Nieuwe chat! Zie dit topic.

hormonen maken je dik

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 aug 2013, 18:02
Gender: Trans MtF
Locatie: Hellevoetsluis

hormonen maken je dik

Bericht door Remy »

Hallo in het vu vertellen ze me dat androkuur en estradiol je dik maakt.
ik merk na 5 mnd hrt dat ik aangekomen ben. En ik was al flink.183 en 105 kg .nu maak ik me zorgen dat ik voor mijn srs 20 kg of zo moet afvallen.
Op amerikaanse sites lees ik juist dat ze veel kilo's afvallen na het starten van hrt.
zij gebruiken spirolactone. Heeft iemand van jullie ervaring met hormonen en afvallen.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Veronica »

Het schijnt dat er voor afvallen testosteron nodig voor is en die wordt bij ons juist "vermoordt".

Dat is een vage theorie die ik ook had gelezen.

Wat ik wel weet is dat je wel aankomt, in de VS gebruiken ze sowieso een andere combi dan hier, de kern is hetzelfde maar medicijnen niet, je komt aan en klaar.

Ik ben zelf altijd 60kg gewoon en tot half 2013 at ik mij kapot, en woog altijd zonder sporten 60kg (ben 1,77) maar sinds half 2013 dus veel minder gaan eten, niks mis mee tot ik in januari 2014 hrt kreeg, sindsdien tot vandaag de dag ben ik 11kg aangekomen, ik beweeg en ik eet gezond, toch kom ik aan.

En afvallen wil maar niet lukken, geldt ook voor andere transen die ik ken.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
MarloesIsWeg
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:02
Gender: Vrouw

Re: hormonen maken je dik

Bericht door MarloesIsWeg »

In de VS geven ze ook ongeveer 2 tot 3 keer de hoeveelheid estradiol. Mogelijk geeft dat een hoger metabolisme, en val je dan makkelijker af. Ik gebruikte pre op ook Amerikaanse doseringen, want de lage (VU) aangeraden dosering werd ik alleen maar heel sloom van. Met iets meer ging het lekkerder.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Emma »

Ik ben sinds de start HRT tien maanden geleden twee kilo aangekomen. Kost wel veel moeite.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Raisa »

Ik ben juist 10 kg afgevallen (van 75 naar 65) toen ik met hrt begon. Dat is bij mij heel soepel gegaan door zo goed als geen suiker en frisdrank meer te drinken, en zo veel mogelijk in beweging te blijven. Ik 'sport' niet, maar neem wel de trap waar dat kan en ga op de fiets naar mijn werk.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Jeste »

Veronica schreef:Ik ben zelf altijd 60kg gewoon en tot half 2013 at ik mij kapot, en woog altijd zonder sporten 60kg (ben 1,77) maar sinds half 2013 dus veel minder gaan eten, niks mis mee tot ik in januari 2014 hrt kreeg, sindsdien tot vandaag de dag ben ik 11kg aangekomen, ik beweeg en ik eet gezond, toch kom ik aan.

En afvallen wil maar niet lukken, geldt ook voor andere transen die ik ken.
Dat merk ik ook. Daarom let ik er wel erg op. Niet dat ik elke dag op de weegschaal sta, maar wel serieus bezig zijn met eten en bewegen.
Elke morgen begin ik al met een uur ochtendgymnastiek, dan fiets ik regelmatig om boodschappen te doen. Ik maak altijd ritjes naar de supermarkten waar de beste aanbiedingen zijn en vaak rijd ik dan nog even een stukje om, door de polder of het Amsterdamse bos. Dan loop ik nog aardig veel. In de tram of de metro blijf ik vaak staan en ik neem de trap in plaats van de lift. 's Avonds nog wat fitnessoefeningen.
Het helpt volgens mij wel, want m'n gewicht blijft nu wel op peil, maar ik heb echt het idee dat het goed is om er bewust mee bezig te zijn.

Goede eetgewoonten heb ik volgens mij wel. Ik begin altijd thuis met een ontbijt (fruit en een paar stukjes knackebrot), dan nog een broodmaaltijd met fruit na en een warme maaltijd (veel groenten, geen vlees / vis) met fruit na. Ik zorg er altijd voor dat ik al vroeg voor het slapen gaan eet. Meestal ga ik rond 22 uur slapen, dus dan eet ik al om 17 uur. Het is niet goed om veel te gaan eten op een moment dat het lichaam er weinig meer aan heeft. Als ik in de middag iets te doen heb, waardoor ik geen tijd meer heb om te koken, dan neem ik daarom een warme middagmaaltijd.
Wel eet ik voor het slapen gaan nog wat chocolade en koekjes, bij de thee. Dat ligt niet zwaar op de maag, maar zorgt er wel voor dat ik niet wakker wordt met een hongergevoel. Bovendien is dat echt een moment van ontspanning.

