Nieuwe chat! Zie dit topic.

HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Janice »

Robyn schreef:
Janice schreef:Ja hoor ik heb gewoon een bloedonderzoek gehad en daaruit bleek dat mijn testosteron is gezakt, en het vrouwelijk hormoon is toegenomen. Maar ik doelde op dat de resultaten vooralsnog tegenvallen. Daarom dacht ik misschien dat heel veel water drinken misschien daarmee te maken heeft, ook maar een gokje :)
nogmaals, in welk opzicht voldoet de hrt niet aan de verwachtingen? veranderingen in het gezicht of de borstgroei of iets anders? Ik ben benieuwd wat jouw verwachtingen daarbij waren.
Op alle vlakken...
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Jennifer W »

Janice, ik ben zelf nog maar net begonnen met de hormoon behandeling echter de informatie die ik gekregen heb zegt mij dat de eerste effecten (uiterlijk) zich pas voordoen na 3 tot 6 maanden en het maximum effect pas na 2 tot 3 jaar bereikt word.

Is het niet nog veel te vroeg om er over te oordelen of het voldoende werkt en/of voldoende effect heeft?
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Janice »

Jennifer W schreef:Janice, ik ben zelf nog maar net begonnen met de hormoon behandeling echter de informatie die ik gekregen heb zegt mij dat de eerste effecten (uiterlijk) zich pas voordoen na 3 tot 6 maanden en het maximum effect pas na 2 tot 3 jaar bereikt word.

Is het niet nog veel te vroeg om er over te oordelen of het voldoende werkt en/of voldoende effect heeft?
Eigenlijk niet zo, bij vele die ik ken zijn de resultaten veel beter en sneller zichtbaar. Om maar even haaruitval als voorbeeld te noemen, het is bij mij totaal niet afgenomen ik zou bijna zeggen toegenomen. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld erecties en lichaamsbeharing. Ik vindt het vervelend om over de hrt zo negatief te moeten zijn maar vooralsnog valt het me vies tegen.
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door fenna »

Hallo Janice,

Zoals met ongeveer alles in het leven kun je jezelf eigenlijk niet vergelijken met iemand anders. Alleen met jezelf door de tijd heen!
Bij mij is er overigens na 11 jaar nog steeds onvoldoende cup om zelfs maar de kleinste bh te vullen.....
Het is wat het is en eigenlijk past het ook wel bij mijn tengere voorkomen ;)

Laat de moed niet zakken!

Fenna
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Janice »

Dat je jezelf het beste niet met andere kan vergelijken weet ik maar het zijn vaak dat soort praatjes waar iemand weinig aan heeft. De veranderingen waar ik het over had hadden allang moeten optreden zeker m.b.t haaruitval dat dit nog niet is gebeurt betekend dat het waarschijnlijk ook niet meer gaat gebeuren. Tenzij er hier mensen zijn waarbij het anders liep en het na 7 maanden hormonen alsnog bijtrok maar ik betwijfel het...
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door fenna »

hallo Janice,

Wat ik al eerder schreef, is HRT geen wondermiddeltje en ieder mens reageert er weer anders op. Zelf heb ik op alle fronten ook last van een behoorlijk weerbarstig lichaam. (oa inhammetjes op mijn hoofd en een werkelijk minimale cupmaat). Bij mezelf merkte ik pas na een jaar ongeveer dat mijn inhammetjes niet meer groter werden
Heb je het al voorgelegd aan de endocrinoloog?

Fenna
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Janice »

Nee ik heb alleen met die arts-assistenten die daar rondlopen gesproken en die hadden vrij weinig over dit probleem te melden helaas.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Claire »

Janice schreef:Even tussen door ik ben zelf nu 7 maanden aan de hormonen en tot nu toe ben ik niet tevreden over de resultaten, Ik vroeg me af waarom ik zo weinig effecten opmerk zowel Fysiek als mentaal. Gister realiseerde ik me dat ik heel veel water drink zeker wel 3 a 4 liter per dag. Zou dit er mee te kunnen maken hebben? dat ik als het waren de hormonen uit mijn systeem spoel?
Timeline volgens wpath 7

Effect Expected onsetb effect b
Body fat redistribution 3–6 months 2–5 years
Decreased muscle mass/strength 3–6 months 1–2 yearsc
Softening of skin/decreased oiliness 3–6 months Unknown
Decreased libido 1–3 months 1–2 years
Decreased spontaneous erections 1–3 months 3–6 months
Male sexual dysfunction Variable Variable
Breast growth 3–6 months 2–3 years
Decreased testicular volume 3–6 months 2–3 years
Decreased sperm production Variable Variable
Thinning and slowed growth of body
and facial hair
6–12 months > 3 yearsd
Male pattern baldness No regrowth, loss stops 1–3 months 1–2 years

Beetje lastig te plakken maar tabel is hier te vinden http://www.wpath.org/uploaded_files/140 ... ,%20V7.pdf
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Janice »

Voor het meeste staat een marge van 6 maanden dan maar van het positieve uitgaan en hopen dat het allemaal nog een beetje op gang komt. Overigens staat voor de ''Male pattern baldness No regrowth, loss stops'' 3 maanden, hier nog niet veel van gemerkt. Weten jullie trouwens of Androcur ook genetisch kaalheid bij mannen tegen gaat? aangezien ze in die gevallen finasteride voorschrijven, alleen is dit vaak overbodig bij gebruik van andro.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: HRT, doseringen en toedieningsmethoden

Bericht door Danielle »

Ze gaan ervanuit dat genetische kaalheid wordt geactiveerd door dihydrotestosteron. DHT is een sterkere versie van gewone testosteron die wordt gemaakt uit gewone testosteron met behulp van een bepaald enzym (5-alpha-reductase).

Dutasteride en finasteride blokkeren de werking van dat enzym. Je hebt dus nog wel gewone testosteron in je lijf, maar geen DHT die het kaalheid worden in gang zet.

Cyproteron acetaat werkt anders,het is een antagonist. CA bindt zich aan de testosteron receptoren en voorkomt dat testosteron (en DHT) zich daaraan kunnen binden. Zie het alsof er een klepje voor het contactslot van je auto wordt geschoven. Daarnaast heeft CA ook nog invloed op FSH en LSH, twee boodscapperstoffen waarmee het lichaam de aanmaak van testosteron aanstuurt. Je lijf zal door cyproteron acetaat dus niet alleen veel minder gevoelig zijn voor testosteron, het zal er ook minder van aanmaken.

Ik heb het destijds gevraagd aan de endo. Die zei me mijn voorraadje dutasteride op te maken en het verder links te laten liggen. In mijn ervaring heeft een half jaar Androcur meer effect op mijn haar gehad dan twee jaar dutasteride.
Mijn transitieblog: Fading Gender