VUmc en de huisarts

Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Veronica »

Genderqueer valt tegenwoordig ook onder transgender, dat zou het kunnen verklaren waarom volgens een klein onderzoek tijd terug werd gezegd dat ongeveer 2% a 3% van de bevolking (320.000 a 480.000) in Nederland transgenese gevoelens heeft, transgender is vreemd genoeg tegenwoordig een veel te ruim en veel te onduidelijk begrip.

Afbeelding

Hoewel ik het niet eens met het plaatje ben, toch klopt het wel, het is nogmaals in mijn ogen te ruim geworden.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Nou, of genderqueer onder transgender valt, dat valt nog te discussieren, en travestisme zou ook nog kunnen, maar verder vind ik dat plaatje op weinig slaan, zelfs met hoe breed de term 'transgender' is geworden.
Hoezo zijn mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen transgender? En intersex mensen?
En eunuchs, als in: mannen die gecastreerd zijn? Wat heeft dat überhaupt met geslacht te maken?
Transgender betekent (voor mij, in ieder geval) iemand die mentaal een andere geslachtsidentiteit aanhoud dan ze fysiek hebben.
Dus mtf, ftm en eventueel genderqueer en travestieten/crossdressers.
Als je dat plaatje aanhoud zouden vrouwen die vanwege kanker ofzo hun borsten, baarmoeder en/of eierstokken kwijt zijn ook automatisch transgender zijn.
Als een man vanwege een weddenschap één keertje een jurk aantrekt? Transgender! (want dat valt onder travestisme)
En iedere vrouw die ooit een mannenshirt aan heeft getrokken (wat technisch gezien crossdressing is)? Is ook transgender.
Niemand zal ooit naar een vrouw in een mannenshirt kijken die skinny jeans en een push-up BH draagt en make-up op heeft en haar transgender noemen omdat niet alles aan haar 100% vrouwelijk is.
Ik ben het met je eens dat het concept te breed is geworden (waarom bestaan er termen als 'travestiet' en 'genderqueer' als we ze allemaal transgender gaan noemen?), maar zelfs dan klopt dat plaatje niet.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Anon20180501 »

Een eerder topic dat exact hierover ging heeft geleid tot grote onenigheid, vertrek van leden en uiteindelijk een slotje...

Ik hoop dat het ook anders kan aflopen..

grts Daniéla
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Danielle »

Die transgender umbrella afbeelding ken ik, maar die geeft wel een heel ruime weergave van het begrip transgender. Als je kijkt naar de definite van GLAAD, wat toch een van de grotere LGBT organisaties in de VS is: "Transgender is the state of one's gender identity or gender expression not matching one's assigned sex." Dat is een nogal wat nauwere definitie dan de paraplu. In het SCP rapport 'Worden wie je bent' (dat ik toch nog als gezaghebbend beschouw als het over Nederland gaat) wordt genoemd dat travestie wel onder de paraplueterm valt, maar dat travestieten buiten de scope van dat onderzoek vallen.

