VUmc en de huisarts

Djay
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jun 2015, 13:59
Gender: Trans FtM

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Djay »

Bij mij was voor intake een complete wachttijd van 10 weken. Zie screening volwassenen: http://www.vumc.nl/afdelingen-themas/zo ... 23177/0715. Als mijn afspraak volgende week door gaat heb ik voor de intake 7 weken op de wachtlijst gestaan. Ze hadden mij na 10 dagen geprobeerd te bellen maar me niet te pakken gekregen omdat ze mijn nummer verkeerd hadden overgenomen.
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

met complete wachttijd bedoel je 'wachten op het maken van een afspraak' én 'wachten op de afspraak zelf'? Of alleen vanaf het moment dat je gebeld werd voor een afspraak? En de tijd tussen de eerste afspraak en begin diagnostiek is omhoog gegaan sinds ik laatst heb gekeken. Geweldig. Alsof de wachttijden nog niet lang genoeg waren.
Djay
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jun 2015, 13:59
Gender: Trans FtM

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Djay »

Nee wachten vanaf moment dat ik de doorverwijzing van huisarts heb doorgestuurd(mag trouwens per mail als je m mee naar huis krijgt) en de afspraak volgende week. Wachttijden zijn op de site sinds Juni voor mij niet verandert. Dat was vorige maand al 25 weken.
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Nee, het is al een tijdje geleden dat ik heb gekeken (ergens in april, volgens mij).
Kan de dokter de verwijzing niet zelf doorsturen zoals ze bij andere dingen doen? Toen ik naar de orthopeed moest, stuurde hij hem gewoon via de mail zodat ze wisten dat ze een afspraak met me moesten maken. Maakt op zich geen verschil, ik kan hem ook gewoon inscannen en opsturen als ik hem op papier krijg.
10 weken valt op zich nog goed mee qua wachttijd. Ik heb verhalen gehoord van mensen die 3-4 maanden moesten wachten op die eerste afspraak. Hangt er natuurlijk ook wel een beetje vanaf hoeveel mensen er op dat moment op de wachtlijst staan.
Ik heb zelf niet het idee dat er zo extreem veel transgenders in Nederland zijn, en er zijn drie genderteams (dat ik weet) in Nederland alleen al (en dan kun je ook nog naar België ofzo), dus ik snap niet hoe ze zoveel wachtenden kunnen hebben, maar goed. Daar zal wel een reden voor zijn.
Djay
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jun 2015, 13:59
Gender: Trans FtM

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Djay »

Ligt eraan of je huisarts gebruik maakt van Zorgdomein of zo dat het heet. Dat deed mijn huisarts niet. Dus toen eerst zelf gebeld(inderdaad omdat de site dat aangaf), mocht dus per mail opsturen. Ik kreeg toen te horen dat zij dus afspraak maken met je als ze alles binnen hebben. Andersom gaat dus niet. Je mag m zelf opsturen als je m mee krijgt of je huisarts doet het.
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Nou goed, ik zal eerst een afspraak maken met de huisarts (want die verwijzing is natuurlijk het belangrijkste) en van hem krijg ik wel te horen of hij hem kan opsturen of dat ik dat zelf moet doen.
En daarna kan ik als het nodig is ook nog het VUmc bellen om te vragen hoe het verder moet. Zelfs al helpt het bellen zelf niet bij het maken van een afspraak, ik neem aan dat ze er niet moeilijk over doen als ik gewoon even bel om te vragen wat er allemaal moet gebeuren en wat ze van me moeten hebben.
Hoe dan ook is dat allemaal pas over twee maanden, aangezien het me niet handig lijkt om het nu te doen.
Zul je net zien dat ze een afspraak willen maken als ik in het buitenland zit ofzo.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Veronica »

De wachtlijst voor diagnostiek is sinds december al niet onder de 18 weken gegaan.

Het is heel simpel:

Je gaat naar je huisarts, die stuurt de verwijzing naar VU, VU belt je binnen 4 weken voor overige gegevens, daarna gaat de wachttijd voor je intake in dus 10 weken (huidige wachtlijst) na 10 weken heb je die gesprek, en daarna gaan de 25 weken (huidige wachtlijst) in voor je eerste diagnostische gesprek.

Diagnostische gesprekken zijn 1 keer per maand, je hebt ook ongeveer 6 a 12 gesprekken heel soms meer (ken iemand die 19 had).

Ondertussen na die gesprekken bepalen hun of je groen voor de hormonen krijgt, eventuele bloed prikken gebeurt alleen bij VU aangezien hun dat zo willen.

