Nieuwe chat! Zie dit topic.

HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

JoannBigCastle
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2014, 14:36
Gender: Trans MtF

HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door JoannBigCastle »

Hoi Allemaal,

Bedankt voor alle leuke welkomst-reacties. Ik heb de laatste dagen veel gelezen, en heb al een hoop opgestoken. Volgens mij zijn we met een kleine groep (iig in vergelijking met TG boards). Maar het scheelt dat velen van jullie een beetje in hetzelfde schuitje zitten.

Ik was aan het twijfelen of ik de oude thread over de meno-implant nieuw leven in wilde blazen, maar dit is eigenlijk alleen een voorgeschiedenis van mijn zoektocht. Ik heb een lang verhaal, maar probleer het kort en duidelijk te houden.
athena1978 schreef:Welkom Joann en veel plezier op het forum en er bestaat toevallig een topic over de meno-implant.

http://www.t-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=353" target="_blank

Het is mij altijd een beetje onduidelijk gebleven waarom het niet meer geproduceerd word. Alleen organon produceerde het misschien heeft het te maken met patent en in de regel loopt een patent 20 jaar. dus pas daarna zou een andere Medicijnenfabrikant het eventueel mogen produceren.
Er zijn nog wel injectie's maar niet in Nederland verkrijgbaar.
In mijn introductie heb ik al aangegeven dat ik sinds de meno-implant weg is een beetje aanmodder met mijn hormonen. Wat ik heb begrepen destijds van Jos is dat de fabrikant geen winst meer zag in het fabriceren van meno-implant en dat de productie ervan daarom is stopgezet. Ik ben hierna begonnen met Systen 100. Maar ik krijg / kreeg er uitslag van. Ben weer overgestapt op progynova, maar toen kwam ik in een emotionele achtbaan terecht. Op een of andere manier reageer ik niet meer goed op pillen (wellicht omdat ik rook, ik heb gelezen dat rokers orale estrogenen heel slecht opnemen, ps ik weet dat roken slecht is :)). Hierna ben ik weer naar de Systen pleisters gegaan.

De laatste 3 jaar heb ik 3 lange depressies gehad. Eigenlijk zonder enige aanleiding. Altijd vermoeid, snel geirriteerd. NU hoeft dat niet per-se verband te hebben met mijn hormonen, maar het is vreemd dat ik voor die tijd hier eigenlijk geen last van had. Nu heb ik het vermoeden dat het wellicht te maken heeft met de androcur die ik gebruikte. Omdat laser-ontharing niet bij mij werkte, en elektrisch ontharen verschrikkelijke putjes in mijn huid heeft achtergelaten, heb ik jarenlang 10mg dagelijks gebruikt. Destijds ben ik een paar keer gestopt, maar merkte dat mijn borsten dan ineens een stuk kleiner werden, en mijn gezicht minder 'vrouwelijk' werd. Als alternatief heeft het VU mij toen finasteride voorgeschreven, maar daar ben ik na een paar weken mee gestopt omdat het niet aansloeg. Uiteindelijk helemaal gekapt met anti-androgenen en sindsdien gaat het een stuk beter. Maar ik voel me nog steeds vaak erg vermoeid en emotioneel. Dus ik ben op onderzoek uitgegaan. En ben daar nog steeds mee bezig.

Als eerste werd mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd door deze thread over micronized progesterone:

http://www.tgboards.com/forums/viewtopi ... 15&t=16561

Het blijkt dus dat er steeds meer transen zijn die dit voorgeschreven krijgen in de VS, en dat het zou helpen om je emotioneel te stabilizeren. Helaas zijn er niet veel onderzoeken gedaan over het toepassen bij transen. Maar alleen al de reacties in bovenstaande thread zeggen genoeg voor mij. Naast dat het je emotioneel stabieler zou maken blijkt het ook te helpen tegen osteoporose, hersen-schade, reguleert het de estrogenen in je lichaam, en maakt het je minder verslavingsgevoelig. Tevens schijnt het ook je libido te herstellen (niet dat ik dat nodig heb hahahahha :oops: ) Maar zoals alles zijn er ook bijwerkingen. Nu lees ik hier erg tegenstrijdige berichten over. Maar vergeleken met de progestagenen (provera) van vroeger is er een grote vooruitgang.

