Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Meisje1991 »

In de bijsluiter van sommige medicijnen (zoals Cyproteron, maar ook mijn vitamine- D/Calcium tabletjes) staat dat ze niet bewaard mogen worden bij temperaturen boven de 25 graden. Is het werkelijk zo dat ze dan bederven of kan het geen kwaad als hij voor korte tijd is, bijv. 2 weken? :)

Waarschijnlijk ga ik namelijk in juli samen met mijn auto naar Roemenië (de Transfăgărășan rijden) :D Het is daar dan waarschijnlijk zo'n 35-40 graden overdag, als ik de diverse weer-sites moet geloven. Nu zou dat in een hotel wel meevallen, denk ik. Maar het is onvermijdelijk dat de medicijnen ook op bepaalde momenten achter moeten blijven in de geparkeerde auto (die dan misschien vol in de zon staat). De airco werkt natuurlijk niet als de auto uitstaat.

Zou dat schadelijk zijn voor de medicijnen? En zo ja, wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ze alsnog niet gaan bederven? :?
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Alice »

Zou de sites maar geloven dat het warm kan wezen in die omgeving, je bent ook zo’n 2000 m dichter bij de zon.

Medicijnen in tabletvorm kunnen in de regel wel tegen wat hogere temperaturen zeker als ze in een blister verpakt zijn. Los in potjes/flesjes zou het kunnen dat iets van het stofje kan verdampen na een, lange, periode.
Ik heb cyproteronacetaat nagegaan, de fabrikant geeft aan dat het product tot 35 C stabiel is, smeltpunt 200 C .
Vitaminetabletjes, vaak hebben die een suikercoating en ik kan mij voorstellen dat die smelt en als het nog met vochtige lucht in aanraking komt alle tabletjes aan elkaar kleven.

Bewaren, een idee is om zo’n geïsoleerd fietstasje voor aan het stuur te kopen bij een gerenommeerde winkel zoals Action, aanbieding Aldi, Lidl. Daar passen 2 koelaccu’s in. In een hotel even vragen of ze het s’nachts in willen vriezen of op de camping is vaak de mogelijkheid om in te vriezen. Doe wel de medicijnen als die in papier of kartonnen doosjes verpakt zijn in een plastic zakje, condenswater.

Als niet echt zeer duidelijk aangegeven is dat de medicijnen koel/gekoeld bewaard moeten worden zou Ik zou mij niet druk maken. Denk hierbij dat medicijnen in de tropen ook in tabletvorm worden gebruikt en daar heeft niet iedereen de mogelijkheid om medicijnen precies op temperatuur te houden.

Vergeet je medicijnpaspoort niet!!!
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door fenna »

Ha nog een liefhebster van mooie auto ritten ;)

Voor je medicijnen kun je ook denken aan isolatie zoals bv een diepvriestas, koelbox, piepschuimbak ed.
Die dan wegzetten op de koelste plek in de auto. Mijn ervaring met een sedan is dat de kofferbak nog lang redelijk koel blijft in de zon. Zeker in het midden.
De auto moet dan wel heel lang in heel warm staan, wil het toch mis gaan.
Wellicht heeft de apotheek nog advies voor je. Daar zitten immers de medicijn techneuten....

fijne reis gewenst alvast :)

Fenna
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door diederique »

Naar mijn ervaring kunnen zowel de Androcur als de Oestrogeen (pleisters!) niet tegen de langdurige hitte boven de de 25-30 graden. Ik bewaar ze gedurende de warmte weken/maanden in een gesloten bakje in de koelkast of onderweg in een geïsoleerd tasje met koelelementen die ik dan 's avonds weer kan in vriezen/koelen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Meisje1991 »

Alice schreef:Medicijnen in tabletvorm kunnen in de regel wel tegen wat hogere temperaturen zeker als ze in een blister verpakt zijn. Los in potjes/flesjes zou het kunnen dat iets van het stofje kan verdampen na een, lange, periode.
Ik heb cyproteronacetaat nagegaan, de fabrikant geeft aan dat het product tot 35 C stabiel is, smeltpunt 200 C .
Vitaminetabletjes, vaak hebben die een suikercoating en ik kan mij voorstellen dat die smelt en als het nog met vochtige lucht in aanraking komt alle tabletjes aan elkaar kleven.
Is dat niet per merk verschillend? Bij de cyproteronacetaat die ik heb, staat in de bijsluiter van het ene merk "bewaren onder 25 graden" en bij het andere merk "bewaren bij 15-25 graden" en ook "niet in de koelkast" :?

