Vragen over mijn proces

Gebruikersavatar
Gwen Genm
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2015, 13:23
Gender: Trans MtF
Locatie: overal en nergens~

Vragen over mijn proces

Bericht door Gwen Genm »

Ik heb begrepen dat mijn moeder een telefoontje zal krijgen van het Vumc zal krijgen en dat ik daarna nog 4 a 5 maanden op een wachtlijst moet zitten, daarna psychologen en dan pas transitie. Heb ik het zo goed? Kan ik wat tips krijgen alsjeblieft?
Yeee~
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Veronica »

Je meld je aan, het duurt ongeveer 2 maanden voor ze je bellen voor een intake, na te intake duurt het ongeveer 3 tot 5 maanden tot je diagnostische gesprekken krijgt.

Je krijgt dan 6 diagnostisch gesprekken minimaal, verdeelt over 1 gesprek per maand, het kunnen er meer worden, ik had er 6 en iemand die ik ken zelfs 13.

Na die gesprekken beslist het VU of je groen, oranje of rood licht krijgt, rood betekend dat je geen hormonen krijgt, oranje dat ze meer gesprekken willen en groen licht betekend dat je hormonen krijgt.

Na je groene licht kan het tot 1 a 2 maanden duren tot je bloed onderzoek en bot onderzoek krijgt en een gesprek met de endocrinoloog, pas daarna krijg je de hormonen zelf en begint je rle.

Rle duurt 12 maanden, ondertussen kom je gezichts en genitaal ontharing en logopedie, VU regelt het middelste de andere 2 doe je zelf met verwijzing van het VU, alle 3 worden vergoed alleen gezichts ontharing alleen tot een bepaald bedrag.

Na je rle bekijkt he VU of je deze goed hebt doorlopen, als je genitaal ontharing goed is dan kom je op de wacht lijst voor de SRS (dat is de operatie die van een penis een vagina maakt) deze wachtlijst is momenteel 3 tot 4 maanden, desnoods als dat nodig is kun je, mitst je aan de eis voldoet je adamsappel laten verkleinen.

Dus, gesprekken bij VU, hormonen, srs, adamsappel verkleining (onder voorwaarden), logopedie, genitaal ontharing en gezichts ontharing (laatste onder voorwaarden) worden allemaal uit het verzekering vergoedt.

Dingen als borstvergroting of dergelijke moet je zelf uit je zak betalen, is niet verplicht om dat te laten doen, maar als je dat wilt, moet je zelf betalen (kost paar duizend euro).

Hormonen zijn androcur (tablet) en progynova (dragee, meestal krijgen oudere transgenders de pleister).

Beide hormonen moet je je hele leven innemen, androcur hoef je meestal na je SRS niet meer te slikken (soms wel) en progynova moet je je hele leven gebruiken (en op ten duur krijg je pleisters in plaats van dragees).

Verder is er 1 goede tip, heb geduld en het komt wel goed ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gwen Genm
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2015, 13:23
Gender: Trans MtF
Locatie: overal en nergens~

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Gwen Genm »

Veronica schreef:Je meld je aan, het duurt ongeveer 2 maanden voor ze je bellen voor een intake, na te intake duurt het ongeveer 3 tot 5 maanden tot je diagnostische gesprekken krijgt.
Wacht, die telefoontje voor mn moeder is maar in Maart
Je krijgt dan 6 diagnostisch gesprekken minimaal, verdeelt over 1 gesprek per maand, het kunnen er meer worden, ik had er 6 en iemand die ik ken zelfs 13.

Na die gesprekken beslist het VU of je groen, oranje of rood licht krijgt, rood betekend dat je geen hormonen krijgt, oranje dat ze meer gesprekken willen en groen licht betekend dat je hormonen krijgt.

Na je groene licht kan het tot 1 a 2 maanden duren tot je bloed onderzoek en bot onderzoek krijgt en een gesprek met de endocrinoloog, pas daarna krijg je de hormonen zelf en begint je rle.
Mag ik uitleg bij bloed/bot onderzoek?
Rle duurt 12 maanden, ondertussen kom je gezichts en genitaal ontharing en logopedie, VU regelt het middelste de andere 2 doe je zelf met verwijzing van het VU, alle 3 worden vergoed alleen gezichts ontharing alleen tot een bepaald bedrag.
Ik las dat genitale ontharing gebeurt tijdens de SRS, weer foute bron dus
Na je rle bekijkt he VU of je deze goed hebt doorlopen, als je genitaal ontharing goed is dan kom je op de wacht lijst voor de SRS (dat is de operatie die van een penis een vagina maakt) deze wachtlijst is momenteel 3 tot 4 maanden, desnoods als dat nodig is kun je, mitst je aan de eis voldoet je adamsappel laten verkleinen.
Mijn SRS mag ik sowieso niet nemen voor mn 21ste, wat dan?
Dus, gesprekken bij VU, hormonen, srs, adamsappel verkleining (onder voorwaarden), logopedie, genitaal ontharing en gezichts ontharing (laatste onder voorwaarden) worden allemaal uit het verzekering vergoedt.