Een overzichtje ter vergelijking van oude syntetische progestagenen (MPA) en natuurlijk (micronized) progesteron (NP) Deze feiten worden geciteerd uit de belangrijkste onderzoeken m.b.t. progesteron.

http://www.custommedicine.com/PDF/MPA%20vs.%20NP.pdf

FYI, meestal wordt NP voorgeschreven met 200mg dagelijks. Op de Nederlandse markt is het verkrijgbaar onder de naam Utrogestan. Het wordt gebruikt bij IVF, en in Belgie ook voor herhaaldelijke miskramen. Het wordt ook toegediend om zwangerschappen op gang te brengen.

Het lijkt mij dus een redelijk "onschuldig" hormoon, en wilde eigenlijk testen of ik hier baat bij zou hebben. Dus ik naar het VU Voor een afspraak. Bij deze afspraak werdt me gelijk vermeld dat het VU NOOIT progesteron voorschrijft omdat het niet nodig is, en toen ik vertelde dat in de VS meerdere mensen baat erbij hebben gaf de beste mevrouw aan dat ze wel eerst onderzoek wil doen, maar dat ZIJ uiteindelijk beslist of ik het wel krijg of niet. Ze gaf ook aan dat als ze besloten me dit voor te schrijven dat ze me dat wilden monitoren om te kijken of het goed aanslaat. Ik gaf aan dat als ik het van hun niet krijg het wel zou bestellen via internet. Ik gaf aan dat ik zelf ook niet wist of het persoonlijk voor mij zou werken, maar ik wil gewoon mijn levenskwaliteit verhogen. Tevens is het MIJN lichaam, en ik bepaal zelf wel wat ik ermee doen. Maar het lijkt alsof het VU alleen maar bang is om aansprakelijk te zijn. Tevens kan je wel androcur en proscar voorgeschreven krijgen zonder enige kick.

Enfin, ik wacht nog steeds op een reactie, maar heb een paar dagen geleden mijn prometrium (Amerikaanse variant Utrogestan( EINDELIJK (na 2,5 maand gewacht te hebben) ontvangen van inhouse. Ben natuurlijk gelijk begonnen, en wat ik merk is dat ik inderdaad stabieler ben, maar vooral erg lui ervan wordt (al kan ik er niet veel meer over zeggen, omdat het nog maar zo kort is, en wellicht speelt het bekende placebo effect ook een rol)

Nu vraag ik me af of ik de enige hier ben die dit momenteel gebruikt, en als er mensen zijn die dit gebruiken hoe zij eraan komen. Ik kan niet iedere keer maanden wachten op een zending van inhouse. Tevens wil ik nooit meer naar het VU. DIt is al het zoveelste akkefietje wat ik hier heb (de rest is soortgelijk met wat er al is besproken op het forum). Ik begrijp echt niet wat er is gebeurd dat het zon puinhoop is. Vroeger had is nooit problemen. Ik heb al gelezen over dr.van Houten in het Haga, en ga proberen hier een afspraak te maken. Ik wil gewoon een betrouwbare up-to-date arts die eens in de 2 jaar mijn gezondheid checkt, en me serieus neemt als ik vragen of problemen heb. En niet iedere keer weer een ander studentje die alles dat ik vraag moet opzoeken in een uitgeprint stapetje A4'tjes. En als laatste wil ik over naar Progynon Depot (estradiol valeraat injecties).

Even samengevat mijn vragen:

1) Zijn er mensen die progesteron gebruiken, en zo ja, hoe? waarvandaan? Het lijkt in sommige landen zonder recept verkrijgbaar te zijn. Al heb ik nog geen terugkoppeling van een daadwerkelijke JA hierop.
2) Zijn er mensen die injecties gebruiken? en zo ja, hoe? waarvandaan? Ik heb al gehoord over de internationale apotheek in Venlo en ga proberen hiermee contact op te nemen. Ik ben bang dat ik anders afhankelijk zal worden van Inhouse. Ik heb nog niet gehoord van een Europees land die deze nog levert.
3) Wat zijn jullie ervaringen met zendingen van Inhouse? Ik heb eerder Retin-A creme (Anti rimpel :oops: ) besteld, en dit had ik in ongeveer 3 weken in huis. Nu ineens duurde het bijna 3 maanden voordat ik 1 pakje pillen in huis had.
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door athena1978 »