De vitaminetabletjes zitten in een plastic potje, die verdraagt volgens de bijsluiten blijkbaar tot 35 graden :)
Alice schreef:Bewaren, een idee is om zo’n geïsoleerd fietstasje voor aan het stuur te kopen bij een gerenommeerde winkel zoals Action, aanbieding Aldi, Lidl. Daar passen 2 koelaccu’s in. In een hotel even vragen of ze het s’nachts in willen vriezen of op de camping is vaak de mogelijkheid om in te vriezen. Doe wel de medicijnen als die in papier of kartonnen doosjes verpakt zijn in een plastic zakje, condenswater.
Ik weet niet of ik dat voor elkaar kan krijgen, ik spreek de taal daar namelijk niet zo geweldig :oops:
Alice schreef:Vergeet je medicijnpaspoort niet!!!
Is dat hetzelfde als een medicijnoverzicht? Dat was namelijk het enige wat ik meekreeg toen ik vroeg of ik de medicijnen mee naar het buitenland kon nemen.
fenna schreef:Ha nog een liefhebster van mooie auto ritten ;)

Voor je medicijnen kun je ook denken aan isolatie zoals bv een diepvriestas, koelbox, piepschuimbak ed.
Die dan wegzetten op de koelste plek in de auto. Mijn ervaring met een sedan is dat de kofferbak nog lang redelijk koel blijft in de zon. Zeker in het midden.
De auto moet dan wel heel lang in heel warm staan, wil het toch mis gaan.
Wellicht heeft de apotheek nog advies voor je. Daar zitten immers de medicijn techneuten....

fijne reis gewenst alvast :)

Fenna
Thanks :)

De apotheek raadde een elektrische koelbox voor in de auto aan, maar ja... de 12v aansluiting in mijn auto kan de benodigde stroom niet leveren, dus werkt dat niet :|

Ik heb een hatchback, eigenlijk heb ik er nooit bij stilgestaan of de kofferbak ook mee-verwarmt met het gedeelte waar de zitplaatsen zijn :? Ik ga eens een keer kijken. Als dat koel blijft dan kan ik ze mooi daar bewaren :)
diederique schreef:Naar mijn ervaring kunnen zowel de Androcur als de Oestrogeen (pleisters!) niet tegen de langdurige hitte boven de de 25-30 graden. Ik bewaar ze gedurende de warmte weken/maanden in een gesloten bakje in de koelkast of onderweg in een geïsoleerd tasje met koelelementen die ik dan 's avonds weer kan in vriezen/koelen.
De androcur/cyproteron heeft dus de max. 25 graden :(

De estradiol tabletten hebben echter geen specifieke bewaartemperatuur staan in de bijsluiter (zowel de Progynova als de Sandoz niet). Dus ik neem aan dat die niet kan bederven door hoge temperaturen? Ik las volgens mij echter wel ergens 25 graden max, in een Engelstalige bijsluiter. Misschien op internet of zo :? In die van Nederland staat dat blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Danielle »

Ik zou voor pillen me niet zoveel zorgen maken. Voor pleisters kan ik me wel voorstellen dat de temperatuur van invloed is, die lijmlaag is immers afgestemd op lichaamstemperatuur.

Dat medicijnenpaspoort is wel een goede tip trouwens. Daar had ok nog niet bij stil gestaan. Maar met mijn aankomende oversteek naar Engeland in dat wel handig om mee te hebben voor de zekerheid.

