Nieuwe chat! Zie dit topic.

Progynova vs merkloze estradiol

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Danielle »

Ik kreeg bij mijn lokale apotheek, via een receptje van de huisarts, een merkloze estradiol in plaats van de gebruikelijke Progynova. Nu heb ik daar niet zo'n probleem mee, tot nu toe heb ik nooit last gehad van merkloze medicijnen. Cyproteronacetaat heb ik volgens mij van drie of vier verschillende merken gehad en nooit enig verschil gemerkt. Frappant detail: op het laatst kreeg ik steeds echte merk Androcur, een bevriende apotheker zij me al dat die tegenwoordig beter leverbaar was dan de merkloze en mogelijk zelfs goedkoper.

Maar toch even een vraag: ik heb altijd begrepen dat de exacte vorm van oestrogeen nog wel een verschil kan maken in de werking. Kleine details in het molecuul zouden hier bepalend in zijn. Progynova is estradiolvaleraat, ik heb nu een doosje Estradiol van het merk Sandoz dat is: "estradiol als hemihydraat". Ik heb wat opgezocht op wikipedia, maar ik snap toch echt te weinig van scheikunde en farmacologie om te snappen wat de verschillen nu zijn. Als er al een wezenlijk verschil in werking of opname inzit. Kan iemand mij het wat uitleggen?
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Veronica »

Sandoz... Bij iemand die ik ken wordt deze alleen nog vergoedt.

Interresant detail, diegene zocht de boel uit en qua werkzame stoffen verschilt Sandoz vrij veel van Progynova, in principe doet het hetzelfde maar of de effect hetzelfde wordt en of er geen plotselinge bijwerkingen bijkomen is maar de vraag.

Ze is in ieder geval blij dat ze het niet vertrouwde en betaalde liever aan de balie voor de 3 doosjes Progynova, in plaats van Sandoz die als enige door haar verzekering (Univé) nog wordt vergoed.

Mocht mijn verzekering (Zilveren Kruis) ook ineens met iets anders dan Progynova komen, betaal ik ook liever die 33 euro voor 3 maanden Progynova, dan iets krijgen wat in principe hetzelfde doet, maar anders kan werken en wie weet zelfs andere bijwerkingen kan hebben.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Danielle »

Ik vroeg niet om een zoveelste rant over merkloze medicijnen, daar staat dit forum al vol mee. Ik vroeg of iemand het verschil wist, if any, tussen valeraat en hemihydraat. Wat ik tot zover heb gelezen lijkt het vooral te gaan over hoe het estradiolmolecuul is 'verpakt' en of het daardoor in water of vet oplosbaar is.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Meisje1991 »

Volgens de endocrinoloog van het VUmc maakt Progynova of Estradiol Sandoz niets uit qua werking, het is dezelfde werkzame stof. Alleen het bindmiddel is anders.

Ik had het donderdag gevraagd, omdat ik ze beide in huis heb. BIj het VUmc krijg ik Progynova, bij de lokale apotheek Sandoz. Bij gebruik heb ik verder ook geen verschil gemerkt.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Veronica »

rant? zucht...

Volgens mij is het duidelijk, je vraagt wat het verschil is het verschil is Danielle dat er andere werkzame stoffen in zitten, alleen 2 of 3 zijn hetzelfde in beide Sandoz en Progynova, dat lijkt mij dus dergelijk een verschil andere werkzame stoffen kunnen anders werken ook al wordt beweert dat het hetzelfde is (tja coca-cola smaakt hetzelfde als budget cola beweren sommigen, terwijl voor een ander niet zo is = voor de 1 zal een goedkoper merk dus hetzelfde werken als de duurder, terwijl bij iemand anders de lichaam anders op kan reageren).

Maar goed, waarom leg ik het ook uit, blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd.

@Meisje, zelf heb ik mijn twijfels bij het VU endocrinologen, de een zei tegen mij dat het om werkzame stof gaat en de ander zegt dat goedkoper merk slecht is, de waarheid zit ergens tussen maar het maakt het wel verwarrend, ze zouden bij VU minder eigen mening maar meer feiten moeten vertellen aan hun patiënten.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Danielle »

Veronica schreef:rant? zucht...

Volgens mij is het duidelijk, je vraagt wat het verschil is het verschil is Danielle dat er andere werkzame stoffen in zitten, alleen 2 of 3 zijn hetzelfde in beide Sandoz en Progynova, dat lijkt mij dus dergelijk een verschil andere werkzame stoffen kunnen anders werken ook al wordt beweert dat het hetzelfde is (tja coca-cola smaakt hetzelfde als budget cola beweren sommigen, terwijl voor een ander niet zo is = voor de 1 zal een goedkoper merk dus hetzelfde werken als de duurder, terwijl bij iemand anders de lichaam anders op kan reageren).

Maar goed, waarom leg ik het ook uit, blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd.