Ik heb Proluton Depo (syntetische progesteron) en Progynon Depot gebruikt in het verleden en allebei online gekocht van een hele vriendelijke apotheker uit Thailand het is altijd aangekomen.
Interessant dat progesteron zou helpen het libido te herstellen ik zal de reactie's later eens doorlezen op het tgboard forum.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Anon20190209 »

Hallo allemaal,

ik ben ruim 13 post op en gebruik nu nog 4 mg progynova per dag en 25 mg androcur.
10 jaar geleden toen ik nog in amsterdam woonde heb ik geexperimenteerd met progynova depot dus injecties en progesteron capsules omdat trans vriendinnen zich onder elkaar gek liepen te maken. Door de injecties zouden je borsten sneller en groter groeien enzo...... Het enige effect wat de injecties en progesteron uiteindelijk veroorzaakte was dat mijn borsten binnen een paar weken met 2 cupmaten waren gegroeid......Dit kwam uiteindelijk doordat mijn prolactine waarde zo extreem hoog was dat ik borstvoeding aan het aanmaken was..... als ik in mijn tepel kneep spoot de melk eruit.......

Dr. Aschermann heeft mij met klem geadviseerd om te stoppen met de injecties en de progesteron en terug te gaan naar de pilllen omdat dit extreem gevaarlijk was....

Sindsdien gewoon progynova 2x 2mg met een estradiolwaarde van bijna 400 en een cupmaat F natuuijk met een klein implantaatje van 400 cc. Maar al met al een flinke borst alleen al door de progynova.

Bijwerkingen van injecties en progesteron waren depressie en verschrikkelijke haaruitval, dat haar is ook nooit meer teruggekomen..... Gelukkig had ik een dikke bos van mijn zelf....

Mijn advies niet aan beginnen......!

Groetjes Cher.
JoannBigCastle
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2014, 14:36
Gender: Trans MtF

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door JoannBigCastle »

Cher schreef:Dr. Aschermann heeft mij met klem geadviseerd om te stoppen met de injecties en de progesteron en terug te gaan naar de pilllen omdat dit extreem gevaarlijk was....

Sindsdien gewoon progynova 2x 2mg met een estradiolwaarde van bijna 400 en een cupmaat F natuuijk met een klein implantaatje van 400 cc. Maar al met al een flinke borst alleen al door de progynova.

Bijwerkingen van injecties en progesteron waren depressie en verschrikkelijke haaruitval, dat haar is ook nooit meer teruggekomen..... Gelukkig had ik een dikke bos van mijn zelf....


Hi Cher!!

Wat was de dosis die je toendertijd gebruikte? En wat was de werkzame stof? Het klopt dat synthetische progesteron verschrikkelijke bijwerkingen heeft zoals haaruitval en depressie. Maar met Natuurlijke Progesteron (Micronized / bio-identical) Zijn er volgens diverse onderzoeken geen van deze bijwerkingen. Maar goed, iedereen reageert anders op hormonen, dus ik hoop dat het mij wel helpt. Ik werd juist verschrikkelijk depressief van Androcur 10mg. Uiteindelijk geestelijke gezondheid boven schoonheid verkozen....

groetjes,

Joann
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Anon20190209 »

Hai Joann,

Het gaat om het middel Progestan 100mg, dosering weet ik niet meer....
Het ging om doorzichtige bolletjes een soort van capsules. Volgens mij precies het zelfde middel waar jij het over hebt alleen een andere naam destijds....

Ik zou zeggen begin niet aan progesteron heeft wellicht enig effect op borstomvang maar voor de rest is het nooit bewezen....

Laat je niet gek maken door berichten op amerikaanse fora is mijn advies, ik heb het allemaal ervaren en kan alleen maar zeggen grote teleurstelling....

Veel Amerikaanse sites zoals Anna Lawrence en Susan,s place zijn geen voorstander van progesteron. .....

Groetjes Cher
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door athena1978 »

Ik lees op andere site's andere informatie voor vrouwen in de overgang en dat er ook een natuurlijk progesteron creme bestaat. Iemand daar ervaring mee?
Mijn libido is echt 0,0% en ik zou er wel voor open staan om iets te proberen.

http://www.rawfoodvena.nl/progesteron-c ... excellence" target="_blank

Progesteron creme

Veel vrouwen (en mannen) krijgen teveel oestrogenen binnen in de vorm van Xeno-oestrogenen en/of pilgebruik. Hierdoor raakt de verhouding tussen oestrogeen en progesteron uit balans. Vooral vrouwen in de menopauze hebben een verhoogde kans op een progesteron tekort.
Klachten die duiden op een progesteron tekort: somberheid, vaginale klachten, vermindert libido, angsten, moeheid, hoofdpijn, concentratie problemen, overgewicht, slapeloosheid, opvliegers en nachtelijk zweten, onregelmatige cyclus, heftige menstruatie.