EDIT: de gebruikelijke hormonen staan niet op de lijst met opiaten waar een bijzondere verklaring voor nodig is. Zou geen probleem moeten zijn. Ik zag dat medicatie voor adhd wel op de opiumlijst staat.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Alice »

diederique schreef:Naar mijn ervaring kunnen zowel de Androcur als de Oestrogeen (pleisters!) niet tegen de langdurige hitte boven de de 25-30 graden.
Wat bemerkte je bij Androcur? Werd de werking minder? Na hoeveel tijd en temperatuur begon je dat te bemerken? En wat merkte je op bij de pleisters?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Alice »

Josefien1989 schreef:
Alice schreef: In een hotel even vragen of ze het s’nachts in willen vriezen
Ik weet niet of ik dat voor elkaar kan krijgen, ik spreek de taal daar namelijk niet zo geweldig :oops:
Als het niet een achteraf hotelletje is dan kun je verwachten dat personeel van de receptie Engels, Duits spreekt. Misschien moet je wel met handen en voeten praten maar daarbij is het handig als je een klein koeltasje (fietstasje) met kleine koelaccus/koelelement kunt laten zien met medicijnen en zodoende duidelijk kunt maken dat het belangrijk is om die elementen in te vriezen. Als je met een setje grote elementen komt wordt waarschijnlijk nee gezegd, geen plaats. In een backpakkers hotel is altijd wel een vriezer aanwezig waar je ze in kunt doen.
Josefien1989 schreef:
Alice schreef:Vergeet je medicijnpaspoort niet!!!
Is dat hetzelfde als een medicijnoverzicht? Dat was namelijk het enige wat ik meekreeg toen ik vroeg of ik de medicijnen mee naar het buitenland kon nemen.
Nee, medicijn(en)paspoort wordt ook wel geneesmiddelenpaspoort of Europees Medisch Paspoort genoemd. Is ook niet de zg. Schengenverklaring.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... poort.html
Van belang is dat als je in het buitenland gecondoleerd wordt door douane, politie etc. je kunt aantonen dat je legitiem deze medicijnen gebruikt. Dit geld in het bijzonder voor Roemenië daar kan het een kostbare en vervelende zaak worden als ze maar even denken dat het illegaal is, kassa!!!
Josefien1989 schreef:De apotheek raadde een elektrische koelbox voor in de auto aan, maar ja... de 12v aansluiting in mijn auto kan de benodigde stroom niet leveren, dus werkt dat niet :|
Elektrische koelbox is een optie, dan heb je ook lekker gekoelde dranken voor onderweg.
Je generator van je auto kan wel degelijk de benodigde stroom leveren maar de problemen beginnen als je de motor stopt en de stroom vanuit de accu moet komen. Die heeft maar een beperkte capaciteit. Er zijn van die voltage begrenzers die de stroom onderbreken als de voltage te laag wordt maar uit ervaring weet ik dat ze niet goed werken en daar sta je dan met een lege accu. (oplossing, tijdje wachten dan hersteld de accu zich enigszins en kun je starten). Beter is, gewoon de stekker er uit trekken als je stilstaat.

Advies neem geen thermo-elektrische koelrbox, 'Peltier' type, ze worden geacht 20 graden onder de omgevingstemperatuur te kunnen koelen maar dit wordt nooit behaald het enige wat ze wel geven is herrie van de ventilator. Wat beter zijn de hybride koelboxen zoals.
http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/ ... elbox.html
die kun je in het hotel inpluggen en koel/vriesstand zetten en tijdens het rijden kan nog, wat, gekoeld worden met de 12 v lijn.
Nog mooier zijn deze
http://www.my-caravanning.com/nl/produc ... koelboxen/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Meisje1991 »

Alice schreef:
Josefien1989 schreef:
Alice schreef:Vergeet je medicijnpaspoort niet!!!
Is dat hetzelfde als een medicijnoverzicht? Dat was namelijk het enige wat ik meekreeg toen ik vroeg of ik de medicijnen mee naar het buitenland kon nemen.
Nee, medicijn(en)paspoort wordt ook wel geneesmiddelenpaspoort of Europees Medisch Paspoort genoemd. Is ook niet de zg. Schengenverklaring.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... poort.html
Van belang is dat als je in het buitenland gecondoleerd wordt door douane, politie etc. je kunt aantonen dat je legitiem deze medicijnen gebruikt. Dit geld in het bijzonder voor Roemenië daar kan het een kostbare en vervelende zaak worden als ze maar even denken dat het illegaal is, kassa!!!
Het wordt mij eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat "Europees Medisch Paspoort" precies is :?

