Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Stinkdier Cavalier
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2015, 06:21
Gender: Trans MtF

Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Stinkdier Cavalier »

Ik Americaanse en niew naar Nederlands. Anig helpt met mijn spreekt is verwelkomen. (Of ik zegt "mijn vriendin," den dat we zign minnaressen? Dat klopt? Kunt ik zeg "mij vriendin?")

Een vriendin gaat naar de geslacht kliniek tweemaal. Tweemaal, zij niet de hormonen krijgen. Dis vriendin vertelt mij, dat daar is enkel een geslact kliniek in allemaal van Nederland. Dat klopt? Zijn zij goed maar goed neit (maar erg)? Hoe waarschijnlijk is het dat het geval voor dis vriendin is speciaal? Zijn daar ander middelen van verkrijgen voorgeschreven hormonen?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Emma »

Je krijgt de hormonen hier niet zomaar, daar is een diagnose genderdysforie voor nodig van een psycholoog, als je het op de 'officiële' manier via een endocrinoloog wil doen. Er zijn een paar huisartsen die wel mee willen werken maar de overgrote meerderheid wil zijn vingers er niet aan branden.
De meeste geneesmiddelen kun je hier niet zonder voorschrift krijgen, zeker deze hormonen niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Jessy »

Er zijn twee klinieken: het VU in Amsterdam en het UCMG in Groningen. Maar Groningen zal voor velen wel ver zijn.
En de enige manier om legaal aan hormonen te komen is via het officiële traject.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Emma »

Het kan ook via PIG en het Haga ziekenhuis. Maar dat is niet per se sneller of zo.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Veronica »

Zoals genoemd, PIG, VUMC en UMCG.

Echter qua compleet pakket is VU en UMCG beter, PIG is weer slimmer als je meer begeleiding wilt VU is weer meer "do it yourself" methode vind ik, 0 begeleiding (had zelf geen behoefte aan) maar stel dat iemand wel behoefte heeft aan extra begeleiding is PIG beter of een externe psycholoog naast een traject (geen idee waar die te vinden zijn die verstand van gender problematiek hebben).

UMCG is in mijn ogen niet anders dan VU, wel afgelegener en ze hebben minder "klanten" (voor zover mij bekend is) dan VU dus of de wachtlijst daar sneller is, misschien.

En wat de HRT betreft, zoals net gezegd tenzij je geluk hebt kun je zelf het voor elkaar krijgen maar of dat altijd goed blijft gaan is de vraag, dus in principe moet je naar een genderkliniek als je het goed wilt doen (VUMC, UMCG of PIG).

Sowieso denk ik slimmer omdat VUMC en UMCG dingen als genitale ontharing en de SRS met de verzekeraar regelen.

Voordeel (voor zover het mij bekend is) dat de boel hier in tegenstelling tot de VS wel vergoedt wordt (dus de hormonen, gesprekken, ontharing van gezicht (tot een bepaalde bedrag), genitale ontharing, SRS en adamsappel reductie (onder voorwaarden)) wel door de verzekeraar vergoedt worden hier, voor zover ik het weet niet of niet volledig in de VS. (echter zoals ik al zei, weet het niet zeker weet het alleen van wat mensen de uit VS op fora's zeiden)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maria_G
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:32
Gender: Trans MtF
Locatie: Eastern Europe

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Maria_G »

Stinkdier Cavalier schreef: Zijn daar ander middelen van verkrijgen voorgeschreven hormonen?
Netherlands and other EU countries are more like USA states now. It is different but idea is like that.
Then if something is not available or too expensive in one country - it can be purchased in another country.
The ways to get hormones
1.There are few countries in EU where you go to pharmacy and ask for medicine you need. Sometimes they ask, "have you got doctor prescription". you say yes and that it is enough. (Problems: Knowing those countries and occasions to visit them)
2. There are countries around EU with relaxed prescription policy (Travel expenses, maybe visa, problems with customs)
3. There are people (smugglers) who make money for living bringing different items from not EU countries (They will charge extra)
4. There are EU countries with higher corruption rate then it is possible to bribe doctors or search for friends who knows "right" doctors (it is necessary to know local culture)
5. It is possible to find somebody who is entitled to get the medicine(has prescriptions) and can share hormones (finding a right friend locally and helping back with something)
7. American way - purchasing by credit card from online pharmacies.( more expensive, customs of some countries can make problems).
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Emma »

De douane hier *zal* er problemen van maken. Niet elke keer maar de kans is redelijk groot. Er zijn hier mensen met genoeg ervaring met de douane. En als je op die manier zelf begint en na een tijdje je hormonen niet meer kunt krijgen omdat de douane ze tegenhoudt heb je een ander probleem...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door Veronica »

Daarom is een traject volgen bij een genderkliniek (hier in Nederland of in België) slimmer, de de kans dat je plotst geen hormonen meer krijgt is haast nul, omdat je gewoon alles legaal doet.

Het kost meer tijd maar op ten duur kom je er beter op uit.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
tanja1977
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 aug 2014, 09:20
Gender: Trans MtF

Re: Een Nederlandse Vriend Ontkend Horemonen

Bericht door tanja1977 »

Veronica schreef:Zoals genoemd, PIG, VUMC en UMCG.

Echter qua compleet pakket is VU en UMCG beter, PIG is weer slimmer als je meer begeleiding wilt VU is weer meer "do it yourself" methode vind ik, 0 begeleiding (had zelf geen behoefte aan) maar stel dat iemand wel behoefte heeft aan extra begeleiding is PIG beter of een externe psycholoog naast een traject (geen idee waar die te vinden zijn die verstand van gender problematiek hebben).

UMCG is in mijn ogen niet anders dan VU, wel afgelegener en ze hebben minder "klanten" (voor zover mij bekend is) dan VU dus of de wachtlijst daar sneller is, misschien.

En wat de HRT betreft, zoals net gezegd tenzij je geluk hebt kun je zelf het voor elkaar krijgen maar of dat altijd goed blijft gaan is de vraag, dus in principe moet je naar een genderkliniek als je het goed wilt doen (VUMC, UMCG of PIG).

Sowieso denk ik slimmer omdat VUMC en UMCG dingen als genitale ontharing en de SRS met de verzekeraar regelen.

Voordeel (voor zover het mij bekend is) dat de boel hier in tegenstelling tot de VS wel vergoedt wordt (dus de hormonen, gesprekken, ontharing van gezicht (tot een bepaalde bedrag), genitale ontharing, SRS en adamsappel reductie (onder voorwaarden)) wel door de verzekeraar vergoedt worden hier, voor zover ik het weet niet of niet volledig in de VS. (echter zoals ik al zei, weet het niet zeker weet het alleen van wat mensen de uit VS op fora's zeiden)
Het UMCG is heel kleinschalig en je kan niet eens echt van een team spreken. Het UMCG doet ook alleen maar volledige aanpassingen. Zo'n 20 personen per jaar. Met hormonen, zonder SRS is niet toegestaan daar voor zover ik weet. En je moet voor zover ik weet uit het Noorden van het land komen om daar je GAB te kunnen ondergaan. De hele procedure gaat daar wel veel sneller. Binnen 7 maanden na aanmelding kan je groen licht hebben en 4 maanden daarna hormonen plus ingaan RLE. Dus na zo'n 30 maanden in totaal kan je de SRS ondergaan. Twee en half jaar dus. Ik hoor en lees over de VU dat het daar wel 5 tot 6 jaar of nog langer kan duren.