Uit de introductie van dat onderzoek, dan hebben we een beetje duidelijk idee over hoeveel mensen we het hebben:
Er zijn in Nederland naar schatting ruim 48.000 personen van 15 tot 70 jaar die een ambivalente of incongruente genderidentiteit rapporteren in combinatie met onvrede met het eigen lichaam en een wens tot (gedeeltelijke) aanpassing van het geboortegeslacht door middel van hormonen en/of operaties. Op de bevolking van 15 tot 70 jaar gaat het om 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen.
Zelf kan ik niet tegen trannier-than-thou opmerkingen. De enige die kan bepalen of hij (of zij) transgender is, is die persoon zelf. Die beslissing is niet aan ons, evenmin dat het niet aan ons is om te bepalen of iemand zich wel of niet mag aanmelden bij een genderteam. De taak die hier voor de genderteams ligt is het uitfilteren van hen die duidelijk andere problemen hebben en beter op een andere manier geholpen worden. Buiten dat hoort medische wereld niet meer dan een faciliterende taak te hebben.
Mijn transitieblog: Fading Gender
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Daniéla schreef:Een eerder topic dat exact hierover ging heeft geleid tot grote onenigheid, vertrek van leden en uiteindelijk een slotje...
Ik snap dat mensen verschillende meningen kunnen hebben over wat wel of niet transgender is (bv of travestisme en crossdressen er ook onder valt of niet), maar ik snap niet hoe dat zo'n groot probleem voor ze kan worden dat er ruzie van komt.
Iedereen heeft, en heeft recht op, een eigen mening, ook over dit onderwerp.
Mijn mening is dat transgender in het eerste geval ftm en mtf betekend, met genderqueers, travestieten en crossdressers een punt van discussie. Dan is het gewoon wat het gevoel van die persoon zelf is. Ik ben geen genderqueer en geen crossdresser, dus ik kan je niet vertellen of die zich al dan niet transgender voelen.
En als zo iemand tegen mij zou zeggen dat ze zich wel transgender voelen, dan zou ik dat ook gewoon accepteren.
Het is niet aan mij om iemands gevoelens in twijfel te stellen. Zij kennen zichzelf toch een stuk beter dan ik ze ken, lijkt mij.
Danielle schreef:Als je kijkt naar de definite van GLAAD, wat toch een van de grotere LGBT organisaties in de VS is: "Transgender is the state of one's gender identity or gender expression not matching one's assigned sex."
Ja, dit is ongeveer hetzelfde wat ik zelf denk, zoals ik al zei. Als je mentale geslacht en fysieke geslacht niet matchen. Travestieten en crossdressers kunnen daar (voor mij) ook onder vallen, aangezien die misschien niet elke seconde van elke dag die disconnectie van mentaal en fysiek geslacht hebben, maar ze hébben hem wel. Waarom zouden ze anders ooit als het andere geslacht gezien willen worden?
Maar om mensen die nooit van hun leven überhaupt over hun geslacht nagedacht hebben (zoals bv. eunuchs, die ook op dat plaatje staan) ook transgender te noemen vind ik zelf niet kloppen. Aangezien die zich man voelen en fysiek ook man zijn. Oké, ze zijn onvruchtbaar en celibaat, maar dat heeft niets met geslacht te maken.
Danielle schreef:
Uit de introductie van dat onderzoek, dan hebben we een beetje duidelijk idee over hoeveel mensen we het hebben:
Er zijn in Nederland naar schatting ruim 48.000 personen van 15 tot 70 jaar die een ambivalente of incongruente genderidentiteit rapporteren in combinatie met onvrede met het eigen lichaam en een wens tot (gedeeltelijke) aanpassing van het geboortegeslacht door middel van hormonen en/of operaties. Op de bevolking van 15 tot 70 jaar gaat het om 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen.
Ja, die cijfers klopt wel meer met het idee dat ik had, al is het nog steeds meer dan ik had verwacht. Als zoveel mensen zelfzeggend transgender of genderqueer zijn, waarom is het dan nog steeds zo'n 'raar' idee voor de meeste mensen?
Danielle schreef: Zelf kan ik niet tegen trannier-than-thou opmerkingen. De enige die kan bepalen of hij (of zij) transgender is, is die persoon zelf. Die beslissing is niet aan ons, evenmin dat het niet aan ons is om te bepalen of iemand zich wel of niet mag aanmelden bij een genderteam. De taak die hier voor de genderteams ligt is het uitfilteren van hen die duidelijk andere problemen hebben en beter op een andere manier geholpen worden. Buiten dat hoort medische wereld niet meer dan een faciliterende taak te hebben.
Het was ook zeker niet mijn bedoeling om te zeggen 'die persoon mag zich niet aanmelden bij het genderteam, want die is niet transgender genoeg'. Ik stelde gewoon de vraag waarom de cijfers zo hoog zijn, aangezien het genderteam exclusief over hormonen/operaties gaat en niet bedoeld is om mensen te leren zichzelf te kunnen accepteren. Dus alleen mensen die ook echt die dingen willen (of op zijn minst denken dat ze ze willen), zouden zich aanmelden (of ze nu ftm, mtf, genderqueer of iets heel anders zijn maakt dan verder niets uit) en mensen die nog niet helemaal zeker zijn van wat ze met zichzelf aanmoeten, zouden eerder een psycholoog of vertrouwenspersoon opzoeken om erover te praten. En dan kunnen ze achteraf altijd nog besluiten dat ze toch die hormonen of operatie(s) willen.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Anon20180501 »

