Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Alice »

Josefien1989 schreef:Het wordt mij eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat "Europees Medisch Paspoort" precies is :?

Er staat dat je het bij de apotheek of behandelaar kan opvragen. Maar ook iets over "zelf invullen" en een "Med1Pas" die je on-line kan bestellen :?

En als ik dat bij de apotheek zou halen... bij welke dan? :? Ik heb zowel medicijnen via de lokale apotheek en de apotheek van de VUmc. De informatie daartussen wordt niet uitgewisseld, voor zover ik weet. Dus het is nooit compleet :?

De generator kan het wel leveren, maar het probleem is dat de 12v-stekker ("sigarettenaansteker-contact") in het dashboard slechts een beperkte stroom kan leveren: deze zit samen met de autoradio op 1 zekering van 10A. Verder zit de stekker ook aangesloten met hele dunne draadjes (origineel Renault...) waardoor bij een iets grotere stroom het spanningsverlies al vrij groot is. Daarbij komt dat de stekker al via een verdeler gedeeld wordt met adapters voor navigatie, dashcam en een oplader wisselend voor camera/smartphone/laptop. Samen met dat dunne draadje blijft er dus niet meer zoveel over voor een koelbox...
Ik kan het je niet duidelijker maken, zou in ‘trans’ gaan met je huisarts, (praktisch met de assistente) zeg dat je een EMP wilt hebben, dat je niet helemaal begrijpt wat ingevuld moet worden, eventueel neem de verpakkingen van alle medicijnen die je gebruikt mee.

Wat gebruikt je autoradio nu zeg zonder boemdingettjes 1-2 A, navigatie, dashcam lader camera/laptop/smartphone 2 A, koelbox zeg 4A.
Je kunt natuurlijk ook een draadje trekken direct van de accu met een zwevende zekering van 10 A en een losse aansluiting maken. Zou hier op je appendages aansluiten en de koelbox op de sigarettenaansteker als je de sleutels uit het contact haalt wordt, meestal ook gelijk de stroom onderbroken van de sigarettenaansteker, of gewoon de stekker er uit trekken (ter voorkoming lege accu).
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Meisje1991 »

fenna schreef:
En als ik dat bij de apotheek zou halen... bij welke dan? :? Ik heb zowel medicijnen via de lokale apotheek en de apotheek van de VUmc. De informatie daartussen wordt niet uitgewisseld, voor zover ik weet. Dus het is nooit compleet :?
Mijn ervaring is dat mijn eigen apotheek door de VU apotheek werd geïnformeerd over door hen aan mij verstrekte medicijnen, wellicht is het een idee om dat nog even na te gaan?
Dat is bij mij niet het geval. Daarvoor moest destijds een apart formulier worden ingevuld om toestemming te geven voor gegevensuitwisseling. Dat heb ik destijds niet gedaan.
Alice schreef:Ik kan het je niet duidelijker maken, zou in ‘trans’ gaan met je huisarts, (praktisch met de assistente) zeg dat je een EMP wilt hebben, dat je niet helemaal begrijpt wat ingevuld moet worden, eventueel neem de verpakkingen van alle medicijnen die je gebruikt mee.
Hmmm... ik heb over 2 weken al een afspraak staan met de huisarts, dan ga ik het wel aan hem vragen. Hoop dat hij het dan ook direct in orde kan maken, hij heeft het vaak erg druk :|

Wel vreemd overigens dat de apotheek mij destijds alleen het medicijnoverzicht gaf en zei dat ik daaraan voldoende had om met de medicijnen op vakantie te gaan zonder problemen :? Ik had daarbij aangegeven dat ik door Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Roemenië moest.
Alice schreef:Wat gebruikt je autoradio nu zeg zonder boemdingettjes 1-2 A, navigatie, dashcam lader camera/laptop/smartphone 2 A, koelbox zeg 4A.
Je kunt natuurlijk ook een draadje trekken direct van de accu met een zwevende zekering van 10 A en een losse aansluiting maken. Zou hier op je appendages aansluiten en de koelbox op de sigarettenaansteker als je de sleutels uit het contact haalt wordt, meestal ook gelijk de stroom onderbroken van de sigarettenaansteker, of gewoon de stekker er uit trekken (ter voorkoming lege accu).
fenna schreef:Als je dat van die draadjes weet, lijkt het me geen heksenwerk meer om zelf zwaardere draadjes met een zwevende zekering aan te leggen vanaf je accu naar die 12v stekker ;) Desnoods leg je voor deze reis speciaal een extra 12v lijntje met passende capaciteit. Of een 12V aansluiting in je kofferbak is ook best blits. Zit er een trekhaak aan je auto? dan heeft de stekkerdoos wellicht een 'constante spannings draad' die je kunt aftappen...

