ziekenfonds DSW

Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Veronica »

Karyn schreef:Hoi Eveliene en Sandy,

Om wat voor redenen wijst jullie verzekering het dan af?
wat omschrijven ze dan eigenlijk in hun brief.

bij mij hielp de 3e aanvraag van het Vumc wel en daarbij was ook het verslag bijgevoegd van mvr. De Boer.

Moeten jullie dit nu zelf regelen dan omdat jullie het begintraject niet via de Vumc hebben laten lopen?
maar ik dacht dat jij ook groen licht had bij de Vumc. :oops:

Toen bij mij de problemen begonnen, heb ik ook aan de vumc gevraagd of het misschien een idee zou zijn als we dit nu eens goed gingen aanpakken en desnoods weer ergens een zaak aanspannen, zodat dat gemieter nu eens afgelopen is met al die afwijzingen wat veel zorgverzekeringen proberen. De meesten van ons kunnen dit soort shit echt wel missen tijdens de transitie.
volgens de Vumc was dit nog niet nodig, maar elke keer als ik het dan toch weer lees hoeveel problemen sommigen hebben, dan begint er best wel wat te borrelen en zou ik willen dat ik wat kon doen.

groetjes,
karyn
Tja, mijn verzekeraar werkt niet tegen, maar de manier van vergoeden bevalt mij niet.

Ik moet alles voorschieten, hun betalen achteraf via declaratie.

ECHTER als mijn eigen risico niet op is, gaat de vergoeding daar vanaf (het is dus dubbelop betalen :fpalm: ) dus heb ik de boel deze maand pas gedeclareerd omdat de eigen risico op was, ik krijg nu wel netjes alles op de bank gestort.

Helaas moest ik met de behandelingen stoppen, steeds op eigen kosten reizen en vooruit betalen is voor mij financieel onhaalbaar, gelukkig heb ik extreem lichte beharing dat traag groeit dus ik kan er wel mee leven.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Ilse »

Hoi veronica,

dat gedoe met dat declareren heb ik nu ook, ondanks dat het een gecontracteerde zorgverlener is.
in het begin ging alles goed, maar om de een of andere vage reden kwam alles wat mijn huidtherapeute factureerde in het potje van de aanvullende verzekering terecht.
alles moest weer teruggedraaid worden en nu declareer ik zelf de facturen aan de zorgverzekering en als dat geld binnen is betaal ik mijn huidtherapeute.
deze afspraak kon ik maken met mijn huidtherapeute en normaliter als je direct online declareerd is het met circa 2 a 3 weken wel binnen.

misschien kun jij ook zo'n afspraak maken met jou huidtherapeute als je hun de situatie uitlegd?

dat van je eigen risico heeft iedereen denk ik toch wel, omdat het toch uit de basisverzekering komt?
maar dan nog betaal je de huidtherapeut maar 1x toch.
de facturen van je huidtherapeut moet je wel gewoon allemaal indienen, des te eerder is je eigen risisco op, want die wordt bij mij helaas ook al jaren vrij snel volledig gebruikt, maar daar kun je ook niets aan doen.

groetjes,
karyn
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Veronica »

Karyn schreef:Hoi veronica,

dat gedoe met dat declareren heb ik nu ook, ondanks dat het een gecontracteerde zorgverlener is.
in het begin ging alles goed, maar om de een of andere vage reden kwam alles wat mijn huidtherapeute factureerde in het potje van de aanvullende verzekering terecht.
alles moest weer teruggedraaid worden en nu declareer ik zelf de facturen aan de zorgverzekering en als dat geld binnen is betaal ik mijn huidtherapeute.
deze afspraak kon ik maken met mijn huidtherapeute en normaliter als je direct online declareerd is het met circa 2 a 3 weken wel binnen.

misschien kun jij ook zo'n afspraak maken met jou huidtherapeute als je hun de situatie uitlegd?

dat van je eigen risico heeft iedereen denk ik toch wel, omdat het toch uit de basisverzekering komt?
maar dan nog betaal je de huidtherapeut maar 1x toch.
de facturen van je huidtherapeut moet je wel gewoon allemaal indienen, des te eerder is je eigen risisco op, want die wordt bij mij helaas ook al jaren vrij snel volledig gebruikt, maar daar kun je ook niets aan doen.

groetjes,
karyn
Mijn huidtherapeut wou zo'n afspraak wel maar dan moest het binnen 14 dagen op hun rekening wezen, mijn verzekeraar daartegen neemt z'n tijd dus helaas, gaat niet door.

Theoretisch betaal ik de boel 1x ja, echter omdat de behandeling uit eigen risico wordt vergoedt als deze nog niet op is betaal ik dubbelop.

Hoe? Ik betaal dus 1x vooruit aan de behandelaar en als ik declareer terwijl de eigen risico niet op is, dan betaal ik achteraf de bedrag in het eigen risico dat ik betaal.

