Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Gebruikersavatar
anneduelle
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jan 2013, 15:04
Gender: Vrouw

Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door anneduelle »

Feitelijk voor het eerst loop ik tegen een muur aan, struikelend over kastjes, kom er niet uit...

Ernstige medische problemen zijn er debet aan geweest dat ik het M2F traject enige tijd heb moeten onderbreken. Als de ziekte onder controle komt, ga ik de laatste stap doen: de SRS. (Hopelijk begin 2016)Genitale ontharing begonnen en de intake bij de chirurg gemaakt.

Nu wordt door het genderteam dringend aanbevolen ook een bekkenbodem Fysiotherapie te doen. Ai! Dus fysio. Dat wordt normaal gesproken dus niet vergoed vanuit de basis zorgverzekering. Valt het hier onder het traject van het VUmc? Zijn er forumleden die hier enige ervaring mee hebben?

Jullie zullen zeggen: Neem contact op met...
Goed. Het genderteam DENKT van wel, weet het niet zeker en adviseert te informeren bij FBTO. Maar die weten het niet en zeggen dat Amsterdam het echt zal weten. Weer doorverwezen naar de patientenadministratie van VUmc, die weer doorverwijst naar hun debiteurenadministratie, die weer teruggooit richting zorgverzekeraar, enz.
:fpalm:

Wie heeft ervaring?

Anne
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door Niek68 »

is het niet zo dat je in de basisverzekering een beperkt aantal fysiotherapiebehandelingen hebt? Ik dacht dat tenminste, ben zelf aanvullend verzekerd met onbeperkt fysio dus ik hoef daar zelf niet naar te kijken. Misschien kun je de polisvoorwaarden erbij pakken daar zou dat in moeten staan.
There's only one way of life and that's your own
Gebruikersavatar
anneduelle
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jan 2013, 15:04
Gender: Vrouw

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door anneduelle »

Zojuist eindelijk het antwoord gekregen van de VUmc.
De therapie zit in bij het traject. Je krijgt er derhalve geen rekening voor.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door Ilse »

Hoi Anne,

kun je mij ook vertellen hoe dit gaat bij de vu?
ik was al van plan om te informeren bij de VU, maar ik zie net jou berichtje staan.

Bij onze fysio zit iemand die hier goed in is heb ik vernomen, maar kan en mag dat als je dit via de vu moet doen?
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
anneduelle
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jan 2013, 15:04
Gender: Vrouw

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door anneduelle »

Ilse, ik heb de eerste afspraak bij de VUmc staan in augustus. Ik ga het vragen. Want ikzelf wil ook niet elke keer het halve land doorreizen voor een half uurtje therapie. Ik vermoed dat zij dan een machtiging gaan afgeven. Ik laat het weten.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door Ilse »

Dank je Anne,

ik heb het vrijdag ook gevraagd aan de vu per mail en nog geen reactie teruggekregen.
als ik wat krijg te horen, laat ik je dat zeker weten
Groetjes,
Ilse
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door Ilse »

Anne ik ben gistermiddag gebeld door het VU over de bekkenbodemtherapie.

Ze vertelden mij dat zij een afspraak voor mij kon maken met de persoon die deze therapie geeft in het VU.
Aansluitende vertelden ze mij ook dat als je bij de VU deze therapie krijgt of volgt, dan komt het in de dbc van de VU en valt het onder de basisverzekering.
Echter vertelde ze mij als jij bij iemand anders deze therapie wilt volgen, bijvoorbeeld bij een goede therapeute uit jou woonplaats, dan valt het niet meer onder de basisverzekering, maar onder de aanvullende verzekering en moet je dus goed kijken in hoeverre je hiervoor verzekerd bent.

Achteraf vond ik hetgeen wat zij mij vertelden best wel vreemd, want als je naar de VU gaat dan valt het wel onder de basisverzekering, maar ga je ergens anders naartoe in Nederland voor exact dezelfde zorg, dan plotseling niet meer.
Ik snap wel dat ze het onderdeel maken van hun totale DBC, maar dat mag toch niet mogen eigenlijk op deze manier.
Nu heb ik zelf wel een redelijke goede aanvullende verzekering, maar ik vind het ergens niet helemaal eerlijk naar iemand die in een andere situatie zit, zoals bijvoorbeeld het volgende:

Als je nu iemand hebt die in Maastricht woont en zij is niet in staat om elke keer voor deze therapie naar Amsterdam te reizen en heeft ook geen goede aanvullende zorgverzekering, dan zou deze persoon er geen recht op hebben vanuit de basisverzekering. Dat is toch wat het VU nu verteld.

Wat vinden jullie hier eigenlijk nu van en hebben anderen hier ook ervaring mee?
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door Madeleine »

Ilse schreef: Wat vinden jullie hier eigenlijk nu van en hebben anderen hier ook ervaring mee?
Een paar sessie's gecombineerd met endo/psychologenbezoek kan toch ook?
Het is volgens mij ook geen must in de meeste gevallen, maar ik kan ook verkeerd voorgelicht zijn ;)

Zelf heb ik overigens een sessie na de operatie gehad, geen probleem met spannen, maar juist met de juiste ontspanning...
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door Ilse »

Hoi,

Een combinatie met endo/psych zou idd een mogelijkheid zijn Madeleine, maar ik had ook geen idee eigenlijk wat je hier nu van kon verwachten.
Op de voorlichtingsavond werd er nogal de nadruk opgelegd om hier aandacht aan te besteden en ik dacht ook dat het de bedoeling was om hier tijdig vooraf mee te beginnen, maar ik begreep van anderen iets anders.

Een medewerkster van transvisie die zelf ook fysiotherapeute is, heeft het mij gisteren als volgt uitgelegd en dat klopt wel bij wat jij net verteld.

De bekkenbodemfysiotherapie van het VUMC betreft één consult voor de operatie. Soms nog één voor je naar huis gaat maar lang niet altijd. Een heel beperkte begeleiding dus.

Verdere bekkenbodemtherapie valt niet onder het DBC. Zijn er heel veel problemen dan wordt de bekkenbodemfysiotherapeut van het VU soms nog een keer ingeschakeld maar dat is dan wel nadat er problemen zijn en vaak pas na maanden.Het consult voor de operatie is meestal in combinatie met een regulier bezoek. De informatie die je hebt gekregen is dus juist.

Ons advies is om, naast de bekkenbodemtherapeut van het VU, een vertrouwde plek te zoeken in de buurt. Zij kunnen veel meer tijd voor je nemen en een vertrouwensband opbouwen. Mochten er dan na de operatie problemen zijn dan kun je terugvallen op een vertrouwde therapeut zonder dat je ver moet reizen. Zeker vlak na de operatie is dat prettiger. Soms als de bekkenbodemtherapeut in dezelfde plaats woont kan ze zelfs thuis langs komen.

Kortom één consult in het ziekenhuis is niet te vergelijken met een aantal consulten thuis en opvang bij problemen


Hopelijk hebben jullie iets aan deze info, voor mij wel helder iig en dat wordt dus iemand hier uit de buurt.
Groetjes,
Ilse
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Bekkenbodem Fysiotherapie en Vergoeding

Bericht door finesse »

bekkenbodem therapie: even googlen, youtuben en zorgen dat je aansluit bij 2 of drie zwangersklasjes van yoga. ben je voor 25 euro klaar in mijn geval