voorkeur?

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: voorkeur?

Bericht door Fay »

@ Emma

Wie en wat is van Houten? endo waarschijnlijk

hoe kom je daaraan?

Same here ga naar vu voor de verplichte kost, verder wil ik meer in eigen hand houden, een endo buiten vu zou welkom zijn

Fay
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: voorkeur?

Bericht door Janice »

Een endo in het van Haga ziekenhuis in Den haag geloof ik, en via het p.i.g of Alwin....
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: voorkeur?

Bericht door Emma »

Klopt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: voorkeur?

Bericht door NaomiClareNL »

Voor wat het waard is.

Ik ben dus één van die mensen bij wie het niet werkt. Ben nu net 4 jaar onderweg met hormonen en dit is inmiddels poging nummer 8 om er wat van te bakken.

De eerste 6 ging het van standaard 100 microgram oestrogeen pleisters, dan 150 en uiteindelijke 200 microgram 2 x per week. Met of zonder testosteron blokker stortten de oestrogeenwaarden in tot onder het niveau gemeten voor het begin van de hormonen.

Dit in combinatie met geen testosteron bleek voor mij in pogingen 1, 3 en 5 zelfmoord territorium. Nooit weer.

Mijn advies:
Allebei en desnoods maar beginnen met een lage dosis. Als je nu niet standaard met mevrouw aangesproken word dan zal het na 3 maanden ook niet zo zijn. Ik denk dat dat eerder na 6 maanden goed werken is. Dus wat is de haast?

Veel belangrijker is dat je zowel testosteron als oestrogeen nodig hebt. Geen testosteron en oestrogeen dat maar langzaam omhoog gaat is een recept voor een ramp, zo is mijn ervaring.
Ik heb niet echt verhalen gehoord die met de mijne overeenkomen dus het zal wel loslopen.

Maar zoals gezegd, voor wat het waard is natuurlijk.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: voorkeur?

Bericht door Jeste »

Eigenlijk wilde ik, uit eigen keuze, gefaseerd beginnen, omdat ik nogal angst had voor bijwerkingen. Ik las wel dingen over dat het nogal heftig kon uitwerken, omdat je hormoonhuishouding op z'n kop gezet zou worden. Daarom dacht ik; laat ik het maar rustig aan doen. Uiteindelijk, mede dankzij advies van de psycholoog, wel met allebei tegelijk begonnen. M'n angst bleek nergens voor nodig te zijn geweest, want er gebeurde vrijwel niets. Nou ja, ik voelde me wel na een hele korte tijd ontzettend veel beter.
Afgaande op mijn eigen situatie, is mijn advies om met beiden te beginnen. Denk je toch dat het voor jezelf prettig is om eerst rustig te kunnen wennen aan het leven zonder testosteron (wat ontzettend fijn is), dan kan je beter eerst even alleen aan de cyproteronacetaat (androcur).
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: voorkeur?

Bericht door Robyn »

Dank jullie wel voor alle reacties :) ik heb iig aangegeven met beide tegelijk te willen starten
Hopelijk hoor ik eind deze maand en begin volgende maand meer.
Groetjes,
Robyn
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: voorkeur?

Bericht door finesse »

Robyn

ik heb navraag gedaan van te voren bij 2 second opinion artsen (waaronder Roussard in Belgie ) en ben uiteindelijk via van Houten in het Haga ziekenhuis (Een uitstekende endo, via de PIG) direct gestart met 50mg Spiro en 2x100 Sisten per week
Zoek eea zelf van te voren goed uit en bepaald zelf wat je denkt dat voor jou goed is, een 3 maandelijkse controle is voldoende indicatie.