subcutane mastectomie

Elrik
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 feb 2015, 22:22
Gender: Trans FtM

subcutane mastectomie

Bericht door Elrik »

heeft er iemand ervaring met eerst een subcutane mastectomie en daarna pas met testosteron beginnen? Ik zou dat persoonlijk een veel prettigere volgorde vinden, eerst die borsten weg, geen gedoe met meer dan een jaar ongezonde binders dragen, en ook geen harige borsten :shock:
Geen idee of dit bij de VU bespreekbaar is, iemand anders wel?
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: subcutane mastectomie

Bericht door Mr.X »

De regel bij de VU is eerst een jaar hormonen voordat je met de volgende fase, de operaties, mag beginnen. Volgens mij is dat een vast protocol en wijken ze daar niet zomaar van af. Maar als je het echt zou willen, dan is dat wel bespreekbaar, lijkt me. Wie weet snappen ze jou standpunt and kun je eerst de mastectomie krijgen. Maar hoop er niet teveel op want de VU kan nogal rigide qua regels zijn.
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: subcutane mastectomie

Bericht door Niek68 »

Voor mij zou dat ook een prettiger volgorde zijn maar hoe het Vu hier tegenover staat zou ik niet weten ik moet nog op de intake. Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt. Ik zou het sowieso bespreekbaar maken met ze en misschien kun je ze overtuigen.
There's only one way of life and that's your own
Elrik
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 feb 2015, 22:22
Gender: Trans FtM

Re: subcutane mastectomie

Bericht door Elrik »

ik wacht nog op de diagnostische gesprekken, intake was 23/2, pff, duurt lang! Maar ik ga het zeker bespreken. Lees veel op een amerikaans forum, en zover ik daar gelezen heb, maakt het voor chirurgen niets uit en ook niet qua resultaat of je wel of niet al aan T zit. Ik ga morgen ook nog even die internationale richtlijn nalezen waar ze steeds naar verwijzen, of ik daar in iets kan vinden.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: subcutane mastectomie

Bericht door Nathan90 »

Dat is niet zozeer (en alleen) een regel van het VU. Dat komt vooral voort uit de verzekering. Op een hoge uitzondering na vereist de verzekering groen licht na een jaar RLE (tegenwoordig zijn hormonen niet meer verplicht tijdens dat jaar, maar dus wel een jaar leven volgens gewenste geslacht (na 'goedkeuring' van je behandelaar).

Eerder opereren is prima, maar dan betaal je alles zelf.

Dat het qua resultaat niks uit maakt klopt ook niet volledig. Bij ons zijn de chirurgen niet gewend dat je daarna nog aan de testo gaat. En dankzij de testo verkleint de boel vaak nog een beetje. Dit zou best invloed kunnen hebben op het resultaat.

De enige uitzonderingen die ik ken. Een kerel die via het PIG (Alwin) na een maand of 8 al geopereerd kon worden. Dit was een uitzondering en weet ik het fijne niet van. Een ander die na (familie)onderzoek een gen bleek te hebben met verhoogde kans op borst-baarmoederkanker en daardoor via een ander ziekenhuis versnelt ('verplicht') borstamputatie moest laten doen. (ik zeg amputatie omdat hij ál zijn borstweefsel moest laten verwijderen en naderhand weer een correctie om er echt een goede mannelijke borst van te maken) Dit was nog ruim voor testo voor hem, maar dus ook geen ideaal scenario.

Overigens, bespreekbaar en overtuigen. Het is al heel moeilijk om een vergadering eerder besproken te worden, dan zal je ('helaas') echt niet zomaar op de wachtlijst mogen pre-T (of pre-groenlicht wat dat betreft).
Elrik
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 feb 2015, 22:22
Gender: Trans FtM

Re: subcutane mastectomie

Bericht door Elrik »

Volgens de int. richtlijn is het geen vereiste voor topchirugie. Wel voor Meta of Phallo. Hoe het met de verzekering zit weet ik niet, kan dat zo snel niet vinden.
Enfin, ik ga het terzijnertijd wel bij de VU bespreken, misschien is het mogelijk.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: subcutane mastectomie

Bericht door Nathan90 »

Nee hormonen zijn geen vereiste meer, dat komt doordat hormonen niet meer 'verplicht' zijn voor transitie.

Maar het verzekering verhaal klopt in ieder geval zover dat je moet groen licht van je behandelaar hebben (met uitzondering dus wel eerder dan na een jaar real life fase mogelijk). Maar dat groene licht is nodig voor de verzekering. Als je dat akkoord van het VU hebt kan je namelijk afspraak maken met de chirurg, deze stuurt dan de aanvraag naar de verzekering en dan een week of 2/3 later krijg je bevestiging (of afwijzing maar dan moet je even bellen). De verzekering wil immers wel 'zeker weten' dat jij dit wil, het is geen goedkope grap immers.