Stemgebruik (mtf)

diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door diederique »

http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... f=9&t=1809" target="_blank

Stem, logopedie, youtube, kno operaties, een maand of drie geleden al eens aan orde geweest. Misschien zit hier nog wat voor je bij.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Veronica »

Het ligt ook niet alleen aan de stem zelf, ook aan de manier van praten vrouwen praten alsof het een soort dans is (kan geen beter voorbeeld bedenken), ze praten met verschillende toonhoogtes en bewegen specifiek erbij (wat ook helpt).

Dat is ook de reden dat een stemoperatie (in mijn ogen) niet bepaald goed idee is, je krijg een hoger stem net als een vrouw maar het wordt monotoon en dat is een vrouwenstem nou juist niet.

Veel oefenen en vooral jezelf opnemen en achteraf beluisteren, dat is de reden dat ik weet dat ik gewoon debiel klink als ik het te veel wil pushen, maar als vrouw kan ik helaas nog niet praten, probeer wel zo min mogelijk als een jongen te praten, meer neutraal maar of dat helpt, I don't know.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Barbarella »

Wat gaan jullie allemaal frequent, ik ben al; erg lang bezig maar ik ga eens in de maand en dan weer heel lang niet..

Mijn Logo is een kennis van me en toen we begonnen zat ze nog in haar opleiding.. Het fijne van haar is dat het iemand s die ook heel hard aan haar eigen voorkomen en en uiterlijk heeft moeten werken en soms is het net of ze zelf een transje is..

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Cait »

toch denk ik, dat niet elke vrouw hetzelfde praat, en dat dansende wat eerder genoemd is, helpt misschien, maar zeker niet "typisch" vrouw is...denk ik :)
Ik zou zo graag samen met iemand op skype ofzo wat willen oefenen, misschien wat lachen ofzo. maar het lijkt me wel leuk.
Verder is het "goed " oefenen ook wel van belang, dat je je stem niet overbelast, dus op de verkeerde manier doet.
Het is ook moeilijk te horen wanneer je "passabel" klinkt voor jezelf denk ik, omdat je gewend bent aan je mannen stem, en je snel niet tevreden bent met je vrouwelijke (probeersel) stem.
ik denk namelijk, een goede stem ligt dicht bij je eigen, maar NET anders :).
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Anon20180730 »

het is ook wel weer verrassend (een 'earopener') om je stem te horen. Het schijnt dat wij onze stem van 'binnenuit' horen en dat is weer anders dan zoals een derde dat waarneemt. Alleen als ik mijn stem dan hoor via een medium (iets van een recorder of pc), dan klinkt het ook wel weer helemaal niet zo als ik het graag wil.. Liefst zou ik wel een stemoperatie willen, dat k van al dat gedoe af ben, maar ja.. dat is dan ook weer geen aanrader.. Dt vn dicht bij jezelf, maar net iets hoger, dat probeert de logopedie nu juist.
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Veronica »

Je snapt het Caitlin :D

Dan dansende doen niet alle vrouwen natuurlijk, je hebt ook van die types die met hun handen zwaaien alsof ze vliegjes zien en andere gedragen zich mannelijker of nog andere zitten stil als een standbeeld.

Met praten ook, genoeg vrouwen die als een vent praten (qua manier en taalgebruik, niet qua stem) maar je hebt ook van die overdreven Barbie poppetjes.

Iedere vrouw is anders en dat klopt, mijn voorbeeld is meer datgene wat ik ooit van paar wijze vrouwen heb gehoord, maar ook die zeiden dat in deze maatschappij het haast niet meer uitmaakt.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Cait »

het enige punt is natuurlijk, waar moet ik vanuit gaan als waarneming, 1. mijn stem zoals ik hem hoor? 2 zoals medium het hoort (opnemen) 3. als 3en het horen, maar das niet te controleren heh.
Verder, we proberen natuurlijk op elk vlak natuurlijk net wat meer "vrouwelijk" te doen om dat extra mannelijke onoplettend te laten lijken I guess.
als een bio vrouw wat mannelijker doet, dan komen ze mee weg, en als wij dan dat " mannelijker doen" voelt dat onzeker of dan krijgen we dat meteen te horen dat je geen vrouw bent ofzo. en dat willen we zo graag, dat je als vrouw door leven gaat zonder dat je aan al die dingen hoeft te denken.

man...mijn schrijftaal = gelijk aan mijn denktaal...verwarrend en chaotisch.

liefs
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Anon20180730 »

geeft niet ik heb circa 5x gelezen en 't werd meer en meer duidelijk..(hope so) ben ook niet zo snel. uhhh.. je hoeft het allemaal niet te controleren, je kunt er wel wat van leren als je je stem eens anders hoort dan normaal van binnenuit zeg maar. Ook als een derde reageert op je stem. Bijvoorbeeld een serveer(st)der in een resto gaat nogal af op de stem, die sprak mij dus aan met meneer, ehh.. mevrouw toen ze mij zag.. of door de telefoon kan het ook gebeuren dat je al 3x gezegd hebt dat je geen man bent, en toch blijven ze je aanspreken met t tegendeel. Dan kun je proberen je hierop iets aan te passen, want iets gaat er nog niet goed. Oh ja.. inderdaad als mijn vrouwelijke partner in een broek en slobbertrui naar buiten stapt en niet opgemaakt is (wat ze ook nooit doet, behalve als ze zou gaan flirten), dan ziet iedereen toch gewoon per direct dat het een cis vrouw is. Dat lukt mij niet, hoe hoog mijn stem ook is. Iets extra vrouwelijk doen dus dan maar.. jammer wel, maar ja.. het trans zijn heeft ook wel weer iets dat saaie m/v 'en niet hebben
Laatst gewijzigd door Anon20180730 op 24 mar 2014, 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Freetouch »

Hoi Caitlyn,

Je bassen uit de stem houden is een kwestie van trainen, maar of je nu echt een hoog stemmetje moet opzetten? Ik ken een aantal transvrouwen, die dat doen, en dan denk ik jakkes, dit is nep...
De truuk is denk ik niet te hard te willen praten, ABN praten, en je vrouwelijke intonatie aanleren...
Voor mij is het best raar, het gaat vanzelf... als ik in een gezelschap ben die niet weten dat ik Transvrouw ben, gebruik ik mijn stem zodanig dat niemand het in de gaten heeft...
ben ik echter in een het bijzijn van mensen die weten dat ik trans ben... ach wat maakt mijn stem dan uit..???

Het gaat vanzelf... en hoe vaker je het doet hoe gemakkelijker dat het gaat, Ga het vooral niet forceren...

X Melany
“good enough”
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemgebruik (mtf)

Bericht door Cait »

Dat is precies wat ik bedoelde Melany.
los van de intonatie en de bassen, moet je zo dicht mogelijk bij je eigen stem blijven + vrouwelijk.
eigenlijk kan je dan bedenken: hoe zou mijn stem zijn geweest als ik vanaf jongs af aan geen baard in keel had.
ik denk dat je ook best veel kan leren van als je terug kijkt naar kinder filmpjes. (zo oud mogelijk)..want dat licht denk ik het dichtst bij je "eigen vrouwelijke stem"
Plaats reactie