hormonen maken je dik

doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: hormonen maken je dik

Bericht door doll89 »

Ik ben door de hormonen bijna niet aangekomen, maar zit nu een maandje zonder estradiol pleisters ivm een operatie en heb de hele tijd vreetbuien.. (ben al post op dus gebruik geen androcur meer)
Gebruikersavatar
ada
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 nov 2012, 15:21
Gender: Vrouw
Locatie: hoogvliet

Re: hormonen maken je dik

Bericht door ada »

Tsja dat bijkomen is wat zeg, maar het is éénmaal een feit dat als je hormonen ga gebruiken gemiddeld 5 kilo bijkomt. (aldus ook het VU) (Nederland)
Maar is ook je genen hoe je lichaam daarop reageert en ook je eetgewoonte is van belang.
Als je aankomt dan kan ik iedereen advies geven om te kijken wat je qua eetgewoonte kan veranderen.
Val je af ook, daar is wat aan te doen, veel lezen via de media helpt ook altijd.
Persoonlijk heb ik een dieet dat gelukkig remt want ben maar 4 kilo bijgekomen.
Veel groente, vis en fruit helpt en ook beweging/fitness is niet slecht hoor maar het moet wel in je zitten om het te doen.
Dus meiden hou je gewicht in de gaten en ga niet in de wachtkamer zitten.
Wees je zelf en niet een ander
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Mr.X »

Hahaha zo herkenbaar maar heeft het alleen met "tweede puberteit" te maken of meer met oestrogeen waardes in het lichaam?
Dit is moeilijk voor mij te zeggen. Ik ben geen expert op het gebied. Wel is oestrogeen in correlatie gebracht met maaltijd grote. Zie bv deze studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9878925" target="_blank. Of deze: http://www.medscape.com/viewarticle/722328_4" target="_blank. Beide studies laten zien dat oestrogenen maaltijd grote verkleinen. Dan wordt er natuurlijk aangenomen dat maaltijd grote in direct verband staat met honger gevoel, wat op zich een discussie waard is. Maar deze studies laten zien dat het mogelijk is dat oestrogenen zelf juist honger verlagend zijn, wat dus zou betekenen dat het de "tweede puberteit" is die voor meer honger zorgt. But again, ik ben geen expert hier. Een doctor of endo zou hier veel meer over kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Fay »

Volgens mij maakt meer calorieen binnenkrijgen dan je verbrand je dik, al het andere is onzin

Fay
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Veronica »

@ada, helaas werkt dat niet voor iedereen, ik ben in 2013 begonnen met flink minder en gezonder te eten (gewoon bijna geen snoepen, woonde toen nog thuis en mijn moeder kookt gezond).

Daarvoor at ik alles en enorm veel, ik deed niet aan sport en woog 60kg.

Toen ik in 2013 minder ging eten viel ik niet af (was ook niet de bedoeling) maar sinds dat ik aan de hrt zit (januari 2014) ben ik tot vandaag 10kg a 11kg aangekomen.

Ik eet nog steeds gezond en gevarieerd, ik beweeg genoeg en toch er is iets mis waardoor ik aankom, het ligt niet aan wat ik eet, anders zou ik voor de hrt ook al aankomen.

Voor sommige mensen werkt niks door de hrt, ik ben ook vrij zeker dat als ik plots zou stoppen met de hrt (ga ik niet doen, is een voorbeeld) dat ik op ten duur weer vanzelf naar die 60kg zou afvallen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ada
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 nov 2012, 15:21
Gender: Vrouw
Locatie: hoogvliet

Re: hormonen maken je dik

Bericht door ada »

Nu zoal ik zei Veronica zal best in je genen zitten, jij kan er natuurlijk niets aan doen, gewoon domme pech.
Zal als ik jou was toch ff contact opnemen met de endo want dit is toch heel erg extreem.
De endocrinoloog zal je waarschijnlijk naar een dieste sturen die alles weet van T 's en hormonen.
Wees je zelf en niet een ander
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Mr.X »

