Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Merle »

Nu loop ik vast en zeker heel erg vooruit op mijn eigen traject, maar omdat ik de laatste tijd weleens de (ouderlijke) kriebels heb, kan ik het eigenlijk niet echt laten om het toch te vragen. Dus~... Weet één van jullie misschien op welk punt in het transitieproces, en misschien ook door wie, je naar het fertiliteitscentrum/de spermabank wordt verwezen? Ik ben me ervan bewust dat de kans op een geslaagde opslag niet heel groot is, maar ik zou het wel heel graag, voor het geval dat eigenlijk, doen. Dan weet ik in ieder geval, zelfs wanneer het mislukt, dat ik er alles aan heb gedaan om een eventueel 'moeder'schap zeker te stellen.
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Hedwich »

Zodra je groen licht krijgt, kan het genderteam een verwijzing naar het fertiliteitscentrum (volgens alleen in het AMC?) regelen. Het idee is dat je voor aanvang van de hormoonkuur je zaad veilig stelt, omdat hier niets van overblijft door de cyproteronacetaat. Na de procedure bij het fertiliteitscentrum kun je dan aan de hormoontherapie beginnen. Bij succes betaal je dan jaarlijks een paar tientjes eigen bijdrage. Volgens mij kun je tegenwoordig ook op eigen initiatief laten invriezen (handig in geval van selfmedding), maar zonder verwijzing is het geheel op eigen kosten.

Hier enige info. Hier de patientenfolder (PDF).
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Merle »

Hartstikke bedankt, Hedwich! :hug2: Het betekent echt super veel voor mij. :D

Dit is trouwens misschien wel een hele stomme vervolgvraag, maar in een patiëntenfolder van het Erasmus MC heb ik gelezen dat...
Patiëntenfolder Erasmus MC schreef:Op de dag van de afspraak ontvangt u een potje waarin de zaadcellen rechtstreeks door masturbatie moeten worden opgevangen. Het invriezen van zaadcellen kan ook worden gedaan wanneer zaadcellen uitsluitend langs operatieve weg kunnen worden verkregen.
En nou ja, ik vroeg me dus af of iemand hier toevallig meer van weet, want ik vind het idee masturbatie eigenlijk ontzettend naar. :? :(
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door jacqueline »

Merle schreef:Hartstikke bedankt, Hedwich! :hug2: Het betekent echt super veel voor mij. :D

Dit is trouwens misschien wel een hele stomme vervolgvraag, maar in een patiëntenfolder van het Erasmus MC heb ik gelezen dat...
Patiëntenfolder Erasmus MC schreef:Op de dag van de afspraak ontvangt u een potje waarin de zaadcellen rechtstreeks door masturbatie moeten worden opgevangen. Het invriezen van zaadcellen kan ook worden gedaan wanneer zaadcellen uitsluitend langs operatieve weg kunnen worden verkregen.
En nou ja, ik vroeg me dus af of iemand hier toevallig meer van weet, want ik vind het idee masturbatie eigenlijk ontzettend naar. :? :(
juist ja want masturbatie doet mij weer denken aan man zijn.....bah!!
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Merle »

Nou, in mijn hoofd maak ik niet eens bewust de koppeling tussen masturbatie en 'man'-zijn hoor. Nee, onbewust heb ik gewoon zo'n ontzettend grote aversie voor mijn penis dat ik vrees dat ik hier psychisch gezien überhaupt niet toe in staat ben. De kans is groter dat ik tranen van (psychische) pijn ga produceren dan zaadcellen. :(

Daarom heb ik inmiddels ook contact opgenomen met het Fertiliteitslaboratorium van het AMC om te kijken wat er allemaal echt mogelijk is. Wie weet, niet? ;)
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Danielle »

Been there, done that and it's on my blog. Met foto's! :D

Doorverwijzing kreeg ik vanuit het genderteam nadat ik groen licht kreeg. Jos heeft de eerste afspraak voor me gemaakt en gewaarschuwd dat ze je daar als man inschrijven. Dat moet, want anders klopt de (juridische) administratie niet. Ik ben in het AMC geregistreerd onder mijn jongensnaam en onder die naam zal het sperma ook opgeslagen blijven. Het bewaren doet men alleen als er voldoende kwaliteit is en je vrij bent van een aantal soa's, een bloedtest is een deel van het proces.

Of het nu wel of niet door de verzerkering wordt vergoed is mij nog niet duidelijk. volgens het genderteam niet, maar volgens de klinisch embryloog hoort het wél vergoed te worden. De procedure wordt immers uitgevoerd op medische indicatie. Volgens de zorgverzekeringswet hoort dit vergoed te worden voor mannen die onbedoeld onvruchtbaar zullen raken als bij-effect van een medische handeling. In de regel bedoelt men daar teelbalkanker mee, maar dat staat niet zo nadrukkelijk in de voorwaarden. Ik wacht nu de rekening af (ruim € 400,-) dan dien ik hem in bij mijn verzekering en wacht hun oordeel af. Als ze het niet willen vergoeden moest ik contact opnemen met het fertiliteitscentrum, die willen dan nog een goed woordje doen. Als dat niet helpt overweeg ik een zaak te maken bij het College voor Zorgverzekeringen. Ik vind mijn onvruchtbaarheid een "onbedoeld bij effect van een medische behandeling."
Laatst gewijzigd door Danielle op 30 apr 2012, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door jacqueline »

is het opslaan van zaad verplicht? Of kan ik hiervan af zien? Ik heb geen behoefte meer aan nakomelingen.....
marlies
Gast

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door marlies »

Dat is geheel vrijwillig :)
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Merle »

Het fertiliteitscentrum heeft uiteindelijk nooit gereageerd op mijn vragen, maar in de loop van de tijd ben ik gelukkig vanzelf de antwoorden tegengekomen. En wat blijkt? Er zijn inderdaad methoden om sperma te verkrijgen zonder masturbatie, namelijk: via een PESA, of een TESE. Dit zijn alleen wel meteen zwaardere (lees: operatieve) ingrepen die niet zomaar worden uitgevoerd.
Met veel liefs,
Merle
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Het Fertiliteitscentrum/De Spermabank

Bericht door Venka »

Merle schreef: Er zijn inderdaad methoden om sperma te verkrijgen zonder masturbatie, namelijk: via een PESA, of een TESE. Dit zijn alleen wel meteen zwaardere (lees: operatieve) ingrepen die niet zomaar worden uitgevoerd.
Dat vind ik dan wel heel erg ver gaan dan kun je beter je verstand op nul zetten en even masturberen en klaar is het.Masturbatie is ook nooit mijn ding geweest maar het kan wel met verstand op nul.Schroom hebben hoeft ook niet want iedereen die in zon kliniek komt komt maar voor 1 ding en dat is niet voor de koffie,thee of gezelligheid.