Progesteron is een belangrijk hormoon dat afgescheiden wordt door vrouwen die menstrueren maar ook door mannen.
Dit hormoon zorgt ervoor dat een bevruchte eicel uit kan groeien tot een baby die geboren kan worden.
Maar daarnaast heeft progesteron ook andere werking in het lichaam.
Bijvoorbeeld:
Bescherming tegen borstknobbels
Bevordert het vetverbruik
Vermindert toename van gewicht door vocht
Werkt als anti-depressiva en vermindert angsten
Vermindert migraine
Verbetert duur en diepte van de slaap
Verbetert de werking van de schildklier
Normaliseert de bloedsuikerspiegel
Zorgt voor een gezond libido
Helpt het zink- en kopergehalte op peil te brengen
Zorgt voor betere zuurstofstofwisseling in de cellen
Voorkomt baarmoederhals- en borstkanker en vermindert risico op prostaatkanker bij mannen.
Bevordert de weefsel opbouw
Is belangrijk bij de aanmaak van andere hormonen in ons lichaam.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Anon20190209 »

Lijkt me meer een bedrog en illusies uit een potje. Natuurlijke progesteron van een soort plantje.....
Alle progesteron die wordt geleverd door de apotheek is synthetisch....
De 1 zal eerder als meer natuurlijk worden gezien door het lichaam dan de andere.

Net al bijvoorbeeld estradiol en estradiol valeraat 17b, progynova is estradiol valeraat en wordt door het lichaam als het meest natuurlijke gezien dit geldt ook voor micronized progesteron....
JoannBigCastle
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2014, 14:36
Gender: Trans MtF

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door JoannBigCastle »

JoannBigCastle schreef:Ik zou zeggen begin niet aan progesteron heeft wellicht enig effect op borstomvang maar voor de rest is het nooit bewezen....

Laat je niet gek maken door berichten op amerikaanse fora is mijn advies, ik heb het allemaal ervaren en kan alleen maar zeggen grote teleurstelling....
Hi Cher,

Thanx voor je bericht!!
Ik ben het met je eens, het lijkt een beetje een hype. net alsof het over een nieuw soort mascara gaat of zo, en ik ga er inderdaad een beetje in mee.
Maar dat heeft ermee te maken dat ik toch veranderingen ondervind. Destijds zat ik met de meno-implant op de dubbele dosis. Dat had ik afgesproken met de arts om te kijken of ik me toen beter voelde. Wellicht krijg ik te weinig estradiol binnen. Ik weet het gewoon niet. En het enige dat artsen kunnen doen is je waardes meten in je bloed, maar ze kunnen niet zien wat die hormonen precies in je lichaam doen. Het is mij er zeker niet om te doen om grotere borsten te krijgen of zo. Ik wil me gewoon beter voelen. En progesteron is een uitprobeermiddel.

Maar sinds ik het gebruik slaap ik echt zooo lekker, en ik wordt er wat duffer van waardoor ik automatisch ook duffer reageer op emotionele prikkels. En ik vind het tot nu toe wel fijn. Ik hoop alleen dat ik een arts kan vinden die me hierin wil begeleiden, want ik wil niet de rest van me leven zelf blijven testen.
athena1978 schreef:Mijn libido is echt 0,0% en ik zou er wel voor open staan om iets te proberen.
Ik ben het vaker tegengekomen op fora dat post-ops hun libido 'verliezen'. Ik heb hier een hele discussie over gehad met dr. Trotsenburg. Hij beweerde dus dat je als post-op HELEMAAL geen libido meer hebt, en dat hij wel een soort testosteron druppeltjes kon voorschrijven dat ik dan kon aanbrengen op mijn edele delen. Hij vertelde dit verhaal uit het niets, omdat ik nooit een probleem heb gehad met mijn libido, eigenlijk het tegenovergestelde. Ik zat altijd op het randje van nympho. Maar ik merk dat het sinds ik die meno-implant niet meer gebruik het een stuk minder is geworden. Na dit verhaal met dr. van Trotsenburg heb ik in het VU aangegeven dat ik geen afspraken meer met hem wil, ik vind het een enge creep, en hij luisterde gewoon niet, ik heb nooit late blijken dat ik behoefte heb aan iets. MAAR, wellicht kan jij een keer naar hem toe. Vertel hem dat je hebt gehoord over die druppels. Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar die druppels nu ik erover nadenk. Maar doe hiermee wat je wil. Ik heb zelf geen ervaring met andere middelen, alleen dat een rood wijntje me soms wel kan helpen. Tevens, want is zei over progesteron is "assumed" dus het is nooit bevestigd. Tevens is er iemand op TG-boards die beweerd dat estradiol valeraat injecties haar hebben geholpen een enorm libido te hebben, maar zei is volgens mij pre-op.