Dingen als borstvergroting of dergelijke moet je zelf uit je zak betalen, is niet verplicht om dat te laten doen, maar als je dat wilt, moet je zelf betalen (kost paar duizend euro).

Hormonen zijn androcur (tablet) en progynova (dragee, meestal krijgen oudere transgenders de pleister).

Beide hormonen moet je je hele leven innemen, androcur hoef je meestal na je SRS niet meer te slikken (soms wel) en progynova moet je je hele leven gebruiken (en op ten duur krijg je pleisters in plaats van dragees).
Mijn reacties zijn bold
Yeee~
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Veronica »

"Wacht, die telefoontje voor mn moeder is maar in Maart"

Wat bedoel je precies?

"Mag ik uitleg bij bloed/bot onderzoek?"

Door de hormonen worden je botten zwakker, met een bot onderzoek kan het VU concluderen of je desnoods extra suplementen in vorm van vitamine D + calcium moet innemen (of alleen calcium), het is niet dat je ineens zomaar je botten kan breken, verder zijn suplementen niet bij iedereen nodig, sommige mensen behouden sterke botten tijdens de hrt, maar om dat voor de zekeheid te weten is er een bot onderzoek.

Wat houdt dat in? sowieso na je groene licht krijg je een botscan en 12 maanden na start van je hormoon gebruik, het is simpel je ligt op een groot tafel en het apparaat scant je, meer niet en dat is het (enige wat je niet moet doen is metaal dragen dus ook geen oorbellen tijdens dat onderzoek).

Meestal ben je na 20 minuten klaar.

"Ik las dat genitale ontharing gebeurt tijdens de SRS, weer foute bron dus"

Niet helemaal fout, de manier hoe VU de SRS uitvoert is anders, ze willen eerst dat je ontharing beneden op orde is en daarna krijg je de SRS, de reden dat je ook tijdens je RLE mee begint is omdat het nogaal lang kan duren, de 1 is klaar na 6 keer, de ander is na 12 keer nog steeds niet klaar, pas als dat goed is krijg je de SRS.

Echter, in Thailand halen ze de haartjes weg tijdens de operatie zelf, een ontharing vooraf is niet nodig.

De punt is alleen, de SRS in Nederland wordt volledig vergoedt door de verzekeraar, een SRS in Thailand betaal je zelf, en de SRS alleen exclusief alle kosten (dus reizen, verblijf en ga zo door) kan algauw boven de 8000 euro uitkomen, en dat betaal je dan helemaal zelf.

"Mijn SRS mag ik sowieso niet nemen voor mn 21ste, wat dan?"

Klopt niet, SRS mag je vanaf je 18de al ondergaan als je aan de eisen voldoet, de eisen zijn dus zoals ik al zei minimaal 12 maanden aan de hormonen, ontharing op orde enz enz.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door diederique »

Misschien nog iets over de transitie zelf. Het lijkt soms alsof al dat "medische" het enige is dat je ooit de vrouw kan maken die je wil zijn. Ik denk eigenlijk dat het anders om is. De transitie -het leven in de andere rol- moet je zelf doen. Het maakt niet uit wanneer je daaraan begint. Soms zal een school of studiebegeleider, je werk of ander soort begeleider je helpen het beste moment te kiezen om echt de stappen te gaan zetten waarop je "het verteld", er mee naar buiten komt of voortaan permanent in je nieuwe rol gaat leven. De VU of wie dan ook heeft hier niets mee te maken. Het kan dus rustig zijn dat je dat nu al wil doen, je hoeft ook geen toestemming te krijgen.
Als je er mee wacht tot na dat e RLE begonnen is zal de VU wel met je willen afspreken wanneer je wel "helemaal" om zult gaan.

