Nebido of sustanon.

Matthew
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2014, 20:46
Gender: Transgender

Nebido of sustanon.

Bericht door Matthew »

Hallo,
20 aug krijg ik dan eindelijk mij eerste spuit alleen weet ik nog niet precies welk soort ik wil.. Mijn voorkeur was sustanon omdat ik hoorde dat dat kwa hormoon huishouden beter is, en verzekerd is.
Aleen nebido hoef je maar eens in de 3maand en dat is wel handig kwa tijd enz..
Hoe hebben jullie de keus gemaakt?
En hoeveel kost het extra om nebido te krijgen?
En war zijn de voor en nadelen?
Gebruikersavatar
Jason
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015, 11:43
Gender: Man

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Jason »

Ik ben nu 2 maanden geleden begonnen met nebido. De 2e spuit krijg je dan na 6 weken (iig bij mij) en daarna inderdaad elke 3 maanden. Nebido houdt je t levels stabieler dan sustanon. Je krijg in 1x 1000 mg ingespoten die over 3 maanden langzaam in je systeem komt. In plaats van een boost in één keer die dan langzaam over 1/2 weken afloopt bij sustanon. Er wordt wel eens gezegd dat nebido in het begin iets langzamer werkt maar daar heb ik persoonlijk weinig van gemerkt. De spuiten zijn wel best pijnlijk (ik heb zelf best een hoge pijngrens maar het is toch behoorlijk) omdat het een hele dikke, stroperige substantie is en over de duur van 1 minuut wordt ingespoten. Er ontstaat de 2/3 dagen daarna ook een pijnlijke plek (waar niet heel makkelijk op te zitten is). Gelukkig is dit maar eens per 3 maanden.

De eigen kosten zijn 90,- die worden niet vergoed (20 is vergoed.....). Elke drie maanden is dat omgerekend 1 euro per dag.

Over sustanon weet ik verder niet heel veel


Edit: vergeten te zeggen: nadeel van nebido is dat je in principe niet leert zelf te spuiten omdat het best een zware spuit is. Maar misschien dat ze het wel doen als je dat vraagt. Dus ik ga nu steeds even naar de huisarts. Gelukkig is het maar eens in de 3 maanden.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Nathan90 »

Note: ik heb zojuist een heel verhaal getypt maar ben doodmoe dus heb geen puf om het na te lezen. Excuses als ik dingen herhaal of niet duidelijk zijn.. ;)
------------------------


Doorgaans zal je nebido nooit zelf spuiten behalve als je de hoek naar je eigen bil kan maken. Dit omdat de grote voorkeur is nebido in de bilspier te spuiten. Waar sustanon ook in de beenspier kan.

Het beste voor hormoonhuishouding is de gel. Omdat je elke dag zo je testo spiegel heel constant houdt, sustanon is idealiter eigenlijk de laatste keus. Veel jongens kunnen er prima mee voort, maar het kan ook zijn dat je heel erg veel last krijgt van schommelingen. Mijn partner had de eerste week altijd idioot veel energie en de tweede week voelde het alsof hij ongesteld moest worden. Ipv te experimenteren met de juiste dosis of iets is hij overgestapt op nebido.

Ik ben zelf direct met nebido begonnen, gemakshalve vooral. (maar mijn moeder heeft gezegd mijn hormonen te betalen als ik voor de nebido wilde gaan) De dubbele spuit als je net begint (tweede shot na 6 weken) wisselt een beetje welke endocrinoloog je hebt. Ik heb 'm zelf niet gehad.

Of het ene middel sneller werkt dan het andere verschilt volledig per persoon, niet per middel. Valt dus niet te zeggen en moet je dus ook niet op kiezen.

Euuh.. nebido is dus een kleine €90,- eigen bijdrage en daar komt dan iets van 30 eigen risico bij. Dit komt er op neer dat (als je geen verdere zorgkosten hebt) dus gewoon €120,- per ampul kwijt bent. Sustanon moet je ook iets voor bijbetalen, maar dit is veel minder. (wordt in theorie ook vergoed, maar valt dan ook weer onder eigen risico eerst)

Voordelen nebido. Eens in de 12 weken spuiten, stabielere hormoonspiegel, minder bezig met gendergebeuren.
Nadelen nebido. Niet zelf spuiten, altijd naar huisarts. Altijd maar afwachten hoeveel last je er van hebt. Geld.

Voordelen sustanon. Zelf kunnen spuiten. Goedkoper.
Nadelen sustanon. Op z'n tijd vast weer niet verkrijgbaar. Mogelijk meer last van schommelingen. Elke twee tot vier weken spuiten.

Verder.. Jason, als je zoveel last van die spuit hebt. Vraag eens of ze 'm sneller willen inspuiten. Ik heb persoonlijk altijd meer last van de naald in m'n bil dan de nebido zelf. Heb 'm nooit zo langzaam laten inspuiten. Ligt vooral een beetje aan de kundigheid van de prikker hoe snel het ze lukt maar ik denk dat 30sec wel de max is bij mij. (lastig te schatten omdat de tijd langer duurt als het vervelend is haha) Daarna een end lopen en behalve als de precieze prikplek net op een vervelende plek was heb ik minimaal last na de eerste dag. (maar ik kan ook geluk hebben, want ik ken wel veel verhalen dat jongens er veel last van hebben)
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Ilse »

Misschien een rare vraag, maar waarom moeten jullie heren een eigen bijdrage betalen?

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit iets heb betaald aan eigen bijdrage voor onze medicatie?
Groetjes,
Ilse
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Nathan90 »

Da's puur voor de nebido. De verzekeringsmaatschappijen willen de gel en een soort injectie vergoeden (dan kan degene met de gevoelige huid injecteren en degene die panisch is voor naalden smeren). Maar dat de nebido (dure injectie) voor ons beter is dan de sustanon (goedkope injectie) maakt hun niet uit natuurlijk.. ;)
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Ilse »

Als die nebido nu beter voor jullie is en als ik de uitleg lees over de hormoonschommeling, dan is dat in mijn ogen zeker aannemelijk en een goed argument, dan blijft het raar dat jullie die eigen bijdrage moeten betalen.

Voor ons zijn er ook 2 verschillende soorten(tabletjes of pleisters) en ik heb ze allebei gehad en nooit een eigen bijdrage hoeven te betalen.

Is dit misschien niet iets voor TNN of Transvisie om dit eens nader te bekijken en die eigen bijdrage voor jullie er ook af gaat?
Of misschien moet juist de VU zich hier meer hard voor maken tov de zorgverzekering.
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:52
Gender: Vrouw

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Mayke »

ook bij mij moet ik eerst mijn eigen risico betalen voordat ik iets terug kan krijgen.

o.a. voor cyproteronacet mylan 50mg t
en systen 100 pl mga 100 mcg/24

als ik het hier zo lees bij jullie is dat niet correct.

lieve groet Mayke
leef geeft liefde voor al wat leeft
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Emma »

Eigen risico hoort er altijd bij, wat voor medicijnen je ook voorgeschreven krijgt...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:52
Gender: Vrouw

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Mayke »

lieve Emma

bedankt voor je antwoord
dan hoef ik me daar dus niet druk om te maken

Mayke
leef geeft liefde voor al wat leeft
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nebido of sustanon.

Bericht door Emma »

Behalve dan dat je dat eigen risico elk jaar kwijt bent aan van alles en nog wat...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]