Fenna (die zelf een oude landrover opnieuw bedraad heeft met een 12v aansluiting in het dashboard bemeten op 30A ;))
Helaas ben ik daar niet handig genoeg in :( Ik kan enkel oppervlakkige dingen doen als het dashboard demonteren tot aan de tellerbak, de radio, lampjes en de accu verwisselen, tot daar aan toe. Maar een nieuwe kabel op de accu aansluiten (is volgens mij een dikke krimp-verbinding) en dan naar binnen voeren en veilig wegwerken is vrees ik te ingewikkeld :( Ik ben bang dat het fout gaat, het gaat toch om best hoge stroomsterktes, ik vertrouw mezelf daarin niet :oops: De accu zit ook linksboven onder de motorkap. Maar het gat om kabels naar binnen te voeren zit helemaal rechts, dan komt hij ergens achter het dashboard uit, dus moet waarschijnlijk het hele dashboard gedemonteerd worden :o De auto (Renault Mégane van '99) is erg krap/dicht bebouwd, niet echt makkelijk om aan te werken :|

Aan de stekkerdoos van de trekhaak heb ik al gedacht, maar deze heeft helaas geen constante stroom draad :( De stekker is ook slechts een 7-polige. De bedrading ervan is door één v/d vorige eigenaren met van die blauwe klemmetjes afgetapt van de achterlichten.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Meisje1991 »

Alice schreef:Ik kan het je niet duidelijker maken, zou in ‘trans’ gaan met je huisarts, (praktisch met de assistente) zeg dat je een EMP wilt hebben, dat je niet helemaal begrijpt wat ingevuld moet worden, eventueel neem de verpakkingen van alle medicijnen die je gebruikt mee.
Ik heb even gebeld met de huisartsenpraktijk... er werd opgenomen door de assistente. Toen ik vroeg of ik voor zo'n Europees medisch paspoort bij de assistente of huisarts moest zijn, zei ze dat ze het ook kon uitdraaien voor me. En dat is een medicijnoverzicht :? Volgens haar moet dat voldoende zijn om met de medicijnen op vakantie te gaan om bijv. de douane duidelijk te maken dat het medicijnen zijn en geen drugs of zo...
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Kunnen medicijnen bederven tijdens een warme vakantie?

Bericht door Alice »

Josefien1989 schreef: Ik heb even gebeld met de huisartsenpraktijk... er werd opgenomen door de assistente. Toen ik vroeg of ik voor zo'n Europees medisch paspoort bij de assistente of huisarts moest zijn, zei ze dat ze het ook kon uitdraaien voor me. En dat is een medicijnoverzicht :? Volgens haar moet dat voldoende zijn om met de medicijnen op vakantie te gaan om bijv. de douane duidelijk te maken dat het medicijnen zijn en geen drugs of zo...
Heb zelf ook even geïnformeerd, het EMP paspoort is niet erg bekend bij huisartsen/apothekers (raar maar waar). De uitdraai zou voldoende zijn maar beter is om een origineel EMP bij je te hebben, zeker als je richting Roemenië gaat, het land heeft een reputatie.

Je moet eerst een lege paspoort 'ergens' bestellen en daarmee ga je naar je huisarts en met behulp van de assistente wordt het EMP ingevuld.

Over dit document heb ik het,
http://www.formulierenloket.nl/download ... fid=501880 (opent zich niet automatisch, openen via download map).

hier kun je er een bestellen.
http://www.ehlers-danlos.nl/site/index. ... 70&cat=859
Het blijkt dat je ook bij sommige gemeentes er een kunt bestellen, bijvoorbeeld Brielle
https://secure.brielle.nl/wonen-en-leve ... _6567.html

Er is ook een digitaleversie op een usb stick, neem die niet niet er is niet altijd de mogelijkheid om die uit te lezen.

Succes, goede reis!!!

Misschien is het ook een idee voor transmannen die testo gebruiken en op reis gaan.
Testo wordt in veel landen als doping gezien = problemen.
"Met het medisch paspoort kunt u bij de douane ook aantonen dat de medicijnen voor eigen gebruik zijn. Een medisch paspoort is tevens aan te raden omdat sommige medicijnen verward kunnen worden met drugs."
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.