Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ingeschreven bij VU

Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Veronica »

Hoewel datgene wat jij zegt wel voorkomt, betwijfel ik dat het plots zo hard is gegaan.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Emma »

Hakuna schreef:
Veronica schreef:Daar is een simpele verklaring voor, vakantie is voorbij en ineens is iedereen weer aan het werk daar.
Denk dat er wel meer speelt dan alleen een vakantieperiode. Heb ergens gelezen in een online folder met cijfers over transgenders dat veel transgenders tijdens het diagnostiek traject al dan niet vrijwillig afhaken en zelfs op hun voornemens terugkomen. Omdat ze of opzien tegen de hormonen/operaties en er tegenop zien om de ''real life test'' aan te gaan in het dagelijks leven. En laat juist die zo gevreesde en bekritiseerde RLE voor veel transgenders de moeilijkste stap zijn, niet het slikken van een hormoon pilletje.
Tenzij er een erg goede bronvermelding is geloof ik die online folders niet zo. Ik weet best van een aantal mensen dat zij de RLE niet makkelijk vinden maar nog van veel meer dat ze het gewoon doen, die RLE. "Afhakers" heb je wel, maar weinig en netjes verdeeld over het jaar en dan hebben ze geen directe invloed op de lengte van de wachtlijst. En je blijft toch weinig keus hebben, je gaat niet naar een genderteam omdat je dat wel een leuke carrièreswitch lijkt. Als iemand al afhaakt is dat een klein persoonlijk drama.

Daarnaast is de belasting van de psychologen tijdens de RLE (4 gesprekken in een jaar) nu niet dusdanig dat als iemand in die fase stopt dat er dan opeens heel veel capaciteit vrij komt.

Ik hou het op de verklaring van Veronica.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Claire »

Hakuna schreef:
Veronica schreef:Daar is een simpele verklaring voor, vakantie is voorbij en ineens is iedereen weer aan het werk daar.
Denk dat er wel meer speelt dan alleen een vakantieperiode. Heb ergens gelezen in een online folder met cijfers over transgenders dat veel transgenders tijdens het diagnostiek traject al dan niet vrijwillig afhaken en zelfs op hun voornemens terugkomen. Omdat ze of opzien tegen de hormonen/operaties en er tegenop zien om de ''real life test'' aan te gaan in het dagelijks leven. En laat juist die zo gevreesde en bekritiseerde RLE voor veel transgenders de moeilijkste stap zijn, niet het slikken van een hormoon pilletje.
Heb je een link naar die folder?
Niet dat ik je niet geloof maar dan zouden er nu meer afhakers zijn dan vroeger.

Maar vakantie klinkt wel logisch hoor. En soms schiet het gewoon lekker op. De wachtlijst varieert al jaren van tijd tot tijd. Misschien hebben ze wel nieuwe psycholoog aangenomen.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Martine.A
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2015, 20:51
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam, NL

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Martine.A »

Is het bekend hoeveel psychologen werken met ons?
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Hakuna »

Claire schreef: Heb je een link naar die folder?
Niet dat ik je niet geloof maar dan zouden er nu meer afhakers zijn dan vroeger.

Maar vakantie klinkt wel logisch hoor. En soms schiet het gewoon lekker op. De wachtlijst varieert al jaren van tijd tot tijd. Misschien hebben ze wel nieuwe psycholoog aangenomen.
Kan de folder niet meer terugvinden op internet , maar heb deze wel gedownload en opgeslagen. Hier een stukje tekst uit de folder..

Deze brochure houdt zich voornamelijk bezig met de diagnosestelling, gevolgd door een RLE. De RLE is de periode gedurende welke de transseksuele cliënte het leven in de andere genderrol kan ervaren, zonder dat nog onomkeerbare medische stappen genomen zijn. Het doel van de RLE is om te zien of de cliënte zich staande kan houden in de andere genderrol. Sommige cliënten komen gedurende de RLE op hun voornemens terug.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Emma »

Hakuna schreef: Kan de folder niet meer terugvinden op internet , maar heb deze wel gedownload en opgeslagen. Hier een stukje tekst uit de folder..