Uiteindelijk vind ik het zo moeilijk met hormonen, en denk dat met de wetenschap van nu eigenlijk niet is te zeggen wat een individueel nou precies "nodig" heeft. Het is ook heel subjectief, omdat je de balans wil waar JIJ je goed bij voelt. En cis-vrouwen hebben ook heel vaak niet de balans waar zij zich goed bij voelen, dus wellicht hoort het welbij het 'vrouw zijn', en misschien ook wel bij het 'mens zijn', want ik kan me voorstellen dat schommelen met hoge en lage testosteron spiegels je ook gek word. Mijn doel op dit moment is om mijn balans te vinden, en denk dat ik het voor nu even laat rusten. Ik heb ook andere dingen in mijn leven momenteel die erg veel tijd kosten. Zodra ik wat tijd heb zal ik een nieuwe endo zoeken, en zal toch proberen door te gaan met de progesteron, totdat ik merk dat het averechts werkt want dan stop ik meteen.

Ik hou jullie op de hoogte, en Athena,houdt jij mij op de hoogte als je iets beslist over die druppels? eventueel per PB?
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door athena1978 »

Mijn Gynaecoloog in Eindhoven heeft vorig jaar op mijn verzoek contact opgenomen met het vu en daar het advies gekregen voor zoals jij het noemt druppels maar dat is dus testosteron gel (tostran 2%) waar je dagelijks een druppel op je clit. doet om het testosteron gehalte te verhogen wat dan je libido omhoog zo moeten brengen. Ik vond dit na 6 mnd geen resultaat opleveren en na bloedonderzoek was het testosteron gehalte op de hoogte wat het max. mocht zijn en dus ben ik er ook mee gestopt omdat ik niet echt zat te wachten op de eventuele bijwerkingen.

Ik ben volgend jaar maart 13 jaar geopereerd en ik had dit niet verwacht. Van een gezonde sexdrive en orgasmes naar helemaal niks. Ik heb hele verhalen gehoord over orgasmes en libido na srs maar ik geloof daar niet meer zo in.. Ik vond dat zelf ook moeilijk om daar open over te praten maar nu vertel ik het zodat mensen weten wat hun eventueel ook te wachten staat. En met de tijd zal ik niet anders kunnen dan me er bij neer te leggen dat het is zoals het is.
JoannBigCastle
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2014, 14:36
Gender: Trans MtF

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door JoannBigCastle »

ik ben nu 10 jaar geleden geopereerd. Voor mij was het in het eerste jaar heel moeilijk, omdat het heel erg wennen was aan een nieuw lichaamsdeel, maar nadat ik een beetje gewend was aan hoe alles voelde, en ben ik voorzichtig begonnen. En heb heel wat geoefend. Het is voor iedereen anders, en waar dat aan ligt valt alleen over te speculeren. Het is een hele geestelijke aanpassing om te doorstaan. Niet kwa persoonlijkheid, maar het fysiek voelen van prikkels en dat interpreteren. Zelf maar de connectie tussen de software en de hardware. Ik heb heel wat moeite gedaan op sexueel bedied. Het heeft 3 jaar geduurd totdat ik orgasmes had met een partner. En het deed echt pijn in het begin om gepenitreerd te worden. Maar ik heb het stapje voor stapje ben ik doorgegaan. Er komt zoveel bij kijken, het heeft niet alleen te maken met je testoserongehalte denk ik.