HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Emma »

Oh, die derde pleister is omdat hij mijn oestrogeenwaarde te laag vindt. Ik ook trouwens en met de derde pleister voel ik me ook een stuk beter dus dat is goed. Voorschrift is om tussen de normale 2-pleister plakcyclus door een derde pleuster te plakken en die ook 3,5 dag te laten zitten. Nu liet ik ze al een week zitten dus ik heb er voor gekozen om de week dan maar echt in drieen te delen en op dinsdagavond, vrijdagochtend en ergens op zondag te plakken. Is dan toch wat constanter...

Ik ga er van uit dat ik straks als post-op gewoon welkom blijf bij Van Houten. Okee, ik ben dan inderdaad via de PIG gekomen, dat zal vast verschil maken. Maar ik denk ook dat hij zijn handen er al vol aan heeft. Er moeten gewoon meer endo's komen die deze hulp bieden. Wel met de zorgvuldigheidscriteria, maar als je post-op bent lijkt me dat geen probleem...

En ik denk ook dat de huisarts de medicatie over moet kunnen nemen. Gewoon, als schakel tussen jou en het lab en jou en de apotheek. Net zoals diabetespatienten tegenwoordig dagelijks zelf hun bloedsuiker meten en bepalen hoeveel insuline ze nodig hebben, moeten wij dat toch ook kunnen?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door elke »

even snel een reactie (heb geen tijd alles door te lezen).

Natuurlijke progesteron is gewoon te verkrijgen bij de apotheek in capsulevorm.
Het heet Utrogestan volgens mij.

De VU schrijft dat niet voor... dus in meeste gevallen moet je een welwillende huisarts proberen te vinden.
Ik heb het geprobeerd maar bij mij zakte mn toch al lage libido helemaal weg. Dus gestopt.

Progesterone creme LIJKT me zonde geld. Omdat ik het idee heb dat dat de natuurlijke vrouwelijke hormoonspiegel balanceert en die hebben wij niet.
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Anon20180730 »

Emma schreef:Oh, die derde pleister is omdat hij mijn oestrogeenwaarde te laag vindt. Ik ook trouwens en met de derde pleister voel ik me ook een stuk beter dus dat is goed.
Terwijl het Vumc mij aangaf toch vooral géén derde hormoonpleister te plakken vanwege risico's. Dit terwijl de oestrogeenwaarde niet hoog is. De verwarring m.n. voor pre-ops vind ik wel compleet. Eerst Melany met haar hormonencocktail uit de USA en 't grote gemis dat we hier in NL zouden hebben. Dan de Andro die ook wel terug kan naar 1x50mg (altijd 2* 50 geweest). De moeilijke Spiro discussie. En dan 'de progesteron verhalen', waarvan het vUmc niet wil voorschrijven en vervolgens als klap op de vuurpijl, gewoon effe er tussendoor ... de 'derde hormoonpleister' .. toegestaan door een Endo. Where are we? :fpalm:
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door YS62 »

Irene schreef:
Emma schreef:Oh, die derde pleister is omdat hij mijn oestrogeenwaarde te laag vindt. Ik ook trouwens en met de derde pleister voel ik me ook een stuk beter dus dat is goed.
Terwijl het Vumc mij aangaf toch vooral géén derde hormoonpleister te plakken vanwege risico's. Dit terwijl de oestrogeenwaarde niet hoog is. De verwarring m.n. voor pre-ops vind ik wel compleet. Eerst Melany met haar hormonencocktail uit de USA en 't grote gemis dat we hier in NL zouden hebben. Dan de Andro die ook wel terug kan naar 1x50mg (altijd 2* 50 geweest). De moeilijke Spiro discussie. En dan 'de progesteron verhalen', waarvan het vUmc niet wil voorschrijven en vervolgens als klap op de vuurpijl, gewoon effe er tussendoor ... de 'derde hormoonpleister' .. toegestaan door een Endo. Where are we? :fpalm:

Het zou al een stuk helpen als de VU haar bewijs openbaar maakt.

Dan kunnen we lezen waar ze eea. op gebaseerd hebben.
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Shana »

YS62 schreef: Wat wel een probleem is als je post op bent en dan een herziening wilt van je hormonen bij wie kan je dan terecht ?
Bij Dr Self-Medicate? Of een reguliere endo proberen te vinden die bereid is de uitdaging aan te gaan (die je wss vervolgens weer naar de vu stuurt)?

Ik ben gisteren begonnen met de Utrogestan. Als ik later het idee heb dat door bepaalde symptomen de Utrogestan m'n Progynova dosering te laag is geworden dan heb ik misschien wel een probleempje, maar dat zien we dan wel weer.

Ik lees op us fora ook vollebak verhalen over pellets (ook voor Progesteron) en hoeveel beter dat zou zijn dan pillen. Pellets zijn toch die dingetjes die onder je huid aangebracht worden en een aantal maanden werkzaam zijn? Die worden hier niet eens meer geleverd dacht ik, dus daar ga je alweer..