Meestal drink ik (kruiden)thee, water, alcoholvrij bier en soms melk.

Wel ben ik gek op lekker eten en koken vind ik leuk om te doen. Echt genieten van eten is heel erg belenagrijk voor mij. Ik neem er altijd de tijd voor en ga er rustig voor zitten aan de eettafel. Niet even snel iets er tussendoor, zoals veel mensen doen. Het liefst ben ik alleen tijdens het eten, want dan ben ik gewoon voor 100% met de smaak van het eten bezig.

Natuurlijk neem ik ook wel eens een kroket (wel eentje zonder vlees natuurlijk), pizza, patat of taart, maar dan is het nooit even als extraatje er tussendoor. Als ik, bijvoorbeeld, een stuk appeltaart eet, dan is dat in plaats van de broodmaaltijd, met evengoed fruit na. Als ik wel eens een dagje op reis ben, dan eet ik graag wat in een snackbar, maar dan zorg ik evengoed voor genoeg fruit en beweging.

Wat wel heel lastig is, dat is gezond leven in combinatie met een voltijds baan (en een druk sociaal leven). Dat merkte ik wel in de tijd dat ik dat had. Gelukkig werd ik toen niet zo snel dik, maar op andere vlakken was het ook niet gezond.
Met zo veel uren werk is er gewoonweg te weinig tijd om gezond te leven. Mij lukt het nu wel want ik heb nu niet zoveel uren (vrijwillig) werk in de week.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Aliss »

ik ben met iedereen hierboven eens, het is afhankelijk van jouw eigen levensstijl. Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen. Bijvoorbeeld, in mijn geval lijkt het wel alsof ik wel ben aangekomen, terwijl de weegschal seeds rond de 65 kilo aangeeft. Maar bij mij de "oorzak" is een van mijn medicaties die de productie van oestrogeen stimuleren. Trouwens, ondeschat niet hoe jouw persoonlijke dieet jouw lichaam kan beinvloeden. Sinds 2011 zit ik aan soy dieet ( elke dag soy producten, of is het melk, of boter etc.), en al na anderhalf jaar had ik al cub B - zonder hormonen! Voor hetzelfde geldt ( ik neem geen verantwoordelijkheid voor geldig informatie ) dat bier ook oestrogeen productie stimuleert, zowel als roken ( hoe weet ik niet precies ).
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Mr.X »

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat een kerel op dit topic reageert. Zo ja, sorry!

Voor zover ik weet hebben geslachtshormonen inderdaad effect op metabolisme. Het is wel bekend dat het voor vrouwen iets lastiger is om af te vallen dan mannen. Testosteron boost je verbranding. Dit komt grotendeels omdat testosteron ervoor zorgt dat de spierontwikkeling gemakkelijker gaat. Mannen hebben hierdoor meer spieren dan vrouwen, en dus in verhouding een hoger metabolisme en kunnen dus meer eten.
Maar, er is natuurlijk altijd een maar, gewicht zegt niet alles. Als je hetzelfde volume spieren en vet zou wegen, zouden spieren zwaarden zijn. Dus als de weegschaal een hoger getal aangeeft wil dat niet meteen betekenen dat je vetweefsel hebt aangezet. Toen ik met testosteron begon kwam ik ook een aantal kilo aan. Maar mijn vetlaag was niet groter en het was duidelijk dat het spieren waren ipv vet.
In jullie geval kan aankomen van alles betekenen. Als je net met hormonen bent begonnen kan het best zijn dat de spieren aan het afbouwen zijn, terwijl vet zich begint op te bouwen. Door de shift in hormonen kun je, net als een puber, toch ook wat hongeriger zijn zonder dat je het doorhebt. En door de verminderde spiermassa is je verbranding al lager. Zo kun je dus langzaamaan wat aankomen. Wil je zeker weten wat er aan de hand is, dan zou ik toch het vetpercentage laten meten. Die zou voor vrouwen aan de HRT in verhouding toch hoger moeten worden.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Emma »

Helemaal niet erg :-) we staan toch allemaal voor ongeveer dezelfde problemen, alleen is de richting soms anders.

Maar ik denk dat je gelijk hebt hoor. Ik ben dan 'maar' 2 kilo aangekomen sinds de start van de HRT maar ik merk heus wel dat er minder spieren zijn maar wel meer vet zich heeft opgehoopt. Gelukkig het meeste wel op plekken waar ik het kan hebben maar die twee kilo zeggen eigenlijk helemaal niks. Dat vetpercentage is gegarandeerd toegenomen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Aliss »

Mr.X schreef:IDoor de shift in hormonen kun je, net als een puber, toch ook wat hongeriger zijn zonder dat je het doorhebt.

Hahaha zo herkenbaar maar heeft het alleen met "tweede puberteit" te maken of meer met oestrogeen waardes in het lichaam?
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug: