VUmc en de huisarts

Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Ik heb eens gekeken op de website van het genderteam bij VUmc en daar staat dat je een verwijzing van de huisarts nodig heb.
Mijn huisarts is echter heel erg 'traditioneel' (wat de reden is dat mijn vader hem had uitgekozen).
Zo'n type van 'vrouwen in de keuken, mannen op het werk', weet je wel?
Ik maak me dus zorgen dat hij gaat weigeren om die verwijsbrief te schrijven puur en alleen omdat hij het er niet mee eens is dat ik dat traject zou mogen doen omdat ik een 'vrouw' ben in zijn ogen en 'mijn plaats moet kennen'. (ugh, ik kan hem echt niet uitstaan)
En ik kan hem moeilijk dwingen om de verwijsbrief te schrijven.

Mijn vraag is dus dit: kent er iemand een huisarts in of rondom Uden (liefst met openbaar vervoer makkelijk bereikbaar, aangezien ik geen auto heb) waar ik naartoe zou kunnen gaan?
Ik was sowieso al van plan een nieuwe huisarts hier in de buurt (mijn huidige huisarts zit in Helmond) te zoeken, dus dit zou het alleen sneller maken.
Ik zoek dus een huisarts die die verwijsbrief voor me kan en wil schrijven, dus als iemand hier bv. uit Uden, Zeeland of Veghel komt en de verwijsbrief van hun huisarts al in handen hebben, bij welke dokter zitten jullie?
Of hoe zou ik een huisarts moeten vinden die LGBTQ-friendly is? Want dat is niet iets wat je op hun website kan opzoeken ofzo.
Ik heb er niet al teveel haast bij, want ik heb voor mezelf de regel opgesteld dat ik me pas bij het VUmc zal aanmelden als ik voor minstens 10% pass (dus dat 1 op de 10 mensen me als man zien ipv als vrouw).
Dit vooral omdat ik eigenlijk pas een paar maanden geleden voor mezelf heb toegegeven dat ik trans ben en ik wil de tijd van die mensen niet verdoen door halverwege het traject te zeggen 'oh, nee, doe toch maar niet'.
Ik denk niet dat dat zal gebeuren, maar toch... Ik geef mezelf nog wat meer tijd om eraan te wennen.
10% moet op zich wel lukken met kleren/haren/sporten/gedrag binnen 6 maanden ofzo.
Maar als die tijd dan komt, wil ik wel een goede huisarts hebben waar ik naartoe kan.
Ik ben zo lang bij degene die ik nu heb gebleven omdat ik eigenlijk bijna nooit ziek ben en het was de familiedokter toen ik nog bij mijn vader woonde, maar ondertussen ben ik alweer 23 en woon ik op mezelf (een stukje van mijn dokter af) en ik ben er tot nu toe gewoon nog niet aan toe gekomen om een nieuwe huisarts te zoeken. Vandaar.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Anon20180501 »

Als je nooit ziek wordt omdat je huisarts je niet aanstaat ben je sowieso toe aan een andere huisarts, eentje die jou en leeftijdsgrenzen respecteert... en het beroepsgeheim, mocht je huidige huisarts daar ook al maling aan hebben.

Ik zou dus inderdaad ook op zoek gaan naar een andere huisarts (al zal dat niet meevallen), om verschillende redenen.

grts Daniéla
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Emma »

Helemaal eens met Daniéla!
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Amy »

Ik woon in Uden en mijn huisarts zit in Volkel. Ik heb daar meestal contact met Dr. Ravenswaaij.
Hij was ook altijd vrij zakelijk vond ik maar de laaste keer dat ik er was (was nadat ik diagnose van het VU had en begonnen was met hormonen en zo) was hij heel erg geinteresseerd en hij vroeg vanalles en of ik hem op de hoogte kon houden van mijn transitie.
Ik stond er best wel van te kijken, zo had ik hem nog niet meegemaakt maar het was wel een heel mooi gesprek vond ik. Ik moet ook wel zeggen dat ik nooit vaak naar de huisarts ben geweest dus ik kende hem misschien wel niet zo goed voorheen.

