genderdysforie en de DSM

tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

genderdysforie en de DSM

Bericht door tanja1977 »

Waarom willen transseksuelen genderdysforie zo graag uit de DSM hebben?
Is dat om de screening, diagnostisering e.d. over te kunnen slaan en direct z.s.m. hormonen te verkrijgen om vervolgens op de ok terecht te komen?
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door Fay »

Wellicht omdat de DSM een psychiatrisch classificatiesysteem is, en genderdysforie geen psychiatrische stoornis

Fay
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door Barbarella »

Is dat zo, willen transsexuelen gender dysforie uit de DSM hebben? Ik wist niet dat ik genderdysforie uit de DSM wilde hebben. Ik heb wel zo mijn gedachte over de DSM: namelijk dat de DSM hoort in te stoffen op een boekenplank naast de heksenhamer. Maar zolang ik in een samenleving leef met een zorgstelsen dat er gebruik van maakt zal ik het er mee moeten doen.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door tanja1977 »

Fay schreef:Wellicht omdat de DSM een psychiatrisch classificatiesysteem is, en genderdysforie geen psychiatrische stoornis

Fay
Dat is het wel degelijk, want het is een genderidentiteitsstoornis. Dat zal altijd onder de psychiatrie blijven vallen.
Anders zou er geen psychiater of psycholoog meer aan te pas hoeven te komen tijdens de diagnostische fase. Dan kunnen ze bij de VU de psychologen en dieenkele psychiaters direct naar huis sturen. Die zijn dan volgens jou immers overbodig. Weer een kostenpost minder voor het VU. Dit zal nooit en te nimmer aangeduid worden als iets wat puur lichamelijk is. Want dat is de bedoeling om het uit de DSM te krijgen.
Laatst gewijzigd door tanja1977 op 02 jan 2015, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door Fay »

Beetje aparte beredenering, omdat de psychiater of psycholoog er aan te pas komt is het een psychiatrische stoornis

Dat is nu net het hele punt, men heeft een systeem bedacht waarin men diverse psychiatrische diagnoses kan onderbrengen, waaronder GD, en dat lijkt toch niet helemaal juist

Lees er de definitie van een psychiatrische stoornis eens op na, waarbij men mbt behandelen uitgaat van behandeling met medicatie en/of psychotherapie om het probleem te ' verhelpen'

Lijkt me in die klassieke/achterhaalde benadering niet van toepassing op Gd

Fay
Laatst gewijzigd door Fay op 02 jan 2015, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door tanja1977 »

Fay schreef:Beetje aparte beredenering, omdat de psychiater of psycholoog er aan te pas komt is het een psychiatrische stoornis

Dat is nu net het hele punt, men heeft een systeem bedacht waarin men diverse psychiatrische diagnoses kan onderbrengen, waaronder GD, en dat lijkt toch niet helemaal juist

Lees er de definitie van een psychiatrische stoornis eens op na, waarbij men mbt behandelen uitgaat van behandeling met medicatie en/of psychotherapie om het probleem te ' verhelpen'

Lijkt me in het geval van Gd niet van toepassing

Fay
Dus eigenlijk zou de huisarts de diagnose ook kunnen stellen LOL
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door Fay »

Er is in in nl een psychiater en/of psycholoog nodig om een diagnose te stellen - of eerder, te bevestigen, velen van ons weten wat er speelt, stellen zelf de diagnose - omdat regelgeving nu eenmaal zo in elkaar steekt dat je pas dan recht hebt op behandeling,dat zegt niets over werkelijke psychische stoornis of niet,en dat geld voor veel andere diagnoses in de DSM

Persoonlijk wordt ik niet graag gezien als iemand die psychisch gestoord is, dat ben ik namelijk niet, ondanks de aanwezigheid van Gd

Fay
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door Emma »

Nee, in de DSM 4 is het een genderidentiteitsstoornis en die is er in de 5 nu net uit. Dat het in de DSM 4 staat hebben we te danken aan een zekere meneer Zucker die van mening was dat het gepathologiseerd moest worden. Het helemaal uit de DSM schrappen was net een brug te ver. Maar wie weet, in de DSM 6, of realistischer, de DSM 7.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door tanja1977 »

Emma schreef:Nee, in de DSM 4 is het een genderidentiteitsstoornis en die is er in de 5 nu net uit. Dat het in de DSM 4 staat hebben we te danken aan een zekere meneer Zucker die van mening was dat het gepathologiseerd moest worden. Het helemaal uit de DSM schrappen was net een brug te ver. Maar wie weet, in de DSM 6, of realistischer, de DSM 7.
Dan valt het dus niet meer onder de zorgverzekeringswet, maar mogelijk onder de wmo. Dan kan men zich wenden tot het gemeenteloket. Niet erg realistisch dus. Zodra het niet meer in de DSM staat, zal de zorgverzekeraar naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer vergoeden. Want dan wordt het gezien als plastische chirurgie. En dan wordt het (naar alle waarschijnlijk) dus niet meer vergoed. Niet erg realistisch dus dat het uit deDSM verdwijnt.
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: genderdysforie en de DSM

Bericht door tanja1977 »

Fay schreef: Persoonlijk wordt ik niet graag gezien als iemand die psychisch gestoord is, dat ben ik namelijk niet, ondanks de aanwezigheid van Gd

Fay
De DSM staat vol met aandoeningen, etiketten, labeltjes, etc, waarbij je echt niet kan stellen dat de mensen die dat labeltje hebben psychisch gestoord zijn.