Het medische is eigenlijk alleen een stukje om je te helpen in dat proces. Ook zonder intake mag je best experimenten, zonder diagnose mag je best om gaan. Zonder logopedie kun je best boodschappen doen of telefoneren. Zonder baart epilatie kun je best over straat. Het helpt alleen wel heel erg als je er al mee bezig bent.
Kortom, transitie kan op het moment dat je daar zelf aan toe bent, de medische zaken vragen wat meer planning en geduld.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Gwen Genm
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2015, 13:23
Gender: Trans MtF
Locatie: overal en nergens~

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Gwen Genm »

Veronica schreef:"Wacht, die telefoontje voor mn moeder is maar in Maart"

Wat bedoel je precies?

"Mag ik uitleg bij bloed/bot onderzoek?"

Door de hormonen worden je botten zwakker, met een bot onderzoek kan het VU concluderen of je desnoods extra suplementen in vorm van vitamine D + calcium moet innemen (of alleen calcium), het is niet dat je ineens zomaar je botten kan breken, verder zijn suplementen niet bij iedereen nodig, sommige mensen behouden sterke botten tijdens de hrt, maar om dat voor de zekeheid te weten is er een bot onderzoek.

Wat houdt dat in? sowieso na je groene licht krijg je een botscan en 12 maanden na start van je hormoon gebruik, het is simpel je ligt op een groot tafel en het apparaat scant je, meer niet en dat is het (enige wat je niet moet doen is metaal dragen dus ook geen oorbellen tijdens dat onderzoek).

Meestal ben je na 20 minuten klaar.

"Ik las dat genitale ontharing gebeurt tijdens de SRS, weer foute bron dus"

Niet helemaal fout, de manier hoe VU de SRS uitvoert is anders, ze willen eerst dat je ontharing beneden op orde is en daarna krijg je de SRS, de reden dat je ook tijdens je RLE mee begint is omdat het nogaal lang kan duren, de 1 is klaar na 6 keer, de ander is na 12 keer nog steeds niet klaar, pas als dat goed is krijg je de SRS.

Echter, in Thailand halen ze de haartjes weg tijdens de operatie zelf, een ontharing vooraf is niet nodig.

De punt is alleen, de SRS in Nederland wordt volledig vergoedt door de verzekeraar, een SRS in Thailand betaal je zelf, en de SRS alleen exclusief alle kosten (dus reizen, verblijf en ga zo door) kan algauw boven de 8000 euro uitkomen, en dat betaal je dan helemaal zelf.

"Mijn SRS mag ik sowieso niet nemen voor mn 21ste, wat dan?"

Klopt niet, SRS mag je vanaf je 18de al ondergaan als je aan de eisen voldoet, de eisen zijn dus zoals ik al zei minimaal 12 maanden aan de hormonen, ontharing op orde enz enz.
Wacht, die telefoontje voor mn moeder is maar in Maart-Mijn moeder zal van de Vumc een telefoontje krijgen, of is er een misverstand? De andere dingen begrijp ik, maar van de SRS 21 ding, mijn moeder wilt dat ik er absoluut klaar ben ontwikkeling, hersencellen ook
Yeee~
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Veronica »

Vu belt jouw, en als ze eind maart niet bellen moet je zelf achteraan.

En wat de SRS betreft, SRS heeft niks met groei te maken, sterker nog je herstelt sneller omdat je in de groei bent, hersencellen is weer een ander verhaal, hormonen en operaties doen niks met je hersenen, enige wat de hormonen doen is je lichamelijk veranderen en omdat je in de groei bent werkt dat beter.

Verder verschilt het groei proces per persoon, het eindige tussen 17de en 24ste jaar, maar bij de meeste mensen is dat 21ste, maar dat terzijde.

Dus hersencellen hebben niks te maken met operaties en hormonen, ja je wordt door de hormonen emotioneler net als een echte vrouw maar dat is niet leeftijd gebonden, dat gebeurt bij iedereen vooral in de eerste maanden.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gwen Genm
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2015, 13:23
Gender: Trans MtF
Locatie: overal en nergens~

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Gwen Genm »

Veronica schreef:Vu belt jouw, en als ze eind maart niet bellen moet je zelf achteraan.

En wat de SRS betreft, SRS heeft niks met groei te maken, sterker nog je herstelt sneller omdat je in de groei bent, hersencellen is weer een ander verhaal, hormonen en operaties doen niks met je hersenen, enige wat de hormonen doen is je lichamelijk veranderen en omdat je in de groei bent werkt dat beter.

Verder verschilt het groei proces per persoon, het eindige tussen 17de en 24ste jaar, maar bij de meeste mensen is dat 21ste, maar dat terzijde.