Hij maakte ook zo'n leuke opmerking van "ik keek in de wachtkamer en er zat daar een vrouw die ik niet herkende".
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Amy, jij woont ook in Uden?? Wat leuk. Misschien ben ik je wel een keer tegengekomen zonder het zelf door te hebben. Grappig idee.
Hoe heb je die diagnose gekregen zonder eerst naar de huisarts te gaan? Op de website van het VUmc staat dat je een verwijzing nodig hebt van een huisarts.
De goede huisartsen zijn, naar mijn idee, juist erg zakelijk als het nodig is. Als je komt voor een schimmelinfectie ofzo, heb je geen zin om een gezellig babbeltje te doen, dan wil je gewoon je medicijnen krijgen en wegwezen. Maar het is natuurlijk wel fijn dat hij je zo makkelijk accepteerde.
Volkel is (volgens 9292) maar een kwartiertje met de bus, zonder overstap, dus dat is voor mij best te doen. Ik zal wel eens kijken of Dr. Ravenswaaij nog nieuwe patiënten aanneemt. Is dat bij de huisartsenpost van Wolters en Ravenswaaij dan? (dat is de eerste die ik vond toen ik dr. ravenswaaij volkel googlede)
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Amy »

Ja ik woon in Uden. Kan best dat we elkaar wel eens tegen gekomen zijn al kom ik wel niet zo vaak in het centrum. Laatste tijd wel meer nu ik me wat zekerder voel maar dan nog ga ik meestal naar Eindhoven.

Met de fiets naar Volkel is ook maar een kwartiertje of nog niet eens vanaf waar ik woon. Volkel ligt tegen Uden aan en is niet groot.

Mijn verwijzing is een geval apart. Ik heb mezelf zelf ingeschreven bij het VU omdat ze me bij de GGZ niet konden helpen had ik het idee. Toen ik daar begon met mijn diagnose kwam Jos Megens die toen nog bij het VU werkte me vragen dat ze een verwijzing nodig hadden van de gene die me had doorverwezen. Ik wist toen niet eens wat een verwijzing was en ik liep toen nog bij de GGZ die ook wisten dat ik me bij het VU had ingeschreven. Dus ik had daar gevraagd of ze me die verwijzing konden geven en die vrouw met wie ik daar praatte wist ook niet goed wat het was tot mijn verbazing. Ze had wel iets op een brief gezet maar volgens het VU voldeed het niet. Na een hoop gedoe heen en weer wist ik eindelijk wat een verwijzing wel was dus ik had mijn huisarts maar gebeld of die dat kon doen en dat was gelukt en het was goed. Mijn huisarts had me eerder naar de GGZ doorverwezen overigens omdat ik best wel ernstige stemmings problemen had en depressie.

Het is inderdaad bij die huisartsenpost. Dr. Wolters is ook een fijne huisarts zo ver ik weet. Er is volgens mij ook maar één huisartsenpost in Volkel.
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Ik kom eigenlijk alleen maar in het centrum, aangezien ik daar werk. (loop eens binnen bij Bollie Wollie als je in de buurt bent, kunnen we babbelen :D ) Ik woon zelf aan de grens van Zeeland (bij het industrieterrein), dus ik zal toch met de bus moeten. Maar zoals ik al zei is een kwartiertje best te doen. Vooral aangezien ik, zoals ik al zei, niet zo vaak ziek ben, dus ik hoef maar hooguit 3-4 keer per jaar naar de huisarts.

Ah, dus je hebt het (uiteindelijk) toch via de huisarts gedaan. Nou, dan weet ik tenminste dat ze er daar niet tegen zijn. :)
Ik zal eens kijken of ze daar nog patiënten aannemen en hoe het er aan toe gaat om een verwijzing te krijgen.
Zoals ik al zei zal het nog wel een paar maanden duren voor ik me ga aanmelden bij het VUmc, dus ik heb nog genoeg tijd om even de kat uit de boom te kijken.
Het is voor mij allemaal vooral heel spannend. Je hoort verhalen van mensen die al 2 jaar aan de hormonen zitten ofzo en die praten erover alsof het niets is, maar voor mij is het allemaal nog heel nieuw. En zelfs als ik me aanmeld bij het genderteam, zal het nog een paar maanden/een jaar ofzo duren voor er uberhaupt iets meer gebeurd anders dan praten en testjes invullen, als ik al niet afgewezen word, of 'rood licht' krijg, zoals ze dat zo mooi noemen (mijn grootste angst op het moment :? )
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Emma »

Je kunt het ook doen via een second opinion als je eigen huisarts je weigert door te verwijzen, en ze geen patienten meer aannemen. Al snap ik dat je eerst wilt proberen daar wel patiënt te worden :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Amy »

Dan moet ik je nog herkennen als ik daar binnen loop. :P
Maar van waar je woont hoef je denk ik maar de industrielaan af te fietsen en je bent al bijna in Volkel.
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Nou, ik ben de enige persoon die er werkt en mijn haar is vuurrood, dus ik ben niet echt te missen :P
Ik ben er nog niet aan toegekomen om hier een foto te uploaden (vooral omdat ik eerst speciaal daarvoor een foto zou moeten maken, want ik heb geen recente foto's van mezelf), maar dat komt nog wel.
De industrielaan is lang hoor. Ik zal wel even kijken hoe ver het lopend zou zijn (kan echt niet fietsen, geen goede conditie)