Volgens mij maakt meer calorieen binnenkrijgen dan je verbrand je dik, al het andere is onzin
Klopt helemaal. Dit is afvallen/aankomen op de meest simpele manier uitgelegd. Helaas is het nog niet zo simpel hoe het binnenkrijgen en verbranden van calorieën nou precies zit. De meeste calorieën die een persoon verbrand zijn door gewoon door te leven. Je organen en spieren moeten functioneren. Daar ben je al zo'n 1400 calorieën aan kwijt (gemiddeld gezien, hangt van lengte/gewicht af). Daar bovenop komt alles wat je verbrand door te bewegen. Dit kan gewoon rondlopen/zitten/werken zijn, maar ook dat uurtje sport and whatnot. Wat je verbrand is een ingewikkeld proces van je basale metabolisme (wat je dus verbrand door gewoon te leven, nog zonder bewegen) en hoeveel je beweegt. Daarnaast is het binnenkrijgen van calorieen vrij straightforward. Of tenminste, zo klinkt het. Er is nu nog een heel debat gaande over of elke calorie hetzelfde is. Dus of je 2000 calorieën junkfood vreet, of 2000 calorieën groente, maakt dat qua vet uit? Qua vitamines en mineralen, zekers. Maar qua vetverbranding/opslag is het allemaal nog niet duidelijk. Er wordt ook gezegd dat bv proteïnen meer energie (aka, calorieën) vergen om te verteren dan bv koolhydraten.

Genetisch is inderdaad ook een factor. Er is al een soort van 'fatgene' gevonden die mensen laat neigen naar teveel eten. Ook zijn er discussies over de set-point theory. Die houdt in dat het lichaam zelf een soort van ideaal gewicht in gedachten heeft. Voor sommige is dat gewicht hoger dan andere. Het is al bekend dat mensen met een bmi tussen de 25 en 30 (dus officieel overgewicht) over het algemeen gezonder zijn. Hun set-point zou dan in de lichte overgewicht categorie kunnen zitten omdat hun lichamen dat het meest ideale gewicht vinden.

Dus ja, kort gezegd, je komt aan als je meer eet dan je verbrand. Maar hoeveel je precies nodig hebt en hoe de processen verlopen als je voedssel inneemt en hoe dat correleert met calorieën en energieopslag is erg ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Veronica »

:?:
ada schreef:Nu zoal ik zei Veronica zal best in je genen zitten, jij kan er natuurlijk niets aan doen, gewoon domme pech.
Zal als ik jou was toch ff contact opnemen met de endo want dit is toch heel erg extreem.
De endocrinoloog zal je waarschijnlijk naar een dieste sturen die alles weet van T 's en hormonen.
Dat kan, wie weet zorgt hrt voor dat ik aankom omdat het genetisch zo bepaald is.

Dat terzijde, endo die stuurt je altijd door naar een dietetist (sommige endo's zrggen zelfs niks te kunnen doen) en die zegt weer dat je moet bewegen en gezond gevarieerd eten, wordt een probleem als je dat al doet.

Zelf denk ik dat in zo'n geval helaas geen oplossing bestaat.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Ilse »

Hoi veronica,

ik las jou post dat je ook vooral minder bent gaat eten, maar jou lichaam en de stofwisseling past zich daar ook weer op aan, met gevolg dat je nog minder zou moeten gaan eten om nog af te vallen.

ik ben zelf sinds kort begonnen met een soort eiwitdieet of dieet waar je heel weinig koolhydraten eet per dag.
ook moet ik 6 eetmomenten per dag hebben om de stofwisseling aan de gang te houden en tot nu toe lijkt het goed te gaan en raak ik vet kwijt waar ik het ook kwijt wil, maar we wachten nog even rustig af hoe zich dit verder ontwikkeld.

Wellicht een mogelijkheid voor jou om vooral nu even op jou koolhydraatinname te letten per dag, misschien helpt het jou iets, wie weet.
ik mag nu max. 50gram/dag, maar dat mag ik maar een beperkte tijd volhouden, dus wees voorzichtig.

groetjes,
karyn
Groetjes,
Ilse
Anouk87
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2012, 09:36
Gender: Vrouw
Locatie: Brabant

Re: hormonen maken je dik

Bericht door Anouk87 »

Ik heb lange tijd anorexia gehad, waardoor ik dus een ondergewicht had. Toen ik in januari 2013 aan de hormonen begon, woog ik 50 kilo bij een lengte van 1.81m. Sindsdien ben ik 33 kilo aangekomen. Ondertussen is het niet grappig meer.
Als je de bijsluiters leest, zie je in die van de androcur staan dat je er van aan kunt komen of afvallen. In die van de systen 100 staat er niks over.

Ik vraag me af of dat aankomen ook af te remmen is. Ik beweeg, snoep amper en eet netjes 3 maaltijden per dag