Deze brochure houdt zich voornamelijk bezig met de diagnosestelling, gevolgd door een RLE. De RLE is de periode gedurende welke de transseksuele cliënte het leven in de andere genderrol kan ervaren, zonder dat nog onomkeerbare medische stappen genomen zijn. Het doel van de RLE is om te zien of de cliënte zich staande kan houden in de andere genderrol. Sommige cliënten komen gedurende de RLE op hun voornemens terug.
Nou, de HRT heeft na een tijdje toch onomkeerbare gevolgen hoor.

Klinkt als een stukje tekst van vroeger. Heel veel mensen zijn tegenwoordig voor de intake al aan een eigen RLE begonnen, zonder HRT dan. Die alinea lijkt meer bedoeld om mensen die aan een traject willen beginnen geruat te stellen, dat ze kunenn beginnen zonder dat ze verplicht worden door te gaan tot het einde.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Danielle »

Veronica schreef:Daar is een simpele verklaring voor, vakantie is voorbij en ineens is iedereen weer aan het werk daar.
Ik neem aan dat ze toch wel weten wie wanneer vakantie heeft en daar omheen kunnen plannen. Dan lijkt het me meer voor de hand liggen dat er een extra psycholoog is of dat er iemand terug is van een langer ziekte verlof. Maar met het VUmc weet je het nooit, het zijn de grootste administratieve helden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Claire »

Hakuna schreef:
Deze brochure houdt zich voornamelijk bezig met de diagnosestelling, gevolgd door een RLE. De RLE is de periode gedurende welke de transseksuele cliënte het leven in de andere genderrol kan ervaren, zonder dat nog onomkeerbare medische stappen genomen zijn. Het doel van de RLE is om te zien of de cliënte zich staande kan houden in de andere genderrol. Sommige cliënten komen gedurende de RLE op hun voornemens terug.
Maar dat is niks nieuws en of dat oploopt zou ik niet weten niks van gehoord.
Maar ze vertellen mij ook niet alles hoor :D
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door NaomiClareNL »

Donderdag 10 september heb ik 70 minuten in de wachtkamer van poli K gezeten en het volgende viel me op:

- het was EXTREEM rustig in de wachtkamer
- heb 1 trans vrouw gezien die niet lang hoefde te wachten tussen 2 afspraken
- meeste afspraken leken intakes te betreffen
- duo's van jonge mensen (trans persoon plus broer/zus/goede vriend of vriendin/huisgenoot zo leek het me)
- vrijwel geen wachttijd tussen eerste en tweede gesprek voor ze, amper tijd om de vragenlijst in te vullen
- meerdere arts-assistenten en psychologen.
- de laatsten waren nieuw voor mij.

Nadat ik me in oktober 2008 aangemeld had heb ik meerdere voorlichtingsbijeenkomsten bijgewoond, zowel bij VUmc als elders. In het begin zei men steeds dat men 150 nieuwe aanmeldingen per jaar had van volwassenen en dat ongeveer 50 daarvan afvielen.
Een jaar of drie geleden hoorde ik opeens cijfers die naar 450 nieuwe aanmeldingen van volwassenen gingen.

Ondertussen hebben we allerlei wachtlijstellende gehad, geldtekort en sinds enige tijd ook het feit dat we onze naam en geslacht kunnen aanpassen met slechts één gesprek met een psycholoog.

Alles optellend kom ik simpelweg tot de konklusie dat het hele begin van de procedure enorm versneld en versimpeld is, gedwongen door de diverse omstandigheden.

Ik zou het wel interessant vinden om te weten hoeveel mensen in eerste instantie opteren voor alleen naam en geslachtswijziging onder de huidige regeling en hoeveel daarvan in een later stadium alsnog de volledige diagnose doorlopen. Lopen over een jaar of zo de wachttijden voor de diagnose weer volledig uit de hand dan weten we het antwoord daarop....

Ondertussen, de patiëntenraad van VUmc heeft een vakature. Wie zich geroepen voelt kan solliciteren en wellicht op die manier achter de feiten komen :o :D
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Ingeschreven bij VU

Bericht door Anon20210626 »

Ik had mijn intake in juni en heb net even gebeld . Ik kan idd heel binnenkort een telefoontje verwachten om de diagnostiek te starten . Eindelijk een keer goed nieuws
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.