Er staat dat je het bij de apotheek of behandelaar kan opvragen. Maar ook iets over "zelf invullen" en een "Med1Pas" die je on-line kan bestellen :?

En als ik dat bij de apotheek zou halen... bij welke dan? :? Ik heb zowel medicijnen via de lokale apotheek en de apotheek van de VUmc. De informatie daartussen wordt niet uitgewisseld, voor zover ik weet. Dus het is nooit compleet :?
Alice schreef:
Josefien1989 schreef:De apotheek raadde een elektrische koelbox voor in de auto aan, maar ja... de 12v aansluiting in mijn auto kan de benodigde stroom niet leveren, dus werkt dat niet :|
Elektrische koelbox is een optie, dan heb je ook lekker gekoelde dranken voor onderweg.
Je generator van je auto kan wel degelijk de benodigde stroom leveren maar de problemen beginnen als je de motor stopt en de stroom vanuit de accu moet komen. Die heeft maar een beperkte capaciteit. Er zijn van die voltage begrenzers die de stroom onderbreken als de voltage te laag wordt maar uit ervaring weet ik dat ze niet goed werken en daar sta je dan met een lege accu. (oplossing, tijdje wachten dan hersteld de accu zich enigszins en kun je starten). Beter is, gewoon de stekker er uit trekken als je stilstaat.
De generator kan het wel leveren, maar het probleem is dat de 12v-stekker ("sigarettenaansteker-contact") in het dashboard slechts een beperkte stroom kan leveren: deze zit samen met de autoradio op 1 zekering van 10A. Verder zit de stekker ook aangesloten met hele dunne draadjes (origineel Renault...) waardoor bij een iets grotere stroom het spanningsverlies al vrij groot is. Daarbij komt dat de stekker al via een verdeler gedeeld wordt met adapters voor navigatie, dashcam en een oplader wisselend voor camera/smartphone/laptop. Samen met dat dunne draadje blijft er dus niet meer zoveel over voor een koelbox...
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door fenna »

En als ik dat bij de apotheek zou halen... bij welke dan? :? Ik heb zowel medicijnen via de lokale apotheek en de apotheek van de VUmc. De informatie daartussen wordt niet uitgewisseld, voor zover ik weet. Dus het is nooit compleet :?
Mijn ervaring is dat mijn eigen apotheek door de VU apotheek werd geïnformeerd over door hen aan mij verstrekte medicijnen, wellicht is het een idee om dat nog even na te gaan?
De generator kan het wel leveren, maar het probleem is dat de 12v-stekker ("sigarettenaansteker-contact") in het dashboard slechts een beperkte stroom kan leveren: deze zit samen met de autoradio op 1 zekering van 10A. Verder zit de stekker ook aangesloten met hele dunne draadjes (origineel Renault...)
Als je dat van die draadjes weet, lijkt het me geen heksenwerk meer om zelf zwaardere draadjes met een zwevende zekering aan te leggen vanaf je accu naar die 12v stekker ;) Desnoods leg je voor deze reis speciaal een extra 12v lijntje met passende capaciteit. Of een 12V aansluiting in je kofferbak is ook best blits. Zit er een trekhaak aan je auto? dan heeft de stekkerdoos wellicht een 'constante spannings draad' die je kunt aftappen...

Fenna (die zelf een oude landrover opnieuw bedraad heeft met een 12v aansluiting in het dashboard bemeten op 30A ;))