Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Hakuna »

Heb afgelopen week via mijn huisarts de verwijsbrief gekregen en is inmiddels ook al bij het UVmc aangekomen. Als alles goed gaat zou ik volgens de planning over 4-6 weken een oproep kunnen verwachten voor de intake.

Maar hoe verloopt de intake en wat is criteria voor het genderteam om verder te mogen gaan? Ik ben best wel wat angstig en nerveus (vanwege mijn autisme en angststoornis) en weet niet precies wat ik kan verwachten en hoelang die intake duurt.

Het enige wat ik zo hier en daar lees is dat ze zouden werken met een soort ''Cogiati'' test. Volgens die test die op internet te vinden is zou ik in categorie 4 zitten.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Emma »

De intake is vooral een screening om te kijken of je bij hen aan het juiste adres bent. Over het algemeen hoef je je daar geen zorgen over te maken.
In de diagnostiekfase komen ook andere dingen aan bod die er misschien aan de hand zijn. Soms kan dat reden zijn om de behandeling daarvan voorrang te geven boven het starten met hormonen, maar dan nog is er alleen sprake van uitstel, geen afstel.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Veronica »

Ik kan je alvast zeggen dat het VU geen onzinnige (sorry, dat is mijn mening over Cogiati) Cogiati test uitvoert, het zijn in een later stadium vooral normale gesprekken over je transgender gevoelens en het dagelijks leven, daarnaast doen zij wel een psychologische test, echter is dat helemaal iets anders en meer algemeen.

Niks om je zorgen over te maken.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Hakuna »

Bedankt voor de reacties, dit stemt mij al gerust. Dat die cogiati test door diverse transgenders als twijfelachtig wordt beschouwd had ik zelf al ondervonden.

Maar mochten andere nog tips voor mij hebben om mij voor te bereiden op intake dan lees ik dat graag.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Danielle »

De beste tip die ik je kan geven: wees jezelf en beantwoord de vragen eerlijk. Het is geen tentamen, zolang je de waarheid spreekt geef je de juiste antwoorden.

Oh, zorg dat je een beetje uitgerust en ontspannen bent. Dat maakt het alleen maar makkelijker.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Hakuna »

Vandaag een brief gekregen van het UVmc waarin ik een afspraak heb gemaakt voor de intake die op 8 oktober as gaat plaatsvinden. De wachttijd gaat in vanaf het moment van aanmelding en niet vanaf de intake.

Intussen doe ik wel alvast wat voorwerk zoals 1 keer per maand mijn gezicht haar laten weg laseren en zal ik uiteraard wat ik al jaren doe gewoon volledig als vrouw op de intake verschijnen en na afloop als de tijd het toelaat een bezoek brengen aan de binnenstad van Amsterdam

Wordt zeker nog vervolgt.
Lady
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2014, 17:37
Gender: Vrouw
Locatie: Den haag

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Lady »

Ik vond de intake erg meevallen was zelf ook erg zenuwachtig maar was nergens voor nodig en inderdaad belangrijkste gewoon je zelf zijn we hebben zelfs nog lol gehad samen :D veel succes
Droom niet over het leven maar leef je droom
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Hakuna »

Lady schreef:Ik vond de intake erg meevallen was zelf ook erg zenuwachtig maar was nergens voor nodig en inderdaad belangrijkste gewoon je zelf zijn we hebben zelfs nog lol gehad samen :D veel succes
Geef dan eens een korte beschrijving wat er zoals besproken werd en hoe de sfeer was. En waarover hadden jullie dan lol?

Ik ben altijd erg nerveus en angstig bij zulke gesprekken, omdat ik al meer dan 30 jaar zeer terug getrokken leef in mijn eigen (vrouwelijke) wereldje en al die jaren geen psycholoog of andere arts gesproken heb over mijn gender probleem
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door 3B67-A22C »

Ik deed die hierboven genoemde Cogiati test en kom ook uit op vier met een score van 340 punten. Zegt dat helemaal niets, of is het toch wel een indicatie?
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Intake UVmc , hoe verloopt dit gesprek?

Bericht door Raisa »

Naomi schreef:Ik deed die hierboven genoemde Cogiati test en kom ook uit op vier met een score van 340 punten. Zegt dat helemaal niets, of is het toch wel een indicatie?
De COGIATI is een onzin test die zich baseert op stereotypes en wordt daarom door de meeste transen al niet serieus genomen, laat staan psychologen. Bovendien zijn dergelijke tests structureel onbetrouwbaar omdat de persoon die ze invult altijd een bepaalde uitkomst wenst en dus al dan niet onbewust de antwoorden subjectief invult.
Hakuna schreef:Geef dan eens een korte beschrijving wat er zoals besproken werd en hoe de sfeer was. En waarover hadden jullie dan lol?
Het was een kort ontspannen gesprek over wat ik in mijn leven heb gedaan, hoe ik mij voelde en waarom ik hier was, gevolgd door het invullen van een vragenlijst. Het gesprek werd afgesloten met: "Het is duidelijk, je had al veel eerder moeten komen".
Plaats reactie