Logopedie

Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 189
Lid geworden op: 11 nov 2012, 19:13
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Twente

Re: Logopedie

Bericht door Sandra »

Een tip die ik van mijn logopediste meekreeg is dagelijks een stuk uit de krant voor te lezen voor de webcam, en dit gewoon voor mezelf op te nemen op de PC.
Ik woon alleen, en de planten zeggen zo weinig terug. Op deze manier kun je niet alleen je stem oefenen, maar ook nog eens extra je eigen houding controleren.
De confrontatie is wel heel erg, houd daar rekening mee! Niet alleen je stem maar ook nog eens je houding...... vooral als je het echt goed wilt doen.
Sandra.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Logopedie

Bericht door Raisa »

Ugh, dat deed ik vroeger ook altijd als ik sollicitatiegesprekken ging oefenen. "De lucht in meneer van Geest, maar waarom nu met U?"
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Logopedie

Bericht door Venka »

Gisteren moest ik weer naar mijn logopediste,voor het eerst weer in een maand tijd.Zij vroeg hoe het ging met mijn stem,waarop ik heb verteld dat het vaak wel goed gaat alleen ik vind mijn stem niet constant en ik heb veel last van hoesten en irritatie gevoel als ik veel spreek en dat vind ik heel irritant.Na een tijdje gesproken te hebben begon mijn stem van wat mannelijker eindelijk weer naar vrouwelijk te klinken,waarop mijn logopediste zei van zoals jouw stem nu klinkt ben je eigenlijk gewoon klaar en dat constante,dat kon nog wel een jaar duren.Op zich ben ik ook wel tevreden over mijn stem maar de irritatie tijdens het spreken vind ik irritant.Mijn logopediste hoorde het ook en gaf mij een glaasje water en we gingen wat oefeningen doen om te kijken waar het door komt en volgens haar kwam het dat mijn stembanden te veel tegen elkaar aan klappen.Als voorbeeld gaf zij,stel dat jij de tuin gaat spitten dan krijg je allemaal blaren op je handen,zo gaat het ook met jouw stembanden met dat tegen elkaar aan geklap.Ik heb andere oefeningen mee gekregen en vooral adem oefeningen met spreken en uit ademen.het is nu de bedoeling om met woorden als aula,boeddha,cobra,omega,musea e.t.c. uit te spreken en als het woord uitgesproken is mijn adem niet gelijk te stoppen maar even door blazen zodat mijn stembanden niet dicht slaan.Met oefenen met mijn logopediste voelde ik al gelijk minder irritatie en naast deze oefeningen moest ik veel neuriën om mijn stembanden bezig te houden en e.v.t. gevormde slijm in mijn keel los te neuriën i.p.v. je kikker weg te kuchen.verder kreeg ik als advies om veel water te drinken de gehele dag door.

Ik ben eigenlijk benieuwd of jullie ook tegen problemen aan lopen met jullie stem en dan niet zo zeer of je op mannelijke of vrouwelijke toon spreekt maar meer klachten in je keel,stembanden of iets van die orde.Wellicht vraag ik te veel van mijn stem maar het kan ook medisch zijn want ik heb namelijk nog maar 4 maand logopedie en volgens mijn logopediste ben ik er eigenlijk al en is mijn stem gewoon klaar op de klachten na dan.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Logopedie

Bericht door Fay »

Nog niet tegen problemen aangelopen maar ik doe het dan ook heel rustig aan, forceren van stem kan heel snel gaan, en dan krijg je idd heesheid, kraken,irritatie, daarom is het zo belangrijk de tijd te nemen de technieken onder controle te krijgen , beter te langzaam dan te snel, en vindt ik 1 a 2 jaar voor volledige natuurlijke controle een realistische gedachte

Vicky