Dus hersencellen hebben niks te maken met operaties en hormonen, ja je wordt door de hormonen emotioneler net als een echte vrouw maar dat is niet leeftijd gebonden, dat gebeurt bij iedereen vooral in de eerste maanden.
Ze zeiden 17 Maart, en mijn moeder heeft dat liever van de 21, snap niet helemaal waarom maar ik ga wel naar luisteren. Ik wou alleen dat ik niet 3 verdomde jaren niet durfde uit te komen
Yeee~
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Veronica »

Tina K schreef:
Veronica schreef:Vu belt jouw, en als ze eind maart niet bellen moet je zelf achteraan.

En wat de SRS betreft, SRS heeft niks met groei te maken, sterker nog je herstelt sneller omdat je in de groei bent, hersencellen is weer een ander verhaal, hormonen en operaties doen niks met je hersenen, enige wat de hormonen doen is je lichamelijk veranderen en omdat je in de groei bent werkt dat beter.

Verder verschilt het groei proces per persoon, het eindige tussen 17de en 24ste jaar, maar bij de meeste mensen is dat 21ste, maar dat terzijde.

Dus hersencellen hebben niks te maken met operaties en hormonen, ja je wordt door de hormonen emotioneler net als een echte vrouw maar dat is niet leeftijd gebonden, dat gebeurt bij iedereen vooral in de eerste maanden.
Ze zeiden 17 Maart, en mijn moeder heeft dat liever van de 21, snap niet helemaal waarom maar ik ga wel naar luisteren. Ik wou alleen dat ik niet 3 verdomde jaren niet durfde uit te komen
Eigenlijk kun je beter met het Vu en je moeder samen bespreken op ten duur wat SRS betreft, je bent straks 18 en mag alles zelf beslissen en ik denk dat over 2 a 3 jaar je toch wel de SRS kan krijgen.

Hoe eerder, hoe beter want de herstel na de SRS duurt maanden (het ergste is na 2 maanden hersteld).

Persoonlijk, en ik wil je moeder niet aanvallen denk ik dat zij een mening heeft en wil dat jij je eraan houdt, mijn eigen moeder vond dat ik qua alles te snel ging, nou is 2,5 jaar in totaal niet snel maar andere mensen hebben het liever dat je misschien wel 10 jaar bezig bent met alles, omdat dat in hun tempo ligt, het is jouw leven en je moet in jouw tempo gaan.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gwen Genm
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2015, 13:23
Gender: Trans MtF
Locatie: overal en nergens~

Re: Vragen over mijn proces

Bericht door Gwen Genm »

Veronica schreef:
Tina K schreef:
Veronica schreef:Vu belt jouw, en als ze eind maart niet bellen moet je zelf achteraan.

En wat de SRS betreft, SRS heeft niks met groei te maken, sterker nog je herstelt sneller omdat je in de groei bent, hersencellen is weer een ander verhaal, hormonen en operaties doen niks met je hersenen, enige wat de hormonen doen is je lichamelijk veranderen en omdat je in de groei bent werkt dat beter.

Verder verschilt het groei proces per persoon, het eindige tussen 17de en 24ste jaar, maar bij de meeste mensen is dat 21ste, maar dat terzijde.

Dus hersencellen hebben niks te maken met operaties en hormonen, ja je wordt door de hormonen emotioneler net als een echte vrouw maar dat is niet leeftijd gebonden, dat gebeurt bij iedereen vooral in de eerste maanden.
Ze zeiden 17 Maart, en mijn moeder heeft dat liever van de 21, snap niet helemaal waarom maar ik ga wel naar luisteren. Ik wou alleen dat ik niet 3 verdomde jaren niet durfde uit te komen
Eigenlijk kun je beter met het Vu en je moeder samen bespreken op ten duur wat SRS betreft, je bent straks 18 en mag alles zelf beslissen en ik denk dat over 2 a 3 jaar je toch wel de SRS kan krijgen.

Hoe eerder, hoe beter want de herstel na de SRS duurt maanden (het ergste is na 2 maanden hersteld).

Persoonlijk, en ik wil je moeder niet aanvallen denk ik dat zij een mening heeft en wil dat jij je eraan houdt, mijn eigen moeder vond dat ik qua alles te snel ging, nou is 2,5 jaar in totaal niet snel maar andere mensen hebben het liever dat je misschien wel 10 jaar bezig bent met alles.
Weet ik, maar ze is bijna het enige wat ik heb, geen vader sinds mijn vierde, dus zij deed alle opvoeding, ze stelde zelfs voor om wat kleding te kopen voor als ik alleen ben thuis, dat ik haar keuze van 21 volg moet je maar zien als een respect ding. Maar ik ga idd proberen op zn vroegst 19 te doen, ben nu 17 namelijk.
Yeee~