Nieuwe chat! Zie dit topic.

HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door athena1978 »

Irene schreef:bij het VU meten ze met name de LH waarde, Prolactine, Estradiol en Testosteron. Verder de schildklierfunctie TSH en vrij T4. Dan nog het Cholesterol, Triglyceriden. Tenslotte de Leverfunctie (ASAT, ALAT, Y-GT), Enzymen, BNP en de Nierfunctie, Natrium Kalium, Calcium, Kreatinine, eGFR en Ureum
Dankje voor je bericht.
Ben net terug van de huisarts en hij heeft me zoals ik er om vroeg utrogestan voorgeschreven hij vroeg me hoelang ik het wou proberen in mijn hoofd dacht ik laat ik redelijk zijn maar zei toen toch maar gelijk 3 maanden. nu kwam ik bij de apotheek en moest ik in totaal toch 15,38euro zelf betalen oke voor 3maanden maar dacht dat het via de verzekering ging. maar goed dat trekken we wel van de belasting af volgend jaar.
Ook vroeg ik voor finasteride omdat ik wou overstappen van de dutasteride. Propecia koste iets van over de 190 euro voor 3 mnd mijn mond viel bijna open toen zei ik dat ik een generieke merk wou en toen waren er geen kosten voor mij zelf. Ik ben benieuwt of progesteron iets voor mij zal doen.. Erg blij trouwens met mijn huisarts..
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door YS62 »

Deze man heeft zo zijn eigen verhaal over oa hormonen en de disbalans.

Deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=zlYVfVCOfXI" target="_blank

Deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=DFOSdk7dj_4" target="_blank

Deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=eNzCzyZbJ3M" target="_blank
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door elke »

finasteride is nogal in opspraak gekomen vanwege de bijwerkingen... bijv het permanent verdwijnen van het libido iig bij mannen maar zou ook heel goed bij vrouwen het geval kunnen zijn... en nog veel meer bijwerkingen (fysiek en psychisch). Internet staat er inmiddels bol van.
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door elke »

Cher schreef:Dosering was altijd 0.5mg dagelijks bij mij. Dit is ook de normale dosering.Dermatoloog Edith de Boer die ook verbonden is aan het VU gaf mij vorig jaar aan dat om de dag ipv elke dag meer dan voldoende is omdat Dutasteride een lange werking heeft. Dit was in het begin van het gebruik van Dutasteride nog niet echt bekend.

Heb dit ook nagelezen op bijvoorbeeld het haarweb forum, daar zijn veel patienten die het niet dagelijks gebruiken.
En aangezien dat je na een srs nog maar heel weinig testosteron aanmaakt, alleen nog maar iets in de bijnier en huid zal elke dag slikken ook niet nodig zijn.

Ik gebruik het nu bijna 1 jaar om de dag en merk geen verschil in haaruitval enzo
Zorgt de androcur niet voor een ondetecteerbare waarde in het bloed? Vanwaar de nood aan finasteride dan.

Ik heb het goedje ook gebruikt en herken mezelf in nogal wat bijwerkingen... zoals bijv mijn kwaliteit van slapen die achteruit is gegaan... mijn droge huid... verlies van libido. Ik ben ermee gestopt.
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Shana »

Update Utrogestan gebruik na ongeveer een maand: m'n tepels zijn inmiddels nogal gevoelig (toch weer borstgroei of gaan m'n borsten alleen maar opzetten?) en m'n haar voelt de laatste dagen extreem zacht en 'lichtgewicht' aan.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door NaomiClareNL »

Terugkomend op het eerste bericht.
Destijds hoorde ik van Britse trans vrouwen dat de meno-implant veel door hun huisartsen voorgeschreven werden. Door een verandering van de regels mochten ze het niet meer voorschrijven en moest dat via de genderklinieken. Die daar geen budget voor hadden... Als gevolg daarvan droogde de markt op en stopte de fabrikant met de produktie. En dat was blijkbaar niet via de gebruikelijke kanalen gecommuniceerd want ik weet nog dat er trans vrouwen waren die vertelden dat VUmc van niets wist en overvallen werd door het besluit.