Verwarrend maar het is zo, het is niet erg als je wel de behandelingen kan betalen, ik dus niet dus achteraf vergoeden werkt voor mij niet.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Ilse »

Veronica schreef: Mijn huidtherapeut wou zo'n afspraak wel maar dan moest het binnen 14 dagen op hun rekening wezen, mijn verzekeraar daartegen neemt z'n tijd dus helaas, gaat niet door.
Best jammer, want het gaat dan misschien net om 1 weekje wat er tussen zit, voordat jij het geld op jou rekening hebt.

toch is het wel wrang dat jij om deze reden niet de zorg krijgt die jij wel degelijk nodig hebt :?
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Danielle »

Veronica schreef:Hoe? Ik betaal dus 1x vooruit aan de behandelaar en als ik declareer terwijl de eigen risico niet op is, dan betaal ik achteraf de bedrag in het eigen risico dat ik betaal.
Als dat echt zo gaat, dan zou ik je verzekeraar maar eens aangeven van fraude of oplichting. Als je voorschiet aan je behandelaar en je eigen risico is nog niet op, dan krijg je geen geld terug. Maar het bedrag wordt wel van je eigen risico afgetrokken.

Indien je verzekeraar eerst je declaratie uitbetaald en dan later opnieuw het geld terugverlangt dan zijn ze onlogisch en in-efficient bezig. Onnodige administratieve handelingen kosten hen ook geld. In dat laatste geval kan je wel vragen om een betalingsregeling. Zo kun je de boel een beetje spreiden over een paar maanden. Je eigen risico ben je toch wel kwijt. (En als het aan de minister lag was dat komend jaar nog hoger geweest, in de orde van 500 euro. De verzekeraars hebben dat naar de 375 die er nu staat onderhandeld.)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Veronica »

Danielle schreef:
Veronica schreef:Hoe? Ik betaal dus 1x vooruit aan de behandelaar en als ik declareer terwijl de eigen risico niet op is, dan betaal ik achteraf de bedrag in het eigen risico dat ik betaal.
Als dat echt zo gaat, dan zou ik je verzekeraar maar eens aangeven van fraude of oplichting. Als je voorschiet aan je behandelaar en je eigen risico is nog niet op, dan krijg je geen geld terug. Maar het bedrag wordt wel van je eigen risico afgetrokken.

Indien je verzekeraar eerst je declaratie uitbetaald en dan later opnieuw het geld terugverlangt dan zijn ze onlogisch en in-efficient bezig. Onnodige administratieve handelingen kosten hen ook geld. In dat laatste geval kan je wel vragen om een betalingsregeling. Zo kun je de boel een beetje spreiden over een paar maanden. Je eigen risico ben je toch wel kwijt. (En als het aan de minister lag was dat komend jaar nog hoger geweest, in de orde van 500 euro. De verzekeraars hebben dat naar de 375 die er nu staat onderhandeld.)
Nee, als ik een behandeling voorschiet voordat mijn eigen risico op is, betaal ik niks uit het eigen risico als ik de behandeling niet declareer (ja het is verwarrend).

Dat ze in-effcient zijn is bekend helaas.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Anon20180501 »

Hi Veronica...

Ik zou wel alle rekeningen die je zelf voorgeschoten hebt indienen bij je zorgverzekeraar.
De eerste € 375,- worden niet vergoed maar wel verrekend met je eigen risico.
Je betaalt nagenoeg alle declaraties/rekeningen zelf tot aan het bedrag van € 375,
daarna wordt alles vergoed.

Ik betaal mijn eigen risico in (10) termijnen dus ben max. € 37,50 p/mnd daaraan kwijt.
Dat is ook voor mij een groot bedrag maar zo makkelijker op te brengen dan een groot bedrag ineens.
En ik hoef geen enkele behandeling te onderbreken.

Ps, als je je eigen risico voor 2015 in termijnen wilt betalen moet je wel snel zijn, dat regelen voor 31 December.

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Danielle »

Daniéla schreef: Ps, als je je eigen risico voor 2015 in termijnen wilt betalen moet je wel snel zijn, dat regelen voor 31 December.
Dat varieert per verzekeraar. Ik kan bij ONVZ pas een betalingsregeling vragen als er een factuur is gedeclareerd en uitbetaald aan de zorgaanbieder. Maar de huidtherapeut heb ik dre laatse steeds in januari al gehad en gewoon voorgeschoten. Dan declareer ik de rekening, krijg ik niets uitgekeerd, maar wordt het wel verrekend met mijn eigen risico.

Maar het kan zeker geen kwaad om bij je verzekeraar te vragen naar hun regels hiervoor. Ik kan namelijk voorstellen dat die bedragen in één keer nogal een flinke hap uit je budget zijn. Ik probeer er gaande het jaar een beetje voor te sparen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Anon20180501 »

Hi Danielle...

Je hebt gelijk, uiteraard zullen de regels per verzekeraar verschillen.
In mijn geval kon ik het bij het CZ zonder 'randvoorwaarden' regelen.
'In mijn geval' omdat willekeur aan de orde van de dag is bij verzekeraars.

x'jes en liefs
Daniéla
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: ziekenfonds DSW

Bericht door Ilse »

Hoi veronica,

Zo'n betalingsregeling als Daniela zou voor jou denk ik wel een goede uitkomst kunnen zijn toch?
ik hoop dat jij ook zoiets kan afspreken met jou zorgverzekeraar.
Groetjes,
Ilse