Logopedie

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

Bij het vu zit dat stemonderzoek iig in het pakket, wist ik ook niet, binnenkort stemanalyse , misschien levert dat nog wat nuttigs op ook

Joyy
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Jannet V »

Klopt! Hoort er gewoon bij, zelfs de logopedie. Wel heel erg krom want een borstvergroting zit er niet in. Heel duidelijk dat de regeltjes door mannen zijn opgesteld.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie

Bericht door TheGirl »

Heleen schreef:Een logopedist kan aan de hand van een analyse bepalen, wat de beste stemhoogte is zonder dat de stem dun gaat klinken. Het oefenen kan je best thuis doen, maar de aanzet (waar begin ik met de toonhoogte) kan je het beste een keer laten bepalen door iemand die je stem analyseert. Vervolgens zal je nog een ritme en woordgebruik hebben dat bij je geslacht hoort. Je ontkomt er bijna niet aan om daarvoor een professional te hebben die je resultaat kan controleren.

En wel of geen accent heeft weinig met geslacht te maken. In het algemeen praten nieuwslezers vrij accentloos. Luister niet naar het koninklijk huis ;)
Hoe zit het trouwens met naast Nederlands ook Engels? Je leert toch de stemintonatie van het geslacht wat bij je hoort, echter dit is dan op Nederlands toegespitst. Wat gebeurt er dan als je ook Engels spreekt, wordt hier ook aandacht aan besteed?

Even voor het gemak andere talen buiten beschouwing gelaten, daar Engels vaak niet gezien wordt als buitelandse taal en ieder andere taal wel.

PS. zelfde geld voor Fries en Nederlands.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

Om er even op terug te komen, borstvergroting is een aantal jaren geleden uit het pakket gehaald door een of andere minister (Hoogervorst, dezelfde die vond dat bejaarden in het bejaardenhuis zelf maar hun wc papier moesten betalen ivm bezuinigingen)

Argumentatie: hij zag niet in waarom trans-vrouwen wel borstvergroting vergoed zouden moeten krijgen en bio-vrouwen niet
Duidelijk geen verstand van zaken en inlevingsvermogen die man


Enfin,gisteren eerste logopedieles gehad, mijn bereik is hoog genoeg, er is winst te behalen, het gaat wel lang duren, schatting binnen 1 jaar de technieken onder controle, daarna nog een jaar om te verfijnen, veel oefenen verkort het traject

Ademhalingstechnieken, mimiek,toonhoogte, frequentie,etc, men gaat die technieken 1 voor 1 aanleren en gaandeweg de technieken combineren om zo natuurlijk mogelijk over te komen

Er komt en hele hoop bij kijken,het is niet echt leuk om te doen, maar we gaan er mee aan de slag want ik vind het wel erg belangrijk

Vicky
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Venka »

Dus 2 jaar logopedie,pfff dat is behoorlijk lang.Ik heb nu ruim 3mnd logopedie en mijn logopediste is tevreden en zij kan mij geen nieuwe technieken meer leren.Van elke week een afspraak ben ik nu naar 1 keer in de 6 week een afspraak gegaan.Het is nu de bedoeling dat ik blijf praten met mijn stem en vooral luisteren naar mijn stem om het te verfijnen

Ik heb alle technieken ook geleerd zoals ademhaling,niet meer praten met je borst en geleerd om spanningsloos te spreken met mijn stem zodat mijn stem natuurlijk klinkt en niet dat je overdreven nep vrouwelijk gaat klinken.Mijn logopediste en haar leerlinge waren allebei heel tevreden over mijn stem en ik vond 3,5 mnd behoorlijk snel maar 2 jaar dat vind ik heel erg lang.Enigste waar ik moeite mee heb is om mijn toonhoogte vast te houden en zeker als ik veel moet praten.Dat is ook de reden dat ik nu nog 1 keer in de ong. 6 week een afspraak heb om te kijken hoe het gaat en of mijn stem niet onbewust gaat verschuiven naar weer meer mannelijk en dat is niet de bedoeling.

