Groeien door testosteron?

Misha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2014, 21:24
Gender: Trans FtM
Locatie: Tilburg

Groeien door testosteron?

Bericht door Misha »

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of het nemen van testosteron (in het geval van FTM transitie) effect heeft op je lichaamslengte. Ik ben 25 en zal dus niet meer groeien, maar ik ben maar 1,58 en zou als man graag wat langer willen zijn (en vele met mij denk ik). Zijn er hier misschien nog meer kleine FTM mensen aanwezig e n hoe lossen jullie dat op? Ik ben bang om straks gepest te worden met mijn lengte, maar misschien valt dat op mijn leeftijd ook wel mee.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Nathan90 »

Ik ben 24 (wordt eind juni 25) en 1.63m (afgerond naar boven, want ik ben er ook niet gelukkig mee haha). Momenteel een jaar aan de testo.

Hoe los ik het op? Niet.

Het heeft ook heel erg te maken met jouzelf. Als vrouw was ik ook al aan de kleinere kant, maar ik heb mijzelf nooit klein gevoelt op die manier. Ja ik weet dat ik het ben en ja anderen maakten er wel grapjes over vroeger (of ik deed het zelf om ze voor te zijn). Maar als je zelfverzekerd overkomt en je er niet door laat weerhouden dan zullen mensen je niet zomaar als klein zien en dan is het ook geen reden voor opmerkingen. (middelbare school mogelijk daargelaten, maar daar ben je gelukkig al een tijd vanaf dus ;) )

Het helpt dat er nog een jongen in mijn klas zit die aan de kleine kant is (al gaat hij wel over de 1.70 heen volgens mij). Maar wij zijn samen klein en daar wordt alleen maar heel soms positief over gelachen. (zo hadden we vandaag wat meer moeite met de grote perforator en een dik pak papier dan een kerel die een kop groter is)

Dusja, het beste (in mijn ogen, en daar heb ik ook nog regelmatig moeite mee hoor) is het accepteren. Kijk rond en zie dat er zat kleine cismannen zijn. Merk dat niemand er persé raar over doet (op de hoge idiote uitzondering na). Als jij er zelf geen focus op legt (bewust of onbewust) dan zullen anderen dat ook niet zomaar opmerken.

Als je er echt wat mee wil, je hebt zolen die in je schoenen kunnen. Hiermee kan je een cm of 5 maximaal opvullen. Probleem hiervan, als je schoenen uitgaan dan ben je opeens een stuk kleiner (da's pas raar voor mensen). Het kan niet zomaar in elke schoen (je hak komt bijna boven de schoen uit soms) en ik kan mij voorstellen dat het niet goed is voor je voethouding om het te lang te gebruiken. Maar in ieder geval, Danae verkoopt ze tegenwoordig ook geloof ik.
Misha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2014, 21:24
Gender: Trans FtM
Locatie: Tilburg

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Misha »

Denken mensen dan niet dat je 10 jaar jonger bent dan je eigenlijk bent? Ik weet dat ik me te druk maak om wat mensen over me denken, trouwens. Het beste is inderdaad accepteren... Maar het zal ook wel lastig zijn, met kleding en schoenen vinden, lijkt me. Ik heb schoenmaat 37/38, en heb nu nog flinke heupen dus een mannenbroek die rond mijn kont past is ongeveer 30 cm te lang.
Jack
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:37
Gender: Trans FtM
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Jack »

Ik ben 23 en zo'n 1.65m en ong. 9 maanden aan de testosteron. Langer worden zit er helaas niet in.
In het begin maakte ik me er ook druk om, maar als ik zo om me heen kijk zijn er genoeg mannen van ongeveer mijn lengte. Heb verder eigenlijk nooit echt opmerkingen over mn lengte gehad.

