Stemgebruik (mtf)

Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Anon20180730 »

dat klopt wel wat Melany schrijft, alleen ik ken zelf geen transvrouwen die een vreemd raar hoog stemmetje op zetten. Overigens meen ik dat je stem er ook toe doet als je bij mensen bent die weten dat je trans bent. Het is wel iets moeilijker vind ik, omdat ik me dan inbeeld dat die mensen dan denken dat ik me een beetje aanstel.
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Veronica »

Even buiten het gesprek om, rond mijn 14de kon ik nog wel als een meid gillen, wie weet als ik dat nog steeds kon...

Maar goed als het nu probeer klinkt het alsof ik aan het stikken ben, kan die tonatie niet meer "naar buiten toveren".
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Cait »

ik heb zelf muziek en zang gestudeerd, en weet al heel veel over stem gebruik en stem technieken, oefenen etc etc.
daaruit is ook gebleken dat hogere tonen en hoe ze klinken wel degelijk te oefenen zijn, maar dan moet je wel echt oefenen.
ik kan mij dus ook wel voorstellen dat als je steeds wat hoger wil, en met meer klank (dus je hele stembereik verhogen, en je "natuurlijke pitch" ) dat je dat continue moet doen. je stembanden zijn snaren die een bepaalde lengte hebben, net als dat een cello langer dan viool is...cello lagere klanken, als je ze korter maakt (met je vinger op een snaar) word de toon hoger, zo werken je stembanden ook. korter de snaren hoe hoger de stem, bij stemoperatie doen ze ook klemmetjes op om ze strak te trekken (korter te maken).
door bijvoorbeeld roken, en baard in de keel worden die snaren soepeler= lager. Dus om weer hogere frequentie te krijgen moet je ze echt aanspannen (moeite doen) tot de snaren niet beter weten. (dan kost het geen moeite meer).

laatste instrument vergelijking: als je gitaar speelt weet je het heel goed: als je stemt (moet altijd hoger) dan trek je de snaren weer strakker aan, maar de snaren vinden de "ontspannen" (voor dat je gestemd hebt) lengte relaxer, en daar gaan ze langzaam weer heen en moet je weer stemmen. als je vaak stemt, dus continue de snaren in de strakke positie houd, nemen ze die vorm ook aan en hoef je minder vaak te stemmen, omdat dat de nieuwe ontspannen houding wordt. echter, als je bijv je gitaar een jaar niet stemt, zijn de snaren in zo'n vorm gekomen dat ze nauwelijks strak te trekken vallen zonder te knappen, dat moet dan heel langzaam, elke dag beetje bij beetje.
Je stembanden heb je ook al jaren in die ontspannen uitgerekte "houding", je kunt niet meteen heel veel strakker zetten (dus veel hogere stem) zonder dat het heel raar klinkt, dat moet dus beetje bij beetje, en dan kom je heel ver.

sorry voor de lange post, ik hoop dat ik voor sommige mensen toch wat inzicht heb kunnen geven wbt stembanden.

liefs Caitlyn
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Amy »

Ik ben hier ook al zelf wat mee bezig geweest en heb ook wat dingen opgezocht op internet.
Zoek maar eens "deep stealth" op Youtube, zij hebben een aantal videos die mij best geholpen hebben zo ver.

Het volgende is de moeite waard om door te lezen vind ik: http://lena.kiev.ua/voice/" target="_blank .
Het is mij niet direct gelukt om die stappen aan het eind onder controle te krijgen maar als ik mijn stem oefen en het klinkt naar mijn mening goed is dat wel wat er gebeurt in mijn keel. Mijn stem hoger maken was niet zo moeilijk maar de resonantie onder controle krijgen wel en dat maakt ook meteen het grootste verschil, je kunt zelfs met een vrij lage frequentie wegkomen en als de resonatie goed is klinkt het toch vrouwelijk.

Dat oefenen vooral in het begin gaat bij mij wel vaak met een hoop gegiechel om mezelf maar dat houd het leuk. :P
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Cait »

wow super bedankt voor die linkjes, kan ik zelf ook een beetje aan de slag.. weet jij een programma, die snel op kan nemen en meteen terug kan spelen? (zonder op te slaan dus). zo kan je jezlef natuurlijk gemakkelijk controleren
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Amy »

Ik gebruik Audacity wanneer ik het wil opnemen http://audacity.sourceforge.net/" target="_blank .
Wat ik ook doe als ik geen computer bij de hand heb is mijn handen gebruiken om het wat meer naar mijn oren te echoen, een hoek in de muur werkt ook of maar iets wat een soort van kom voor je mond kan maken zodat het geluid naar achter gaat richting je oren, klinkt direct heel anders en lijkt veel meer op wat opgenomen is (niet mijn idee maar werkt goed :D ).
leen
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2016, 23:22
Gender: Transgender

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door leen »

Dank je Amy voor de link interessant materiaal
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Cait »

En het gratis programma waar net wat moeilijker is om in te komen maar veel beter is voor ons is 'praat' omdat je daar heel makkelijk kan inspreken afspelen maar vooral achteraf ook je frequenties zien . Zo kan je zien wat er gebeurd met je hoogte , dit kan helaas niet in audacity

Het valt me op sinds de laatste keer dat er gepost was door ons Amy dat het in 2014 was . Er is genoeg veranderd in die tijd . Wij kennen elkaar nu, en zoveel al met stem bezig geweest sinds toen
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Amy »

Caitlyn schreef:En het gratis programma waar net wat moeilijker is om in te komen maar veel beter is voor ons is 'praat' omdat je daar heel makkelijk kan inspreken afspelen maar vooral achteraf ook je frequenties zien . Zo kan je zien wat er gebeurd met je hoogte , dit kan helaas niet in audacity

Het valt me op sinds de laatste keer dat er gepost was door ons Amy dat het in 2014 was . Er is genoeg veranderd in die tijd . Wij kennen elkaar nu, en zoveel al met stem bezig geweest sinds toen
Ja klopt, we zijn er veel mee bezig geweest en zo maar hebben er niets over gepost. Wat slecht van ons ook. :o

Dat "praat" programmatje is inderdaad aan te raden. Het is misschien wat moeilijk uitzoeken hoe het werkt in het begin maar daarna kunnen zien op welke frequentie je praatte in een opname is heel handig. Hier kun je het downloaden: http://www.fon.hum.uva.nl/praat/
Plaats reactie