Wellicht heeft het ook te maken met hoe zwaar iemands stem is,ik heb van nature niet echt een zware mannen stem en om dan een octaaf te verschuiven lijkt mij dan wat makkelijker dan als je een echte bas stem hebt.Wellicht ligt het ook aan mij,in mijn jeugd imiteerde ik altijd M.Jackson en hij heeft ook een hogere stem dan een gemiddelde man,dus ik was al gewend om met mijn stem te spelen maar ik blijf 2 jaar lang vinden.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

3,5 maand klinkt mij ig al veel beter maar wellicht dat men heeft gezegd, reken op 1 a 2 jaar om me geen illusie te geven dat het zo gepiept is, kan het alleen maar meevallen,en/of is die 2 jaar gebaseerd op, zonder nadenken puur natuur kunnen praten zoals je wilt praten , dat het geen enkele moeite meer kost, dat is natuurlijk ene ander uitgangspunt als, je klinkt als een vrouw, blijf zo proberen

Kheb geen overdreven zware stem , praat en articuleer alleen erg slordig - ook brabants - door de denksnelheid in mijn hoofd die ik nooit kan bijhouden, werk aan de winkel dus

Speelt ook mee dat ik de 6de ben in al die jaren dat hun praktijk bestaat ,die als genderdysfoor bij haar is gekomen, men heeft ervaring genoeg maar niet zoveel met transen

Magoed, ik hoef er deze keer geen kilometers voor te rijden , doen doen doen en misschien valt het mee, en nie roke ;)

Vicky
Laatst gewijzigd door Fay op 24 apr 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Venka »

Niet roken is zo belangrijk en voldoende drinken en dan met name water en thee.Ik rook niet,drink geen koffie,alcohol of andere genotsmiddelen.Daarbij komt ook dat ik,omdat mijn vader zo aanwezig was en ook met zijn stem,een hekel had aan praten met mijn(mannelijke) stem.Dus stoppen met roken.....een leuke uitdaging :D

Dat je de 6e bent wil niks zeggen,een logopedist word er voor opgeleid,althans de mijne.Op dit moment ben ik de 5e transseksueel in de praktijk.Ik weet niet hoeveel ze er afgelopen jaren al heeft gehad.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

Ik denk dat wij iig de deuren niet platlopen, iig heb ik er een redelijk goed gevoel bij , betreffende persoon is gewoon ok in mijn beleving, neutraal, wil helpen en dat is het

koffie en alcohol hebben id effect op je stem, vooral een avondje doordrinken verlaagd je stem, dat kennen we denk ik allemaal wel

Ik ben iig blij dat er mogelijkheden zijn mbt mijn bereik , en wat is het toch confronterend je eigen stem terug te horen op mp3, maar dat is de benchmark, zo kun je wel bekijken en vergelijken hoeveel progressie je hebt geboekt, wat dat betreft pakt men het proffessioneel aan

Vicky
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Venka »

Vicky schreef: koffie en alcohol hebben id effect op je stem, vooral een avondje doordrinken verlaagd je stem, dat kennen we denk ik allemaal wel

Vicky
Euhm nee dat ken ik niet,ik drink al jaren geen druppel alcohol meer en daar voor was ik ook geen stevige drinker.Ik ben 1 keer dronken geweest in mijn leven en ik was daar zo ziek van dat ik heb besloten om nooit meer dronken te worden.Dus was er een gelegenheid om te drinken dan hield ik het bij 1 glaasje en die kreeg ik al vaak niet leeg. :oops:
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

Daar pluk je nu de vruchten van :)

drank/drugsmisbruik, been there, zelfdestructie, momenteel drink ik erg matig, absoluut geen behoefte de dag er op brak rond te moeten lopen

Vicky