Hoe lang nog voordat we een vliegtuig moeten pakken om een endo te bezoeken? Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat ik in een derde wereld land woon.

Ook lees ik veel dat je pillen (Oestrogeen, Progesteron) beter onder de tong kan laten smelten of zelfs rectaal kan inbrengen zodat het de lever omzeilt.

Door al die dingen te lezen ga ik me wel heel erg afvragen in hoeverre die standaard medicatie van de vu nu echt goed voor MIJ is. En of ik me niet beter zou kunnen voelen. ik moet nu maar aannemen dat ik me optimaal voel.. Blijft er weinig ander over dan zelf maar te testen. Je gevoel zegt uiteindelijk meer dan bloedresultaten.

Zou inderdaad fijn zijn om te weten wat (en hoeveel, hoe vaak, hoe) goed werkt voor anderen (post-ops), maar uiteindelijk reageert toch ieder mens verschillend. Kan wel handig zijn als bepaalde symptomen worden gerapporteerd zodat je eea beter in de gaten kan houden. Over Progesteron en borstgroei heb ik trouwens ook hele uiteenlopende bevindingen gelezen.
Laatst gewijzigd door Shana op 17 okt 2014, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Emma »

Gewoon bij de endo waar je pre-op ook al kwam, lijkt me.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Anon20190209 »

Hai Shana,

ook in amerika zijn de meningen verdeeld over het gebruik van progesteron iedereen reageert er anders op, lees veel verhalen van uit usa dat patienten er rustig van worden en er heerlijk op slapen, lijkt op de werking van een tranquillizer....

Heb het in het verleden ook gebruikt en bij mij werkte het averechts.... Heel onrustig niet kunnen slapen en nachtelijk transpireren dus voor mij persoonlijk is het een no go... Borstgroei door progesteron is nooit bewezen ook niet uit ervaringen daar zijn ook de meningen over verdeeld in de usa. Progesteron wordt oraal heel slecht opgenomen daarom is de dosering ook zo hoog. Veel biovrouwen gebruiken het vaginaal om zo de lever te ontzien en minder last hebben van bijwerkingen en ook de werking optimaler is. In de usa wordt het ook vaak rectaal gebruikt onder transgenders heeft dan de zelfde werking als vaginaal.

Zelf laat ik al heel lang progynova onder de tong smelten, lever wordt ontzien en komt gelijk in bloedbaan terecht. Estradiolwaardes worden hoger met zelfde dosering( bij mij bewezen door bloedonderzoek) en is uiteindelijk gezonder. Progynova onder de tong is binnen 5 min opgelost en smaakt alleen een beetje zoet! In usa is het heel normaal om zo te doseren maar het VU heeft er letterlijk nog nooit van gehoord, zegt ook genoeg natuurlijk.

Groetjes Cher
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Shana »

Cher wat zou voor mij (post-op) dan de beste manier zijn om de Utrogestan te nemen? Werkt vaginaal bij post-op transvrouwen ook gewoon? Ik heb wel begrepen dat het alleen als een soort tranquiillizer werkt als je het gewoon oraal inneemt. Ik moet zeggen dat ik me gisteren toen ik het voor het eerst innam ook enigszins spacy voelde, maar we gingen ook pas errrrrg laat slapen dus dat kan er ook mee te maken hebben gehad. Zo nog maar eens eentje innemen :)

Bij jou werkt de progesteron creme van dr Lee wel heel goed toch? Ik probeer eerst een tijdje de Utrogestan. Even kijken hoe dat gaat.

Progynova ga ik dan vanaf nu ook maar onder de tong laten smelten. Thanks xxx
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Shana »

Ohja en de Progesteron met supervet eten innemen schijnt ook goed te werken, maar dat zal wel alleen nut hebben als je de pil oraal inneemt.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: HRT, VU en Verkrijgbaarheid Alternatieven

Bericht door Anon20190209 »

Heb zelf nog nooit progesteroncreme gebruikt, je bent denk ik de war met forumlid YS62. .... :o
Zij heeft er goede ervaringen mee :D

Ik denk eerlijk dat vaginaal bij ons niet goed werkt omdat onze vaginawand anders is dan die van biovrouwen.Het gaat om het slijmvlies die de stoffen direct kan opnemen. Las veel berichten van biovrouwen dat vaginaal nog al een kliederboel geeft in je slipje..... :shock: Dit omdat de witte capsule niet helemaal oplost en een kliederboel achterlaat. Ook veel biovrouwen gebruiken het daarom rectaal. Zou ik zelf denk ik wel de beste optie vinden. Wellicht in het begin effe aan wennen mentaal maar ach kinderen worden ook zetpillen gegeven als pijnstiller ;)

De verhalen dat progesteron beter wordt opgenomen met vet eten heb ik ook gelezen.
volgens mij heb je veel gelezen op tgboards met name van ene Kira op dat forum :D ;)

Progynova laten smelten werkt heel erg fijn, ik wil niet meer anders ;)
Plaats reactie