Na het krijgen van groen wordt je besproken in het kleine en grote team, dat laatste gebeurt 1 keer per maand, na het krijgen van groen moet je 4 weken wachten tot je hormonen krijgt (huidige wachtlijst).

Onthoud ook dit, er zijn misschien niet veel transgenders in NL maar ook niet transgenders melden zich aan, volgens mijn psycholoog zijn er dit jaar al rond 500+ aanmeldingen.

Of ze je eerder bellen tijdens je vakantie? Ik betwijfel het maar het hangt ook af van hoe lang je op vakantie gaat.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Veronica,
de wachttijd is nu ook geen 18 weken, maar 25 weken. Dus hij is omhoog gegaan.
Maar het genderteam doet toch niets anders dan dit? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik had het idee dat het genderteam juist bedoeld was voor transgenders die hormonen/operaties willen krijgen.
Als je niet transgender bent, waarom zou je dan naar het genderteam gaan?

Ik ga niet lang op vakantie, maar ik ga twee keer op vakantie. Begin augustus (dat is te snel, dan bellen ze sowieso nog niet) en midden september (en dat is dus 3-4 weken later).
Als ze binnen 4 weken bellen, zouden ze me dus tijdens mijn tweede vakantie kunnen proberen te bellen en dan zit ik in het buitenland en mijn GSM heeft in het buitenland geen bereik.
Daarom wacht ik liever tot na (of net voor) die tweede vakantie zodat er geen kans is dat ik het telefoontje mis.

Ik heb wel onderzoek gedaan naar hoe het er allemaal aan toe gaat (intake-diagnostiek-groen licht-bloedtests-testosteron-RLE-operatie) en de wachttijden die er zijn (of waren toen ik keek).
Ik ben er dus wel op voorbereid dat het tot anderhalf jaar kan duren voor ik uberhaupt testosteron kan krijgen en daarna nog minstens een jaar voor ik de eerste operatie kan gaan inplannen.
Maar de website klopt blijkbaar niet 100% (er staat bv. dat je zelf moet bellen voor een afspraak, maar blijkbaar bellen zij jou).
Vandaar de verwarring.

En het bloedprikken, wat jij zegt, dat ze het alleen bij het VU zelf doen, mijn tijd bij het genderteam zal aflopen voor ik met testosteron stop (met de aanname dat ik het überhaupt krijg, want dat is natuurlijk nog lang niet zeker).
En op het internet zeggen ze dat je de rest van je leven (of toch, zolang je testosteron gebruikt, wat bij mijn weten mijn hele leven zou zijn) regelmatig nieuwe bloedtests moet laten doen (volgens een paar websites die ik heb bekeken 1x per drie maanden in het eerste jaar, 1x per zes maanden in het tweede jaar en 1x per jaar elk jaar daarna) om er zeker van te zijn dat alles nog goed gaat.
Ik neem aan dat ik niet elke keer voor de rest van mijn leven helemaal naar het VUmc zal moeten.
Misschien wel terwijl ik daar dat traject volg, maar daarna kan ik gewoon naar mijn eigen dokter.
Dat is toch hoe ik het zie. Maar misschien ben ik daar helemaal ongeïnformeerd mee ofzo, geen idee.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Veronica »

Ik weet dat de wachtlijst 25 weken is, ik zei naar aanleiding van dit:
op de website staat volgens mij 4 weken voor het maken van een afspraak en dan nog eens 8 weken voor je überhaupt het eerste gesprek hebt
daarna zei je dit
Nee, het is al een tijdje geleden dat ik heb gekeken (ergens in april, volgens mij)
Daarom zei ik ook dat sinds december vorig jaar de wachtlijst niet korter dan 18 weken is geweest, omdat je zei dat je in april had gekeken ging ik er van uit dat je misschien fout keek omdat de wachtlijst al heel lang niet meer korter dan 18 weken is geweest, laat staan 4 of 8 ;) (ik wou behulpzaam zijn maar het pakte verkeerd uit :oops: )
Ik had het idee dat het genderteam juist bedoeld was voor transgenders die hormonen/operaties willen krijgen.
Als je niet transgender bent, waarom zou je dan naar het genderteam gaan?
Dat klopt, VU of anders, de Genderpoli is daarvoor bedoelt, maar soms komen de mensen naar het VU die denken transgender te zijn maar dat niet zijn, meestal worden ze "eruit gefilterd" na de diagnostische gesprekken, dus krijgen ze geen hormonen maar andere hulp die wel van toepassing is (indien noodzakelijk).
(er staat bv. dat je zelf moet bellen voor een afspraak, maar blijkbaar bellen zij jou)
Vu is nogaal extreem traag met het bijwerken van sommige dingen, dat is er 1 van en inderdaad hun bellen jouw.
En het bloedprikken, wat jij zegt, dat ze het alleen bij het VU zelf doen, mijn tijd bij het genderteam zal aflopen voor ik met testosteron stop (met de aanname dat ik het überhaupt krijg, want dat is natuurlijk nog lang niet zeker).
En op het internet zeggen ze dat je de rest van je leven (of toch, zolang je testosteron gebruikt, wat bij mijn weten mijn hele leven zou zijn) regelmatig nieuwe bloedtests moet laten doen (volgens een paar websites die ik heb bekeken 1x per drie maanden in het eerste jaar, 1x per zes maanden in het tweede jaar en 1x per jaar elk jaar daarna) om er zeker van te zijn dat alles nog goed gaat.
Ik neem aan dat ik niet elke keer voor de rest van mijn leven helemaal naar het VUmc zal moeten.
Misschien wel terwijl ik daar dat traject volg, maar daarna kan ik gewoon naar mijn eigen dokter.
Dat is toch hoe ik het zie. Maar misschien ben ik daar helemaal ongeïnformeerd mee ofzo, geen idee.
Vu verstrekt jouw de recepten, en die krijg je na een bloedprik die je bij hun doet en een gesprek/controle bij hun endocrinoloog, zolang jij van hun de recepten krijgt zo lang jij de bloed moet prikken bij hun en langs hun endo moet.