Iedereen heeft, en heeft recht op, een eigen mening, ook over dit onderwerp.
Zonder meningsverschillen zouden we snel zijn uitgepraat Angelswontdie. ;)

Maar zelfs al betreft het een bescheiden mening, toch kan deze anderen (onbedoeld) kwetsen.
Dit onderwerp ligt gevoelig is gebleken vandaar mijn opmerking. (niet persoonlijk bedoeld)

grts Daniéla
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Danielle »

angelswontdie schreef: Het was ook zeker niet mijn bedoeling om te zeggen 'die persoon mag zich niet aanmelden bij het genderteam, want die is niet transgender genoeg'. Ik stelde gewoon de vraag waarom de cijfers zo hoog zijn, aangezien het genderteam exclusief over hormonen/operaties gaat en niet bedoeld is om mensen te leren zichzelf te kunnen accepteren. Dus alleen mensen die ook echt die dingen willen (of op zijn minst denken dat ze ze willen), zouden zich aanmelden (of ze nu ftm, mtf, genderqueer of iets heel anders zijn maakt dan verder niets uit) en mensen die nog niet helemaal zeker zijn van wat ze met zichzelf aanmoeten, zouden eerder een psycholoog of vertrouwenspersoon opzoeken om erover te praten. En dan kunnen ze achteraf altijd nog besluiten dat ze toch die hormonen of operatie(s) willen.
En toch zeg je hier op nieuw dat alleen mensen die in jouw ogen een bepaald niveau van transheid halen zich mogen aanmelden bij een genderteam.

Als iemand denkt dat hun geslacht en gender niet overeen komen dan zijn ze op de goede plek bij het genderteam. Als die gedachten nu door, ik noem maar wat, schizofrenie of een psychose, worden veroorzaakt dan is dat iets waarvoor de psycholoog en eventueel een psychiater iemand een ander traject in kunnen sturen.

Ik ga ervan uit dat de meeste mensen die onvrede voelen met hum geslacht, maar geen medisch ingrijpen willen zich toch al niet wenden tot het genderteam. Maar de keus om dat wel of niet te doen is aan henzelf. Niet aan jou of mij. Sommigen hebben misschien gewoon wat input van een ervaren psycholoog nodig om te beseffen dat hormonen of operaties een te grote stap voor hen zijn. Die komen daar wellicht niet in hun eentje, of met hulp van een willekeurige GGZ psycholoog uit. Genderdysforie iseen complexe klacht, lang niet iedere psycholoog zal voldoende kennis in huis hebben om iemand ermee te kunnen helpen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Danielle schreef:
angelswontdie schreef: Dus alleen mensen die ook echt die dingen willen (of op zijn minst denken dat ze ze willen), zouden zich aanmelden (of ze nu ftm, mtf, genderqueer of iets heel anders zijn maakt dan verder niets uit) en mensen die nog niet helemaal zeker zijn van wat ze met zichzelf aanmoeten, zouden eerder een psycholoog of vertrouwenspersoon opzoeken om erover te praten.
Ik ga ervan uit dat de meeste mensen die onvrede voelen met hum geslacht, maar geen medisch ingrijpen willen zich toch al niet wenden tot het genderteam.
Je zegt hier dus zo ongeveer precies hetzelfde als mij.
Ik zeg niet dat mensen die geen ingrepen willen zich niet mógen aanmelden, ik vroeg me af óf ze dat deden (en zo ja, waarom?)

Maar goed, zoals Daniéla al zei, het is ook niet te bedoeling dat we ruzie gaan maken (vooral niet als we, zoals ik het zie, er zo ongeveer precies hetzelfde over denken), dus ik ga het onderwerp bij deze ook gewoon laten vallen.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door Amy »

Aangezien dat dit toch al een eind off topic is.

Angelswontdie, ik was vandaag bij die winkel waar je werkt maar de deur was dicht en zag ook niemand binnen anders hadden we even een praatje kunnen maken.
angelswontdie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jul 2015, 21:54
Gender: Trans FtM
Locatie: Uden, Noord-Brabant

Re: VUmc en de huisarts

Bericht door angelswontdie »

Nee, klopt. Ik lig al een paar dagen op bed met een virusje. Normaal gezien ben ik elke dag open behalve dinsdag en zondag.
Plaats reactie