Nieuwe chat! Zie dit topic.

gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Robyn »

Ik ben deze maand begonnen met HRT en mijn RLE, en mag dus beginnen (iig niet eigen kosten nu) met het ontharen. van wat ik van het VU heb begrepen, is dat ik een of twee klinieken moet uitzoeken en die door moet geven zodat VU een brief naar mijn zorgverzekeraar kan sturen. Moet ik bij het uitzoeken van een kliniek nog op specifieke dingen letten?

VU was in de informatiebrief wel duidelijk over het genitaal ontharen (eerst keuze aan vu doorgeven, en pas na ontvangst van brief met code, de gekozen kliniek benaderen). maar hoe zit dit met gezichtsontharing? moet ik die eerst benaderen en dan de keuze aan VU doorgeven of andersom?
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Hana
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 jul 2014, 13:28
Gender: Vrouw
Locatie: Nijmegen

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Hana »

Ik heb samen met het VU een kliniek in Venlo uitgezocht voor het genitale ontharing. Daarna heb ik inderdaad een brief ontvangen met een code zodat de rekening naar het VU kan worden gestuurd, i.v.m. vergoeding. Voor het gezicht ontharen heeft de VU een brief naar mijn zorgverzekeraar gestuurd en ik heb daarna een bevestiging gekregen van het CZ dat een aantal behandelingen zullen worden vergoed.
Bij het kliniek in Venlo wisten ze mij te vertellen dat het gezicht ontharen bij elke kliniek in mijn omgeving mag worden gedaan, aangezien ik zelf niet uit Venlo kom.
Ik heb er toch voor gekozen om bij hetzelfde kliniek als die voor de genitale ontharing te laten ontharen, ze kunnen namelijk in één sessie beide behandelingen uitvoeren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Emma »

Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet de huidtherapeut aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten. Zie http://www.huidtherapie.nl
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Robyn »

Ik heb een kliniek op het oog in mn eigen woonplaats, deze is aangesloten bij de vereniging. Dien ik dan eerst contact met de kliniek op te nemen (voor gezicht alleen) of eerst de keuze door te geven aan VU?
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Hana
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 jul 2014, 13:28
Gender: Vrouw
Locatie: Nijmegen

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Hana »

Emma schreef:Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet de huidtherapeut aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten. Zie http://www.huidtherapie.nl
Ik weet nu hoe dat bij jou is gelopen, maar bij mij is aangegeven dat dit alleen geldt voor genitale ontharing.
De vergoeding hiervan loopt door het VU, vandaar dat ik in overleg met hen een kliniek heb uitgezocht, dit gebeurde na het eerste gesprek met mijn endo.
Gezichtsontharing zou echter in een willekeurige kliniek kunnen, mits de vergoeding bij de zorgverzekeraar akkoord is.
Robyn schreef:Ik heb een kliniek op het oog in mn eigen woonplaats, deze is aangesloten bij de vereniging. Dien ik dan eerst contact met de kliniek op te nemen (voor gezicht alleen) of eerst de keuze door te geven aan VU?
Voor gezicht is het van belang dat je zorgverzekeraar het vergoedt. Zoals gezegd heb ik heb een brief ontvangen van het CZ waarin staat hoeveel er wordt vergoedt (10 behandelingen) en voor welke prijs (max. 250 euro), dit naar aanleiding van een aanvraag vanuit het VU.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Emma »

Hmmm, zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb het een week of 3 geleden bij het VUmc gevraagd en toen kwamen ze met dat antwoord op de proppen. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik met een verkeerd antwoord op pad ben gestuurd, komt vaker voor de laatste tijd daar.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Robyn »

De informatie die ik van het vu heb meegekregen is dat voor gen ontharen ik een kliniek uit hun lijst uit moet kiezen idd, zodat ze een brief met code opsturen. Pas met die code kan ik een afspraak maken.

Maar wat in de infobrief van vu staat voor gezicht. Is dat ze een naam nodig hebben van die kliniek zodat ze een brief kunnen sturen naar mn verzekeraar om de vergoeding te kunnen regelen. Letterlijk staat er:
om in aanmerking te komen voor de vergoeding van de gelaatsontharing vanuit uw ziektekostenverzekering wordt er door ons een brief naar uw verzekeraar vestuurd. Daarvoor hebben we de naam nodig van de kliniek die u heeft uitgekozen. U krijgt van ons een kopie van de brief en het origineel gaat naar de zorgverzekeraar.
Ik neem aan dat ik eerst kliniek dien te benaderen of ze me willen behandelen eer ik de keuze doorgeef?
Groetjes,
Robyn
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Robyn »

eerst kliniek benaderen of eerst de keuze aan VU doorgeven voor de brief naar zorgverzekeraar?
Groetjes,
Robyn
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Ilse »

Ik heb wel eerst even een gesprekje gedaan bij mij huidtherapeute en toen dat goed voelde, heb ik hun doorgegeven aan de VU. De VU omschreef ook heel duidelijk deze huidtherapeute in de aanvraag voor de machtiging, zoals jijzelf ook al had vernomen van de VU.

ook heb ik van te voren nog even contact gehad met mijn zorgverzekeraar of ik nog ergens op moest letten met mijn keuze voor een huidtherapeute en zij vertelden mij wel dat deze therapeute aangesloten moest zijn bij dezelfde vereniging zoals Emma die al eerder omschreef, maar dat was bij mijn zorgverzekeraar.(Avero)

Succes met het vinden van een fijne huidtherapeute.
Groetjes,
Ilse
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: gezichtsontharing - kliniek uitzoeken

Bericht door Ilse »

Hana schreef: Ik heb er toch voor gekozen om bij hetzelfde kliniek als die voor de genitale ontharing te laten ontharen, ze kunnen namelijk in één sessie beide behandelingen uitvoeren.
Dat lijkt me een verstandige keuze, Hana.

Degene die jou behandeld met de gezichtsepilatie kent jou huidtype ook vrij goed en ook hoe jij reageert op de laser.
Daarnaast bouw je meestal toch wel iets van persoonlijk contact op, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van jou behandelaar en van jezelf.

In mijn geval heb ik een heel goed en fijn contact met mijn huidtherapeute, maar ja als je er er vrijwel wekelijks bent, is dat ook niet zo gek.
Mijn voorkeur ging er ook zeker naar uit dat zij mij ook mocht behandelen met de genitale epilatie i.v.m. de vertrouwensband, maar dat was helaas niet toegestaan van het VUMC, eigenlijk alleen maar door het feit dat er een dermatoloog werkzaam moest zijn.
Voor de genitale behandeling moest ik nu uitwijken naar de Isala klinieken in Zwolle, waar dus wel een dermatoloog aan verbonden is.
Nu moest je toch wel even een mentale stap nemen om je ook daar zo bloot te geven en om heel eerlijk te zijn, ik heb nooit een dermatoloog gezien tijdens mijn behandelingen in de Isala klinieken. Die voorwaarde van het VU vond ik zelf een beetje een wassen neus.

Maar doe vooral waar jij je goed bijvoelt ;)
Groetjes,
Ilse