Voor wat het waard is natuurlijk.

Voor diegenen die een recept, voor een geneesmiddel dat niet standaard is, ergens weten los te peuteren en niet via moeilijke wegen iets willen verkrijgen is er de volgende manier.
Als een geneesmiddel niet geïmporteerd wordt in NL doordat het niet meer vergoed wordt dan kun je je apotheek vragen het te bestellen bij de Internationale Apotheek Venlo. Die doen hun eigen import. Zo verkrijg ik mijn Novartis Estradot oestrogeen pleisters. Wel ter plekke afrekenen...

groeten,
Naomi
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Shana »

Update Utrogestan gebruik na ongeveer 2,5 maand:

Tepels nog steeds gevoelig en heb inmiddels ook de groeipijntjes weer in m'n borsten gekregen zoals ik die ervaarde een paar maanden nadat ik ooit begon met progynova.

M'n lichaamsbeharing groeit minder snel en lijkt ook minder. Normaal gesproken scheer ik elke week m'n benen en armen. Heb pas een maand lang niet geschoren en toen ik het na een maand wel deed viel er minder te scheren dan voorheen na een een week. Ik heb echt nog nooit een maand lang niet geschoren..

M'n haar voelt nog steeds erg zacht aan.

Ik merk geen negatieve effecten (depressie o.i.d.). Ik voel me sinds ik utrogestan neem juist iets beter en stabieler, maar of dat daadwerkelijk door de utrogestan komt weet ik niet.

Heb inmiddels van Trotsenburg gesproken en 'nee wij schrijven dat niet voor, dat is voor zwangere vrouwen en u heeft geen baarmoeder'......
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door athena1978 »

Shana schreef:Update Utrogestan gebruik na ongeveer 2,5 maand:

Tepels nog steeds gevoelig en heb inmiddels ook de groeipijntjes weer in m'n borsten gekregen zoals ik die ervaarde een paar maanden nadat ik ooit begon met progynova.

M'n lichaamsbeharing groeit minder snel en lijkt ook minder. Normaal gesproken scheer ik elke week m'n benen en armen. Heb pas een maand lang niet geschoren en toen ik het na een maand wel deed viel er minder te scheren dan voorheen na een een week. Ik heb echt nog nooit een maand lang niet geschoren..

M'n haar voelt nog steeds erg zacht aan.

Ik merk geen negatieve effecten (depressie o.i.d.). Ik voel me sinds ik utrogestan neem juist iets beter en stabieler, maar of dat daadwerkelijk door de utrogestan komt weet ik niet.

Heb inmiddels van Trotsenburg gesproken en 'nee wij schrijven dat niet voor, dat is voor zwangere vrouwen en u heeft geen baarmoeder'......

Heb je al een nieuwe huisarts? Dan zou ik zeggen dat je het al een tijdje gebruikt en wat het met je doet en of de huisarts het voor je uit kan schrijven.

Ik gebruik het nu 2 maanden en waar ik op hoopte is niet gebeurt. mijn tepels zijn beetje overgevoelig en Ik slaap er wel beter op het is rustiger in mijn hoofd als ik ga slapen. of dat ligt dat het me stabieler maakt of door de versuffende werking van utrogestan weet ik niet.
Ik heb alleen niet het gevoel dat ik overdag beter in me vel zit (stabieler ben)
Ik weet niet of het de moeite is om na de drie maanden door te gaan maar dat zie ik tegen die tijd wel misschien dat ik even een pauze inlas om te kijken wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
Josephine
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2016, 17:32
Gender: Trans MtF

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Josephine »

Zoals je ook al eerder tegen mij gezegd heb cher is het experimenteren gewoon gevaarlijk
En moet je wat eigelijk al lichaamsvreemde hormonen zijn niet nog eens extra pushen