Met kleding is het vaak lastig inderdaad. Ik heb ook behoorlijke heupen en kont, waardoor mijn broeken vrijwel altijd te lang zijn omdat ik ze anders niet pas. Maar dat is op te lossen door de broek naar binnen te vouwen of als je handig bent de broek in te nemen.
Over schoenmaten, mijn voeten zijn gegroeid sinds ik aan de testo zit. Ik had voorheen maat 42/43 en nu maat 44. Ik weet niet of dat vaak voorkomt, maar misschien heb je dat geluk ook wel :)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Emma »

Groeien is een kwestie van nog niet verbeende groeischijven hebben. Kan het niet helemaal uitleggen maar daar hebben we wikipedia voor:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groeischijf

Op een zeker moment houden je groeischijven op groeischijf te zijn. En dan valt er dus weinig meer te groeien...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Nathan90 »

Als aanvulling op Emma. Ik had het er vorige keer met de endo over. Die gaf aan dat op jongere leeftijd met testo starten ook niet voor lengte zou zorgen perse. Testo helpt de groeispurt misschien maar zorgt ook voor het sluiten van de groeischijven.

Verder, ja ik word jonger geschat. Maar dat komt niet door mijn lengte, dat komt vooral doordat ik blonde baardharen heb (dus slecht zichtbaar). Jonger dan 17/18 ben ik nooit geschat. (Ook weer een stukje houding/gedrag enzo denk ik)

Kleding. Ik heb geluk met mijn heupen, maar lengte blijft vaak wel een probleem. Met jou lengte zal je moeten omslaan of stukje innemen meestal. Ik draag qua broeken meestal maat 30/30 (heupmaat/lengte) van Jack&Jones. Die passen mij perfect. Bredere heupmaat met 30lengte hebben ze mogelijk ook wel.

Schoenen, bestel ik meestal. Maat 38/38,5. Breder geworden in de voorvoet (testo of ouder worden kan allebei) dus moet wel goed opletten welke schoenen of maat 39.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Nathan90 »

Overigens betreft het klein en jonger zijn. Ik geef soms aan dat ik een hormoontekort heb, moet immers ook elke 12 weken naar de huisarts. De meeste leggen dan de link met mijn jeugdige uiterlijk ook.

Maar nogmaals. Leeftijd is meer door je gezicht ed dan je lengte. En veel transmannen worden de eerste tig jaar van transitie jonger geschat.
Misha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2014, 21:24
Gender: Trans FtM
Locatie: Tilburg

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Misha »

Haha, ik had inderdaad ook al bedacht dat ik gewoon zeg dat ik een testosterontekort heb. Wat in feite ook zo is. En qua gezicht, misschien moet ik dan maar gewoon een enorme baard laten staan. (Ik zit nu echt in een 'kom maar op met die transitie!' fase, misschien moet ik me eens gaan aanmelden in Amsterdam)
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door Nathan90 »

Ik zou het wel doen ja, wachttijd tussen aanmelding en start hormonen is lang genoeg als je daadwerkelijk bent aangemeld. Laat staan als je dat nog moet doen. ;) Maar ja, baard zal helpen als je daadwerkelijk genoeg baardgroei krijgt zo snel. Te weinig baardgroei en toch laten staan betekent vaak enkel dat je als puberjongetje doet alsof je ook een baard kan laten staan. ;) Een beetje een volwassen kerel zal dat scheren.
ada
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 nov 2012, 15:21
Gender: Vrouw
Locatie: hoogvliet

Re: Groeien door testosteron?

Bericht door ada »

Valt best mee hoor met pesten alleen je bent gewoon klein daar kan je niets aan veranderen.
Als man was ik altijd klein en je moet gewoon "je eigen ik'" zeker over komen wat soms niet meevalt.
Ik was 1.61 vroeger en kleding kopen ging toen al heel moeilijk maar tegenwoordig zijn de mensen langer geworden,
dan is het inderdaad moeilijk. Ging vaak de laatste tijd naar jongensafdeling en je kan ook uniekleding kopen die maten
beginnen iets kleiner.
Ben nu 1.56 en als mtv moet ik me dus groter zijn maar de vrouwen zijn tegenwoordig ook al rond de 1.75. :cry:
Maar zeker zijn is wel een belangrijke zaak en vaak zijn kleine mensen leuker dan die grote windvangers. :D
Wees je zelf en niet een ander
Plaats reactie