@Meisje, zelf heb ik mijn twijfels bij het VU endocrinologen, de een zei tegen mij dat het om werkzame stof gaat en de ander zegt dat goedkoper merk slecht is, de waarheid zit ergens tussen maar het maakt het wel verwarrend, ze zouden bij VU minder eigen mening maar meer feiten moeten vertellen aan hun patiënten.
Ja een rant. Bij iedere opmerking die wordt gemaakt hier over merkloze medicatie ben jij als een van de eerste bij om weer een betoog af te steken over dat je het er niet mee eens bent dat er tegenwoordig andere merken uit gegegeven worden. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: als dat niet wilt, dan moet je de voorwaarden lezen vóór je een polis afsluit en een vrije keuze verzekering nemen.

Ik heb de bijsluiters erop nageslagen. De Progynova en Sandoz hebben allebei maar één werkzame stof: estradiol. Precies zoals dat bedoeld is. De hulpstoffen in pillen zijn vooral vulmiddelen om er een bruikbaar tabletje van te kunnen maken. Dat is met de meeste medicijnen zo: één werkzame stof per middel. Soms heb je er twee of drie, maar in dit geval niet. De werkzame stof is hetgeen wat het werk doet. De rest doet er meestal niet toe. (In sommige gevallen wel, als je bijvoorbeeld slecht reageert op een van de hulpmiddelen, vanwege een allergie bijvoorbeeld.)

ik heb wel gelezen dat de valeraat en hemihydraat varianten van estradiol iets anders oplosbaar zijn. De een in vet en de andere in water. Ik kan me zo voorstellen dat dit verschil maakt in hoe of hoe snel het wordt opgenomen in het lichaam. Ik vraag of daar iemand me wat meer over kan vertellen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Anon20190209 »

They are slightly different.

Estrofem is beta-17-estradiol-hemihydrate (i.e. two bio-identical estradiol molecules + one water molecule) while progynova is 17-beta-estradiol-valerate (i.e. bio-identical estradiol combined with valerate (C4H9COO−)). Both are quite good choices.

Estrofem might pack a little more punch per mg, but progynova creates a smoother blood level curve. Probably hemihydrate makes more sense sublingually (more frequent dosages), while if only once/day taking valerate orally makes more sense (and valerate endures the liver a little better).

However there are also invidual differences so if one doesn't happen to work good it might make sense to try the other.

Wellicht heb je hier iets aan.....
Overigens heb ik altijd begerepen dat Estradiolvaleraat het meest bio identiek is....
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door doll89 »

ik heb altijd pleisters van sandoz gehad, (nu bijna 3 jaar) en het werkt voor mij gewoon super goed.. altijd hoge waardes vrouwelijke hormonen
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door diederique »

doll89 schreef:ik heb altijd pleisters van sandoz gehad, (nu bijna 3 jaar) en het werkt voor mij gewoon super goed.. altijd hoge waardes vrouwelijke hormonen
Even terug naar het draadje. Danielle vraagt naar de verschillen tussen twee Estradiol pillen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Veronica »

Danielle schreef: Ja een rant. Bij iedere opmerking die wordt gemaakt hier over merkloze medicatie ben jij als een van de eerste bij om weer een betoog af te steken over dat je het er niet mee eens bent dat er tegenwoordig andere merken uit gegegeven worden. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: als dat niet wilt, dan moet je de voorwaarden lezen vóór je een polis afsluit en een vrije keuze verzekering nemen..
Grappig dat je dat baseer op een topic dat ik heb gestart, om dan meteen te zeggen dat ik constant dat doe.

Het zijn 2 medicijnen die hetzelfde horen te doen maar ook verder andere bijwerkingen hebben, maar aangezien jij het een rant vindt zeg ik je meteen waar ik dat vandaan haal.

Een trans die ik ken kreeg estriadol van Sandoz, blijkt er allergisch voor te zijn, heeft geen last van de variant van MSD en Bayer, echter Bayer wordt niet meer voor diegene vergoedt en MSD wel, dus gelukkig dat dan wel.

Jij daartegen beweert ineen dat ze hetzelfde werkzame stof hebben, dat betekend niet dat het geen andere bijwerkingen kan hebben, je moet misschien minder eentonig denken maar goed, wat ik er over denk hou ik voor mezelf, stel voortaan geen vragen als je blijkbaar het beter weet.

En verder, leer lezen als iemand die een eigen blog heeft zou jij dat goed moeten kunnen, ik heb jouw zo vaak aangegeven dat ik een vrije keuze polis heb, maar goed lezen is blijkbaar niet jouw beste vak achteraf gezien.

Trouwens, als je logisch nadenkt bestaan merkloze medicijnen niet, Sandoz is een merk dus waar mensen constant die flut opmerking vandaan halen dat het merkloos is vraag ik mij ook al een tijdje af.

Ga er verder niet op in, maar je eigen mening geven is helaas soms nodig als je ergens beschuldigt van wordt.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding