Nieuwe chat! Zie dit topic.

Autismeproblematiek

Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Autismeproblematiek

Bericht door Jeste »

Het is bij mij niet alleen genderdysforie, maar wat ook nog speelt is autisme.
Herkenbaar voor anderen hier op het forum?

Na uitgebreid onderzoek had ik die diagnose gekregen. Ik had steeds meer vermoedens dat er "iets" met mij was, maar onduidelijk wat. Uit eerdere psychologische onderzoeken kwam er niets bijzonders uit, maar dat ging alleen maar door middel van vragenlijsten. Daarom had ik zelf bij de huisarts aangedrongen op uitgebreider onderzoek. Zo werd ik doorverwezen.

In het verleden probeerde ik altijd een zoveel mogelijk "normaal" leven te leiden. Dat was echter zwaar voor mij. Vooral werken was een zware belasting. Daarnaast ook veel dingen op sociaal gebied. Wat voor veel mensen ontspanning is, is voor mij vaak een zware belasting.
Toch ging ik maar door, want ik dacht dat het me misschien wel eens ging lukken om de druk van werken aan te kunnen en daarnaast een redelijk druk sociaal leven te hebben. Anderen deden dat immers ook, dus dan zou ik dat toch ook moeten kunnen.
Daarin liep ik echter vast en kwam ik erachter dat het dus niet zo ging bij mij. Na al die jaren (ik was toen 39) was het moment gekomen dat ik volgelopen was met al die dingen die een zware belasting waren voor mij. Daarbij komt ook nog dat ik vrijwel geen emotie voel. Ik probeerde wel te doen alsof, want mijn gedachte was wederom dat het beter was om een beetje "normaal" te zijn. In verband met die dingen heb ik dus gevraagd om dat uitgebreide onderzoek.

Naar aanleiding van die diagnose ben ik me ook meer gaan verdiepen in autisme, en daarbij kwam ik in de bibliotheek een boek tegen over autisme bij vrouwen ('Niet ongevoelig' van Henny Struik - ISBN 978-90-435-1904-5). Daardoor werd het mij ook duidelijk waarom er eerst geen diagnose gesteld werd. Autisme komt bij vrouwen namelijk vaak anders tot uiting dan bij mannen.

Zoals ik al schreef zijn dingen die voor andere mensen een leuke vrijetijdsbesteding zijn, voor mij een zware belasting. Niet dat ik helemaal niets leuk vind. Er zijn best wel dingen waarvan ik genieten. Een heerlijke maaltijd koken en opeten. Een wandeling maken. Nieuwe dingen leren kennen op het gebied van muziek en andere culturele zaken. Lezen. Een dagje op reis gaan.
Dat is toch al weer heel wat wat ik dan wel leuk vind.
Het liefst ben ik vaak alleen. Wel vind ik het heel leuk om even bij te praten met mensen die ik ken, en dat doe ik dan ook regelmatig, of om een nachtje uit te gaan (wat dan juist weer veel te weinig gebeurd), maar ik wil niet voortdurend anderen om me heen hebben. Dat is te druk voor mij.

En ik wordt sjagrijnig van iets waar bijna alle andere mensen ontzettend vrolijk van worden: Dat is zon. Dat is echt heel slecht voor mijn humeur. Alleen als ik heel rustig in de tuin zit kan ik de zon wel waarderen. In tegenstelling tot andere mensen ben ik dus juist in de winterperiode veel gemotiveerder om naar buiten te gaan. Of vroeg in de morgen, bij somber weer en als ik er de tijd voor heb 's nachts. Het liefst zou ik volledig 's nachts leven, maar dat komt praktisch gezien niet goed uit.

In dat boek over autisme bij vrouwen stond een stukje waarin het er over ging dat het vaak voorkomt dat vrouwen met autisme persoonlijke eigenschappen hebben die niet zo vrouwelijk zijn. Voor mij, als androgyn persoon, klopt dat dus ook. Dat stukje was heel herkenbaar toen ik het las.

Dat wilde ik even kwijt en ik ben er benieuwd naar hoe het zit met autismeproblematiek bij anderen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Autismeproblematiek

Bericht door Mike78 »

Ik ben niet autistisch, maar vind dit wel heel herkenbaar!
Helaas kan ik je dan ook niks zeggen over autisme. Ik denk dat ik dat boek ook is ga lezen ;-)
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: Autismeproblematiek

Bericht door Niek68 »

een aantal van mijn behandelaars waren wel overtuigd dat ik een vorm van autisme heb. Toen wel een korte screening gedaan en die was positief voor asperger of hoog functionerend autisme. Het meest waarschijnlijke het laatste. Dit besproken met mijn spv-er toen en we zijn tot de conclusie gekomen niet verder te testen omdat ze vond dat ik mezelf al zoveel had aangeleerd om het te verbergen en met sommige dingen om te gaan. Me in een autismegroep stoppen was overbodig. Neemt niet weg dat ik nog regelmatig tegen dingen aanloop, met name emoties van anderen lezen is erg moeilijk en vaak uitspraken nogal letterlijk nemen maar soms levert dat ook wel hilarische momenten op (nadat ze me de betekenis hebben uitgelegd). Wat ik ook moeilijk blijf vinden is nieuwe mensen leren kennen, was dus ook erg zenuwachtig toen ik naar de mannengroep ging van transvisie. Achteraf valt het dan altijd weer mee. Of dat ik nu een nieuwe begeleidster krijg, eerst een aantal keer ontmoeten met mijn oude er nog bij anders trek ik het niet, sowieso al dat ik bij mijn oude weg moet en ook nog naar een ander kantoor levert al zoveel stress op.
There's only one way of life and that's your own
Misha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2014, 21:24
Gender: Trans FtM
Locatie: Tilburg

Re: Autismeproblematiek

Bericht door Misha »

Ik kreeg op mijn 18e de diagnose Asperger (hoewel dat nu gewoon autisme spectrum stoornis heet). Veel dingen die voor anderen normaal zijn, zijn voor mij ook een hele onderneming. Werken lukt me niet, ik ben te snel overprikkeld en dingen zijn vaak te onduidelijk voor me dus heb ik extra begeleiding nodig. Ik doe nu vrijwilligerswerk onder begeleiding en dat gaat wel, omdat ze rekening met me houden en het dus niet erg vinden als ik me afzonder en even niks doe omdat alles me te veel wordt.

Ik heb zelf vooral last van prikkels als in geluiden, geuren, licht, etc. Als meerdere mensen om me heen aan het praten zijn hoor ik dat niet als geroezemoes maar alsof iedereen tegen mij direct aan het praten is. Ik hoor altijd alle geluiden om me heen, op de een of andere manier kunnen mijn hersenen niet filteren wat wel of niet belangrijk is en komen alle prikkels dubbel zo hard bij mij binnen.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Autismeproblematiek

Bericht door Jessy »

Asperger hier, en ik herken enorm veel van wat je zegt.
En nu ik al 4,5 jaar vast werk heb begint dat toch zijn tol te eisen (in combinatie met wat hoger energieverbruik als gevolg van diabetes).
Ik probeer vol te houden met mijn werk, maar mijn privéleven is er voor een groot deel al aan gesneuveld. Geen sport meer, geen dansen meer, niks meer buiten werk en wat achter de computer hangen thuis. En dat irriteert me mateloos.
Ik weet niet hoe lang ik het nog volhoud, maarja we zullen moeten.

Wat je over de zon zegt is overigens ook heel herkenbaar voor mij. Als ik ontspannen ben en het is niet te heet, kan ik er wel tegen. Maar ben ik met iets bezig (en dat hoeft nog niks zwaars te zijn ofzo) kan ik er niet tegen. De airco thuis draait zodra de temperatuur boven de 20 graden gaat.

En drukte kan ik ook niet verdragen. Ik hou van mensen, maar heb een hekel aan grote groepen bij elkaar. En daar functioneer ik ook totaal niet in.

Grappig detail, de keren dat ik als vrouw naar buiten ging leken mijn sociale remmingen toch wat minder te zijn...
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Autismeproblematiek

Bericht door Jeste »

Bedankt voor jullie reacties.
Niek68 schreef:met name emoties van anderen lezen is erg moeilijk
Bij mij lukt dat wel, maar ik kan er vervolgens niks mee. Ik ben ongevoelig voor emotie. Bij mij is het gezond verstand gebruiken. Dat heeft wel voordelen. Zo laat ik me niet verleiden en dat komt weer goed uit omdat ik een laag inkomen. Ik kan dus rustig met een lege maag een supermarkt binnenlopen, waar de heerlijke geur uit de bakkerij-afdeling hangt, en toch gewoon met niets meer dan op m'n boodschappenlijstje staat naar buiten komen.
Dat is dan even een positief punt, maar het kan natuurlijk lastig zijn bij de omgang met anderen. Ik kan iets vervelends als het overlijden van iemand goed accepteren. Dat hoort nou eenmaal bij het leven. Wie geboren wordt gaat immers ook dood. Dat kan ook onverwacht op een hele vervelende manier gebeuren. Het mag natuurlijk wel duidelijk zijn dat ik dat soort dingen absuluut niet leuk vind, maar ik kan er wel mee omgaan.
Misha schreef:Ik heb zelf vooral last van prikkels als in geluiden, geuren, licht, etc.
Dat heb ik nou niet. Ik zoek juist regelmatig de drukte van de stad op. Ik woon niet zo ver bij het vliegveld vandaan en als ik soms een stukje ga fietsen rijd ik daar wel eens. Is er aan de ene kant een drukke snelweg, aan de andere kant nog een weg en op een viaduct komt er nog even een vliegtuig over rijden. Aan alle kanten komen er indrukken op me af, maar het doet me niets. Al vind ik het toch wel weer prettig om een tijdje later over een rustig dijkje te rijden.
Jessy schreef:Wat je over de zon zegt is overigens ook heel herkenbaar voor mij. Als ik ontspannen ben en het is niet te heet, kan ik er wel tegen. Maar ben ik met iets bezig (en dat hoeft nog niks zwaars te zijn ofzo) kan ik er niet tegen. De airco thuis draait zodra de temperatuur boven de 20 graden gaat.
Warmte op zich vind ik niet zo erg, maar als ik de zonnestralen op m'n hoofd krijg wordt het te veel. Van warmte houd ik juist wel. Als de zon niet schijnt, er niet veel wind staat en het een beetje benauwd is, dan vind ik 30°C best wel lekker. Dat werkt juist ontspannend bij mij.

De laatste tijd ben ik best wel bezig met de autismeproblematiek. Vandaar dat ik me aangemeld heb op een forum voor vrouwen met autisme. Ik ben best wel benieuwd hoe dat voor anderen is en tegen welke problemen er aangelopen wordt.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.