Estradiolbepaling VU

Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Estradiolbepaling VU

Bericht door diederique »

In de loop van 2014 is de Estradiol waarde bepaling van de bloedmonsters in het VU laboratorium gewijzigd. Er gelden nieuwe referentiewaarden. Kent iemand de "omrekensleutel" om van "nieuw" naar "oud" te komen?
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Ilse »

Nog niet, begin februari mag ik weer.

wat gebruiken ze nu dan?
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door diederique »

Er staat in het overzicht van de bloedwaardes 2014 dat er een nieuwe bepalingsmethodiek is waardoor de eerdere estradiol waarden niet vergelijkbaar zijn.
Zo "sprong" ik ineens van 183 naar 318. (Overigens mijn LH waarde sprong van <0,1 naar 9,8)
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Ilse »

Raar ja, ik weet niet beter dat er 1 of 2 eenheden zijn waarin men het oestradiolgehalte in aanduid.
Als je toch de methodiek gaat wijzigen, dan kan het toch niet zo zijn dat de waarde of het gehalte ook veranderd?

Is die eerste waarde bij van 183 ook niet aan de lage kant?
Als ik wat meer weet over mijn bloedwaarden hoor je dat

De LH waarde is idd vreemd bij jou?
Ik zit ook <0,1 op meerdere metingen.

Groetjes
Karyn
Groetjes,
Ilse
Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Summer »

Ik zag gisteren dat mijn laatst gemeten estro waarde die eerst op 182 stond nu 147 is geworden op hun beeldscherm?
T is ongewijzigd gebleven.
(Had het genoteerd, vandaar dat ik het kan recallen)
a bit strange eh?
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door jacqueline »

estradiolwaarden van 182?? en dan kom ik met mijn 68....hoger kom ik niet ondanks braaf blijven plakken
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Fay »

Ff inhaken, ik werd zojuist gebeld door de assistente van Den Heijer, als eerste, heel fijn dat je een normaal gesprek met iemand kan voeren over hoe het met je gaat, waar je last van heb tof niet, je waardes, iemand die naar je luistert, in rust ,geen chaos, die weet waar ze het over heeft, die na afronding nog vraagt of ik nog verdere vragen heb, zo kan het ook

Mijn estradiol waarde was aan lage kant,77, als 183 al laag is dan zit ik belachelijk laag?

Gaat nu omhoog dmv pleisters van 100 ipv 50

Fay
Laatst gewijzigd door Fay op 19 jan 2015, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maria_G
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:32
Gender: Trans MtF
Locatie: Eastern Europe

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Maria_G »

I did my last blood test in last summer:
Estradiol was 319 pmol/L
Testosterone total was 0.166 nmol/L

At that time i was using
Estrogen patches - 50 μg/day, two patches at the time. One is changed on Mondays, second on Thursdays
25mg Androcur daily (reduced to 12.5mg daily now)
Femoston conti 1 pill daily (21 days per month -rest no use) (contains 1mg estradiol + 5mg progesterone) (for breasts development)

It seems that estradiol levels are measured in pmol/L in Netherlands.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Ilse »

ik heb de waarden ook terug van een dag of tien terug en mijn oestradiol-waarde was toen 384pmol/L

het lijkt zich gelukkig te stabiliseren, want vorig jaar had ik een belachelijk hoge waarde waar ik best wel van schrok.
ook voor de prolactine, maar die is nu gelukkig ook lager.
Groetjes,
Ilse
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Estradiolbepaling VU

Bericht door Anon20180501 »

Ik lees altijd liever over dit onderwerp dan dat ik er iets over zeg want ik moet eerlijk bekennen dat mij de cijfertjes niet zo interesseren maar de effecten des te meer. Gelukkig neemt mijn endo mij altijd serieus en past ze de dosis aan, of juist niet, als ik daarom verzoek.

De laatste keer dat ik bij haar was vertelde ze me iets wat ik toch even met jullie wil delen. Het is een beetje technisch verhaal en daar ben ik niet zo goed in, dus in mijn woorden dan maar...

Mijn oestradiol-waarde was al een tijdje stabiel en lag zo rond de 300. De laatste keer echter was deze gezakt van 302 naar 301 en ik zei haar (los daarvan) dat ik het idee had dat de effecten nog steeds een beetje achterbleven vergeleken met de eerder bereikte resultaten van voor de srs. Mijn endo zag in deze combinatie van factoren reden om het een en ander nader te onderzoeken. (wordt eind Febr.) Ze legde me uit dat de estradiol op moleculair niveau zich hecht aan bepaalde cellen in het bloed en hoe meer 'gevangen' moleculen des te hoger de waardes en beter de uitwerking. Dit proces kan echter verstoort worden als niet alle samenhangende factoren in balans zijn en dat gaat ze nu onderzoeken bij mij.

x'jes en liefs
Daniéla