijn logopediste (zelf ga ik hiervoor naar het AMC) heb ik voor het oefenen eindelijk een memo/voicerecorder gekocht. Het is even een kleine investering maar het helpt echt wel tijdens het oefenen en samen kunnen we zo steeds alles evalueren. Eerder zakte bij mij ook wel eens de motivatie weg, zeker toen ik nog geen idee had hoe het nu eigenlijk al klonk en zoals altijd de lat meteen heel hoog wilde leggen.
Op zoek gaan naar je nieuwe maar natuurlijke stem, vergt heel veel discipline, oefening en geduld, ja dat wel.., ben er zelf ook nog lang niet haha!
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Logopedie

Bericht door Arike »

Zeker een goede tip!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Laura »

Ik had mijn logopedie al afgerond voor ik aan mijn RLE begon. Het lijkt me nog altijd de beste manier om genante situaties te vermijden. Maar de stem blijft voor mij wel de moeilijkste stap in mijn RLE. Zeker wanneer ik in koude droge lucht wandel en nadien iets wil zeggen, durft mijn stem wel eens schor klinken. Dit gebeurt ook na lang stil zwijgen, daarom probeer ik veel water te drinken om mijn keel te smeren.
Het grootste probleem bij het gebruik van een nieuwe stem is dat je plots anders moet praten tegen mensen die je al zo lang kent: voor mij was dit lastiger dan tegen een wildvreemde te praten. Maar sinds mijn allereerste dag van mijn RLE heb ik consequent mijn nieuwe stem gebruikt zonder uitzondering! De eerste dagen was ik 's avonds hees maar nu voelt het natuurlijk aan en heb ik geen last meer van heesheid.

De ultieme testcase blijft natuurlijk de telefoon: spreken ze je spontaan aan met 'mevrouw' dan weet je dat je stem passabel is. En blijkbaar ben ik hierin geslaagd! ;-)
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie

Bericht door jacqueline »

bij mij is het verhoogd blijven praten nog veel te vermoeiend. En zelfs al heb ik de hoogte dan klinkt het nog niet vrouwelijk... :fpalm:
Ik weet dus niet of het me ooit lukt
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Laura »

jacqueline schreef:bij mij is het verhoogd blijven praten nog veel te vermoeiend. En zelfs al heb ik de hoogte dan klinkt het nog niet vrouwelijk... :fpalm:
Ik weet dus niet of het me ooit lukt
Het heeft me zeker bloed, zweet en tranen gekost en mijn stem is nog niet altijd stabiel maar je moet blijven oefenen, niet bang zijn om te praten. Ik vind dat mijn nieuwe stem ook idioot klinkt, maar dat is normaal. Je moet de eerlijke mening van je omgeving vragen. Vinden zij het okay?

Enne, niet versagen, blijven oefenen! je zal er wel komen!
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

Heb geen id waar ik moet beginnen, miss doubtfire als schrikbeeld, dus dan gewoon maar doen?

Memorecorder: check, dus ja, doen dan maar gaan zoeken naar hoe en wat

Joyy
Gebruikersavatar
Kim-NL
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 sep 2012, 23:48
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie

Bericht door Kim-NL »

Ik vind het ook nog steeds een crime. En dan oefen ik een weekend bijna continu en dan gaat het "redelijk". Ik ga dan met goede moed naar school en dan gebruik ik hem gewoon niet! Zo frustrerend.. ik voel me dan ook schuldig en rot. Kan er echt chagrijnig/depri van worden.. Maar ik houd stug vol :)

X Kim
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie

Bericht door TheGirl »

Jeste schreef:Je zou een stem van een vrouw die accentloos Nederlands spreekt, waarvan je die stem bij jou vind passen, kunnen gaan naspreken als oefenmateriaal.
Dat advies kreeg ik van de logopediste. In mijn geval dan niet vanwege het aanleren van een bepaald accent, maar het zou misschien kunnen helpen.
Ik heb toen allerlei fragmenten van de radio opgenomen (Radio 1 in de ochtend met Lara Rense) en op een MP3-speler gezet. De teksten heb ik uitgeschreven, zodat ik die makkelijk hardop kan lezen. Dat was wel een hoop werk, maar het was de moeite waard. En dan de zelf gelezen tekst opnemen en vergelijken met het origineel.
Fragmenten van een TV-programma zouden natuurlijk ook kunnen, of een luisterboek.

Succes ermee!
Bedankt voor de tip.
Accentloos bestaat denk ik niet, maar minder Limburgs wel. Heb ik nu ook niet want ik spreek geen dialect.
Maar neutraler klinkt voor mij persoonlijk beter.
Misschien moet ik vaker RTL nieuws kijken.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Heleen »

Een logopedist kan aan de hand van een analyse bepalen, wat de beste stemhoogte is zonder dat de stem dun gaat klinken. Het oefenen kan je best thuis doen, maar de aanzet (waar begin ik met de toonhoogte) kan je het beste een keer laten bepalen door iemand die je stem analyseert. Vervolgens zal je nog een ritme en woordgebruik hebben dat bij je geslacht hoort. Je ontkomt er bijna niet aan om daarvoor een professional te hebben die je resultaat kan controleren.

En wel of geen accent heeft weinig met geslacht te maken. In het algemeen praten nieuwslezers vrij accentloos. Luister niet naar het koninklijk huis ;)