Hormonen en Roken

jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Ja, daar lijkt het op. Stoppen met roken is verstandig als je hormonen slikt en om vele andere redenen.
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Ik wil toch nog iets zeggen over de effecten van hormonen in het algemeen. Wil je echt het onderste uit de kan halen zorg dan dat je minstens 3 keer per week minstens 1 uur intensief sport waarbij je jezelf in het zweet werkt. Zorg voor een gevarieerd dieet met veel fruit, groente, vermijd dierlijke vetten en beperk alcohol tot één à twee glazen in het weekeinde en ROOK niet. Drink minstens 2 liter water per dag.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Merle »

jocyn schreef:Ja, daar lijkt het op.
Dan is een bron wel op zijn plaats, natuurlijk. ;)

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 4009004819" target="_blank

Super korte conclusie alla Merle: in ieder geval 17β-estradiol* receptoren lijken inderdaad te worden geblokkeerd door nicotine; niet helemaal, maar wel significant.

Dat laatste stukje is dan ook meteen een antwoord op Marina's vraag waarom ook rokende transseksuelen (soms hele goede) resultaten boeken. ;)


* Dit is, als het goed is, de oestrogeen waar wij transvrouwen ons druk over 'moeten' maken.
Met veel liefs,
Merle
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Dank je wel! Kon dat artikel niet vinden maar ik kende het wel.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Marina1993 »

Merle schreef:
jocyn schreef:Ja, daar lijkt het op.
Dan is een bron wel op zijn plaats, natuurlijk. ;)

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 4009004819" target="_blank

Super korte conclusie alla Merle: in ieder geval 17β-estradiol* receptoren lijken inderdaad te worden geblokkeerd door nicotine; niet helemaal, maar wel significant.

Dat laatste stukje is dan ook meteen een antwoord op Marina's vraag waarom ook rokende transseksuelen (soms hele goede) resultaten boeken. ;)


* Dit is, als het goed is, de oestrogeen waar wij transvrouwen ons druk over 'moeten' maken.


17β-estradiol* receptoren ?? En zitten die dan in de pillen?

Want je zegt dat laatste stukje is meteen een antwoord op Marina's vraag, maar ik snap het niet:$? Kan je het uitleggen??
marlies
Gast

Re: Hormonen en Roken

Bericht door marlies »

MarinaDrz schreef: 17β-estradiol* receptoren ?? En zitten die dan in de pillen?
Nee, receptoren zitten er in je lichaam. Versimpeld gezegd: Receptoren zijn de onderdeeltjes van je cellen die reageren op de aanwezigheid van een bepaalde stof. In dit geval dus oestrogenen (de pillen). Doordat de receptoren vanwege de nicotine minder reageren op de aanwezigheid van de oestrogenen, zal je lichaam er minder effect van hebben.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Marina1993 »

Oke Marlies, duidelijk.. Maar ik heb dus de eerste 2,5 weken gerookt tijdens HRT. zit nu 7 weken aan de hormonen, en dus ook 5 weken gestopt met roken... kan ik dan gewoon 100% effect weer verwachten of is het nu beschadig?
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Marina, er is niets beschadigd en als je gestopt bent met roken dan zullen de hormonen weer 100% werken.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Merle »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je zoveel 'schade', als daar al sprake van kan zijn, hebt opgelopen, hoor. De eerste weken, zo niet maanden, moet je lichaam nog wennen aan de nieuwe hormoonhuishouding. Ik denk niet dat het zo veel kwaad kan als dat een klein beetje schommelt totdat je nieuwe hormoonhuishouding stabiel is. En de belangrijkste effecten van de HRT vinden sowieso pas later plaats.Tenminste, dat heb ik ervan begrepen, maar misschien weet iemand hier (die al aan de HRT begonnen is) daar meer over. ;)
Met veel liefs,
Merle
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Merle schreef:Eerlijk gezegd denk ik niet dat je zoveel 'schade', als daar al sprake van kan zijn, hebt opgelopen, hoor. De eerste weken, zo niet maanden, moet je lichaam nog wennen aan de nieuwe hormoonhuishouding. Ik denk niet dat het zo veel kwaad kan als dat een klein beetje schommelt totdat je nieuwe hormoonhuishouding stabiel is. En de belangrijkste effecten van de HRT vinden sowieso pas later plaats.Tenminste, dat heb ik ervan begrepen, maar misschien weet iemand hier (die al aan de HRT begonnen is) daar meer over. ;)
Ik slik al 20 jaar hormonen en ben al lang post-op. De eerste maanden zul je best al wat merken maar het duurt alles bij elkaar wel 5-7 jaar voor dat het maximum bereikt is. Het is net zoals een normale meiden puberteit, dat duurt jaren :D
Plaats reactie