Echter kun je wel proberen om na 1 jaar aan de testosteron te gaan proberen de recepten via je eigen huisarts te krijgen en dan ook je bloed in jouw regio te prikken, het VU echter gaat daar niet altijd mee akkoord, en zeker niet de eerste jaar omdat je dan sowieso in de eerste jaar aan je testo nog om de 3 maanden langs moet voor een gesprek en bloedprikken.

Van wat ik wel van mensen heb gehoord dat na je geslachtsoperatie het VU je wel als je dat wilt, recepten laat uitschrijven door je eigen huisarts en dat je om de paar jaar even langskomt (gewoon routine) echter voor je operatie doen ze meestal te moeilijk daarover, proberen kan altijd maar onthoud wel dat VU te graag het heft in z'n eigen handjes wil houden.

Maar nogmaals, na je eerste jaar aan de testo kun je de gok wel wagen en zou het nog misschien kunnen lukken.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Hey Veronica,
Nee, die 8 weken bedoelde ik tussen het telefoontje en het eerste gesprek (intake). Die is nu 10 weken.
De diagnostiek was volgens mij idd zoiets als 18-20 weken en die is nu 25 weken.
Vandaar dat ik zei dat het omhoog was gegaan sinds ik laatst had gekeken.

Ik vind het wel vervelend (al is dat misschien gemeen/intolerant van me) dat er mensen die niet transgender zijn de wachtlijst zo omhoog halen voor mensen die wél transgender zijn. Als je nog niet 100% zeker bent of je überhaupt transgender bent, dan ga je toch eerst dingen uitproberen of er even met iemand die er verstand van heeft over praten (andere transgenders of een 'normale' psycholoog ofzo). Toen ik twijfelde of ik al dan niet transgender was, ging ik aan mensen vragen of ze me Tyler en hij wilden noemen, om te kijken of dat goed voelde. En exclusief jongenskleren dragen om te kijken of ik me daar beter in voelde dan in meisjeskleren. En naar de sportschool om mijn uiterlijk mannelijker te krijgen, kijken of ik me daar beter bij voelde. En daarna kocht ik een binder om te kijken of dat beter voelde. Pas nadat ik het helemaal 'uitgetest' had heb ik voor mezelf besloten 'oké, ik ben blijkbaar toch echt transgender'.
Maar dat kan ook komen doordat ik in die tijd ook een beetje het gevoel had dat ik niet transgender wou zijn. Ik hoopte dat het maar een fase was en dat ik wel gewoon een meisje kon zijn zoals iedereen van me verwachtte.
Maar toch, vooral als je weet hoe lang de wachttijden zijn, zorg je er toch voor dat je 1000% zeker weten transgender bent om hun tijd niet te verdoen (en je eigen en die van de andere patiënten)?

Ze kunnen toch niet van me verwachten dat ik op mijn 60ste ofzo nog steeds elke keer helemaal naar het VU kom voor tests enzo?
Stel ik krijg testosteron, heb al de operaties die ik zou willen al gehad en moet verder eigenlijk alleen maar herhaalrecepten hebben. Zou ik ook daarvoor steeds anderhalf uur moeten reizen? En dan voor de komende 60 jaar ofzo? Er is toch wel een punt dat het genderteam zegt 'oké, je bent hier klaar', of niet?