Nieuwe chat! Zie dit topic.

voorkeur?

Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

voorkeur?

Bericht door Robyn »

Ik heb afgelopen dinsdag (17e) mijn laatste gesprek gehad bij het VU. De psych vroeg mij of ik een voorkeur had, eerst beginnen met androcur en later de vrouwelijke hormonen of beide tegelijk maar met een lagere dosis beginnen om te wennen
Is dit gebruikelijk?

Ook zei ze dat er geen grote vergadering was in maart ivm een congres, dus ik word 20 maart pas door mn psych gebeld en moet dan nog door in de grote vergadering besproken worden. Duurt wel erg lang zo.
Groetjes,
Robyn
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: voorkeur?

Bericht door Amy »

Jij krijgt nog een keuze, bij mij was het alleen de optie eerst androcur en dan na 3 maanden vrouwelijke hormonen.
Ik heb het nog wel zo ver gekregen om na 6 weken een gesprek te plannen om te zien hoe het gaat en dan misschien al met vrouwelijke hormonen te beginnen.
De rede waarom mijn psych dit wilde was volgens haar omdat ik te impulsief ben soms. Ze zal wel denken dat dit nog erger wordt met vrouwelijke hormonen ofzo.
Ik voel me goed na ongeveer 5 weken anti mannelijke hormonen dus het zal wel goed komen denk ik.

Een gesprek eerder was ze ook iets aan het vertellen over dat ze af wilden van ineens alles tegelijk nadat je groen licht krijgt en in plaats daarvan rustig opbouwen ofziets.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: voorkeur?

Bericht door Veronica »

Amy schreef:Jij krijgt nog een keuze, bij mij was het alleen de optie eerst androcur en dan na 3 maanden vrouwelijke hormonen.
Ik heb het nog wel zo ver gekregen om na 6 weken een gesprek te plannen om te zien hoe het gaat en dan misschien al met vrouwelijke hormonen te beginnen.
De rede waarom mijn psych dit wilde was volgens haar omdat ik te impulsief ben soms. Ze zal wel denken dat dit nog erger wordt met vrouwelijke hormonen ofzo.
Ik voel me goed na ongeveer 5 weken anti mannelijke hormonen dus het zal wel goed komen denk ik.

Een gesprek eerder was ze ook iets aan het vertellen over dat ze af wilden van ineens alles tegelijk nadat je groen licht krijgt en in plaats daarvan rustig opbouwen ofziets.
Vaag, opbouwen zou individueel moeten zijn denk ik, misschien dat VU na de stop ineens dat heeft besloten, heb zelf alles in 2014 januari gekregen dus ben nog dik voor de stop al bij hun bezig geweest.

Ik kreeg alles in 1 keer gelukkig.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: voorkeur?

Bericht door Fay »

K denk dat ze in de gaten krijgen dat ineens alles niet voor iedereen werkt,het is ook persoonlijk, de een gaat emotioneel onderuit,de ander merkt weinig

Goed dat ze dat nu eindelijk gaan inzien

Fay
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: voorkeur?

Bericht door Emma »

Hmm nou de endo die ik had had haar mail dan blijkbaar nog niet gelezen. "Drie pleisters? Nee dat doen we hier niet hoor!" Terwijl mijn estradiol met een voortdurende waarde van rond de 90 pmol/l toch echt te laag was. Is nu op een gezondere 150. Ik blijf naar Van Houten gaan, ze bekijken het maar in Amsterdam, ik kom enkel nog langs omdat ze dat eisen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: voorkeur?

Bericht door jacqueline »

zit jij nog hoog met 90....ik kom amper aan de 70, vorige keer was die 52.....Ze zou bellen.....geen telefoon gehad....
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: voorkeur?

Bericht door Emma »

Van Houten was daar heel duidelijk over. Wat gemeten wordt is vrij oestrogeen, en de hoeveelheid die daar van gemeten wordt is weer ergens anders van afhankelijk. Zo 1-op-1 is het allemaal dus niet, een hoge spiegel kan best betekenen dat je lichaam niets met de hormonen kan en andersom.
Maar: ik ben er redelijk van overtuigd dat een endo die een beetje nadenkt je gewoon een derde pleister van 100 in de week zou voorschrijven. Alleen zijn die wat zeldzaam bij de VU.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: voorkeur?

Bericht door Robyn »

Nouja ik kan het altijd tzt met de endo ovetleggen. Iig eerst groen licht maar afwachten. Duurt helaas nog eventjes :( ik heb iig aangegeven dat ik met beide wil starten.
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: voorkeur?

Bericht door Danielle »

Ik heb wel een gefaseerde start gedaan. Ik was wel een beetje huiverig voor heftige mentale dingen. Dus eerst drie maanden androcur en daarna de progynova erbij. Vergelijken kan ik het niet, maar ik vond het wel een prettige ervaring. Voor mijn gevoel werd eerst het ene een tot stilstand gebracht en daarna het andere langzaam gestart. Achteraf gezien was het misschien niet nodig geweest. Ik heb nergens enorm last van gehad. Überhaupt heb ik nauwelijks last gehad van bijwerkingen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: voorkeur?

Bericht door Janice »

Robyn hier een linkje met wat uitleg over hormonen weliswaar in het Engels maar misschien heb je er wat aan :)

https://www.youtube.com/watch?v=GJEix-i5pmE" target="_blank